Zwartboek Kinderbescherming op Internet
Deze internetsite is gemaakt om voorlichting te geven over de Raad voor de
Kinderbescherming Bureau Jeugdzorg en de (Gezins)voogdij.
Het is voor burgers die met deze sector te maken krijgen heel belangrijk om te
weten wat hen te wachten kan staan. Met
voorlichting, tips en modelformulieren op deze internetsite kan de burger zich
weerbaar maken. Ondergetekende heeft deze sector jarenlang bestudeerd, namens
veel klagers veel procedures gevoerd en op basis van veel praktijkervaring
inzicht gekregen in de handelwijze van deze sector. Ik geef daarom als eerste
advies blijf er bij uit de buurt omdat je nooit weet waar je aan toe bent in
deze sector en welke ingrijpende gevolgen hun bemoeienis voor ouders en kinderen
kan hebben.
![]() Heeft u (of kent u iemand die) problemen heeft met de Raad voor de Kinderbescherming, Bureau Jeugdzorg of de (Gezins)voogdij dan kunt u naast de informatie op deze site ook bellen voor informatie, advies of deskundige hulp naar telefoonnummer: 0341-558356 / Structureel probleem in deze sector is dat de burger te maken heeft met ongewenste dominante structuren, ernstige belangenverstrengeling en willekeur bij het benoemen van "gevaren en normen" om contact tussen kind en ouder te stoppen of te minimaliseren. Met als gevolg dat van familieleden soms vijanden gemaakt worden. Door het ontbreken van "normen" waarop (geheime) rapporten en (geheime) maatregelen worden gebaseerd, het ontbreken van duidelijke wetgeving die ouders en hun kinderen afdoende tegen de bemoeienis van deze sector beschermt. De wetgeving die er al is kan door de sector vaak ongestoord worden genegeerd. M.a.w. deze sector is veel te machtig geworden. De burger heeft daarom met name de hulp van de media en publicaties nodig om de sector te dwingen over hun (ethisch) handelen na te denken. De positie van de klager. Klagers bij klachten over de jeugdzorg bevinden zich in een emotioneel zeer kwetsbare positie; het indienen van een klacht vergt moed. Daarom dient een klachtprocedure naar haar aard laagdrempelig te zijn: geen vormvoorschriften, geen eisen aan personen door wie klagers zich laten vertegenwoordigen en/of bijstaan. In hun emotioneel kwetsbare positie geven klagers hun gemachtigde/vertrouwenspersoon het vertrouwen namens klagers de klachten zo helder mogelijk bij de klachtencommissie in te dienen en zodanig te formuleren dat de klacht mede door het op juiste wijze formuleren gegrond wordt verklaard. Het is de taak van de gemachtigde de klachten zakelijk op de hoorzitting aan de commissie helder te presenteren en toe te lichten, vragen van de commissie te beantwoorden. Want wat blijkt uit de praktijk? Klagers worden soms bedreigd door de (gezins)voogdij-instelling klachten via bemiddeling op te lossen want anders dient de instelling een verzoek machtiging uithuisplaatsing van het kind van de klager in. Niets is smeriger dan de praktijken zoals die zijn geconstateerd bij de Stichting Jeugd en Gezin Flevoland. Het is kenmerkend voor de sector gezinsvoogdij om dit soort zaken niet adequaat de kop in te drukken maar de aanklagers van dit soort praktijken aan te pakken. De positie van de klachtencommissie. Een ander belangrijk aspect van de vereiste zorgvuldigheid is dat klachten binnen de hiervoor gestelde termijnen worden behandeld en dat klagers de beschikking hebben over alle stukken: "equality of arms". Een zeer belangrijke uitspraak is gekomen van de Provinciale Klachtencommissie Noord-Brabant. De beklaagde (gezins)voogdij-instelling dient aan de hand van een contactjournaal bij klachten het tegendeel te bewijzen. Niet voor niets willen burgers graag weten "wat staat er in het contactjournaal?" Niet voor niets verzetten instellingen zich hevig tegen afgifte van complete contactjournalen omdat door afgifte van een compleet contactjournaal de hulpverlening controleerbaar en doorzichtig gemaakt wordt. Ik ben van oordeel dat de burger bij het eerste contact met de instellingen in deze sector op transparante wijze inzicht dient te krijgen in de organisatiestructuur en functieaanduidingen van de instelling. In relatie tot mogelijke gevoelens van afhankelijkheid en onmacht bij ouders en kinderen is terzake een direct belang aanwezig. Ik ben dan ook van oordeel dat er een aantal minimale normen met name bij de gezinsvoogdij doorgevoerd moeten worden om burgers tegen deze veel te machtige bestuursorganen te beschermen. De handelwijze van J. Hop om bovengenoemde en andere zaken op internet te publiceren is de sector in het verkeerde keelgat geschoten. De gezinsvoogdij verzet zich dan ook fel tegen de invoering van deze minimale procedurele "normen en gevaren" en publicaties over de gezinsvoogdij op internet. Dit blijkt bijvoorbeeld uit het beroepsverbod dat een aantal (gezins)voogdij-instellingen J. Hop hebben opgelegd wegens "aanzetten tot afgifte van het contactjournaal" en/of "aanzetten tot het indienen van procedurele klachten". Ik noem deze kritiek op mij hier nadrukkelijk omdat ik een voorstander ben van "hoor en wederhoor" en procederen op basis van "equality of arms" zonder mogelijke "schijn van belangenverstrengeling". Ik nodig u uit deze internetsite te bekijken, te gebruiken, zelf te oordelen over de inhoud van deze site Indien u meer informatie heeft dan ik, fouten of onjuistheden tegenkomt laat het mij dan omgaand even weten door sitenummer en passage te vermelden. Waar nodig kan ik gegevens aanpassen. E-mail: j.hop3@chello.nl
Weigering ouders als gemachtigde of vertrouwenspersoon van de minderjarige Minderjarigen hebben recht op bijstand van hun ouder(s) als vertrouwenspersoon of gemachtigde in gesprekken met medewerkers van de gezinsvoogdij. Wanneer u door de gezinsvoogdij geweigerd wordt als gemachtigde of vertrouwenspersoon van de minderjarige dan adviseer ik u dit schriftelijk te laten bevestigen en tegen deze beslissing een bezwaarschrift in te dienen.
