Perspectief No 6 oktober 1999, pagina 16.
Klantvriendelijkheid kan nog beter
Klantvriendelijkheid van de Raad voor de Kinderbescherming wordt breed uiteen gezet in het laatste nummer van Perspectief. Objectief constateer ik dat de klachtafhandeling bij de Raad afgelopen jaren is verbeterd. Zij is aanzienlijk beter dan de klachtafhandeling bij de gezinsvoogdij-instellingen. Maar klantvriendelijk, nee, dat moet je niet zeggen. Klantvriendelijkheid betekent dat de raadsmedewerker van tevoren aan de ouders meedeelt "dat waarheidsbevinding bij onderzoeken door de Raad voor de Kinderbescherming niet aan de orde is". Het gaat de Raad erom de beleving van kinderen op te schrijven, zo schreef een adjunct-directeur van de Raad mij vorige maand over een klachtafhandeling. Dit betekent in de praktijk dat kinderen hun ouders niet meer zien of opgesloten worden in instituten, omdat onwaarheden als de waarheid van de raadsmedewerker wordt aangemerkt en wordt toegeschreven naar conclusies in raadsrapporten. Voor meer onderbouwing en misstanden verwijs ik u naar het Zwartboek over misstanden en illusies bij de kinderbescherming en de sector Jeugd- en Familierecht, te vinden op internet. Er valt dus nog wel het een en ander aan de klantvriendelijkheid te verbeteren en ik voorspel een toename van klachten over de Raad in dit jaar.
J. Hop, Joubertstraat 24, 3851 DM Ermelo
Klantvriendelijkheid speelt niet alleen bij klachtbehandeling. Een werkgroep van het Ministerie van Justitie heeft onlangs voorstellen gedaan om tot een integraal