Bekendste truc (gezins)voogdij is het niet vermelden van de juridisch juiste beroepsmogelijkheid onder een beslissing J. Hop adviseert ouders en minderjarigen alle beslissingen van de (Gezins)voogdij-instelling te controleren op het op juiste wijze vermelden van de juridisch juiste beroepsmogelijkheid onder een beslissing. Heeft u vragen of informatie nodig neem dan even contact met mij op.
Contactjournaal (Gezins)voogd Afgifte compleet contactjournaal (gezins)voogd noodzaak voor onafhankelijk toezicht/oordeel ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Modelaanvragen
Stichting Jeugdzorg Friesland Verheugend inzake: ![]() ![]() ![]()
Stichting Jeugd en Gezin Flevoland Verheugend inzake:
![]() ![]() ![]()
William Schrikker Stichting Verheugend inzake: ![]() ![]() ![]()
Stichting Jeugd en Gezin Noord-Holland Verheugend inzake: ![]() ![]() ![]()
Stichting Jeugdzorg Den Haag Zuid-Holland Noord Verheugend inzake: ![]() ![]() ![]()
Stichting Jeugdzorg Noord-Brabant Verheugend inzake: ![]() ![]() ![]()
Stichting Jeugdhulpverlening Jeugdbescherming Limburg Verheugend inzake:
![]() ![]() ![]()
Raad voor de Kinderbescherming Kinderbescherming & Belangenverstrengeling (1) Mag een bestuursorgaan onderzoeken uitvoeren,met eigen belang bij conclusie en advies? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Mag een bestuursorgaan zonder agenda en zonder notulen met de rechter overleggen? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Mag een vertegenwoordiger van een bestuursorgaan bij de rechter aan tafel blijven zitten? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Mag 'n rechter zaken behandelen van een bestuursorgaan waarvan de echtgenoot directeur is? ![]() ![]()
Kinderbescherming & Belangenverstrengeling (5)
Mag 'n medewerker van 'n bestuursorgaan de dubbelfunctie rechter-plaatsvervanger uitoefenen? ![]() ![]()
Mag een bestuursorgaan zwijgen over de vergiftiging van kinderen in Nederland? ![]()
Mag een bestuursorgaan zwijgen over normen en gevaren bij onderzoek en advies? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
Kinderbescherming, onderzoek en willekeur (1) De positie van vader en "normen" van de Kinderbescherming in onderzoeken Omgang & Gezag ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]()
De positie van vader en "normen" van de Kinderbescherming in onderzoeken Omgang & Gezag
Ik nodig u uit samen met mij de denk- en werkwijze van de Kinderbescherming te analyseren door fictief "norm(en)" vast te stellen. Zaken met elkaar te gaan vergelijken. Na te gaan door analyse van "gevaren"of er wel of niet sprake is van willekeur, ongelijke behandeling bij conclusies en adviezen inzake omgang en gezag. Ik nodig u uit door simpel na te denken de medewerkers van de Kinderbescherming te dwingen (ethisch) beter werk af te leveren en hun conclusies en adviezen op basis van "normen"te onderbouwen. Ik nodig u uit bij bemoeienis van de Kinderbescherming simpele vragen te stellen en steeds te verzoeken een "gevaar" gemotiveerd te onderbouwen door een fictief normmodel te hanteren. Ik geef enkele voorbeelden;
J. Hop stelt fictief als basis de "norm" die de Raad voor de Kinderbescherming hanteert: "Geen omgang tussen vader en kind omdat vader liedjes zingt met zijn kind" Vraag: Wat is het "gevaar" voor de kinderen? Antwoord: Liedjes zingen met het kind Gelijke behandeling ouders : Beide ouders hebben geen omgang met hun kinderen. (Beide ouders zingen liedjes met hun kind) Ongelijke behandeling ouders : Een van de ouders heeft wel omgang maar de andere niet. (Beide ouders zingen liedjes met hun kind) Vraag: 1. Waarom is "Liedjes zingen met het kind" een gevaar voor een kind? Wat is het verschil in "gevaar" m.b.t. moeder en vader voor geen omgang tussen ouder en kind omdat het "gevaar", liedjes zingen met het kind, aanwezig is? Ik nodig iedereen uit bij problemen met de kinderbescherming (gezins)voogdij inzake omgang en gezag fictief als basis een "norm" te bepalen, gevaren te benoemen en de zaak te analyseren, uitleg vragen wat de "norm" en wat precies het "gevaar" is voor een conclusie en advies.
Ik nodig u uit samen met mij de denk- en werkwijze van de Kinderbescherming te analyseren door fictief "norm(en)" vast te stellen. Zaken met elkaar te gaan vergelijken. Na te gaan door analyse van "gevaren"of er wel of niet sprake is van willekeur, ongelijke behandeling bij conclusies en adviezen inzake omgang en gezag. Ik nodig u uit door simpel na te denken de medewerkers van de Kinderbescherming te dwingen (ethisch) beter werk af te leveren en hun conclusies en adviezen op basis van "normen"te onderbouwen. Ik nodig u uit bij bemoeienis van de Kinderbescherming simpele vragen te stellen en steeds te verzoeken een "gevaar" gemotiveerd te onderbouwen door een fictief normmodel te hanteren. Ik geef als "fictieve norm" de zaak Admiraal/Vermaas: J. Hop stelt fictief als basis de volgende "norm" die de Raad voor de Kinderbescherming hanteert: "De minderjarige woont vanaf haar geboorte meerdere jaren in een veilige en stabiele opvoedingssituatie bij oma." Vraag : Wat is het "gevaar" voor het kind Antwoord: De minderjarige woont vanaf haar geboorte meerdere jaren in een veilige en stabiele opvoedingssituatie bij oma. Vraag: Waarom is "De minderjarige woont vanaf haar geboorte in een veilige en stabiel opvoedingssituatie bij oma", een gevaar voor een kind? Antwoord: 1. Moeder is recent met een Engelsman getrouwd en wil in Engeland gaan wonen. 2. Er is een goed lopende omgangsregeling tussen minderjarige en haar vader. Resultaat bemoeienis (OTS) Raad voor de Kinderbescherming Lelystad/Stichting Jeugd en Gezin Flevoland. Oma en vader zien het kind na overdracht naar moeder niet meer terug en de minderjarige woont op een geheim adres in Engeland, terwijl de kinderrechter expliciet een goedlopende omgangsregeling eiste tussen minderjarige en haar oma/vader welke als belanghebbenden werden aangemerkt. Ik nodig iedereen uit bij problemen met de kinderbescherming (gezins)voogdij inzake omgang en gezag fictief als basis een "norm" te bepalen, gevaren te benoemen en de zaak te analyseren, uitleg vragen wat de "norm" en wat precies het "gevaar" is voor een conclusie en advies. Wat is de "norm" voor kinderbescherming of kinderdieven?
Kinderbescherming, onderzoek en willekeur (3) Incest: "Normen", willekeur en analyses van onderzoeken Raad voor de Kinderbescherming ![]() ![]() ![]() ![]()
Kinderbescherming, onderzoek en willekeur (4) Ontvoering: "Normen", willekeur en analyses van onderzoeken Raad voor de Kinderbescherming ![]() ![]() ![]() ![]() "sharon-j.html"> ![]() Kinderbescherming, onderzoek en willekeur (5) Kritiek van informanten op onderzoeken Raad voor de Kinderbescherming
Aangiften, politie en Openbaar Ministerie Trucs, Tips en Normen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Bijbanenregisters op Internet sloeg in als een bom
Trucs, Tips en Normen
Big Brother is watching you
Media bedankt
De burger heeft met name de hulp van de media en publicaties nodig om deze sectoren te dwingen
over hun (ethisch) handelen na te denken. Ik bedank daarom media voor onderstaande publicaties
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
DISCLAIMER. J. Hop
De informatie op deze internetsite is onderworpen aan constante vernieuwing. In het licht van wisselende informatie, uitspraken en richtlijnen. Ondanks de grote zorg en aandacht die besteed wordt aan het beheer van deze website, is het mogelijk dat de website onjuiste en/of onvolledige informatie bevat. J. Hop zal nooit aansprakelijk gesteld kunnen worden voor technische, redactionele fouten, ommissies die in deze website voorkomen of een verkeerde interpretatie van de inhoud van deze internetsite, noch voor eventuele gevolgschade die het resultaat is van het gebruik, de presentatie, het ter beschikking stellen of het tijdelijk niet beschikbaar zijn van deze website of de links naar de websites van derden.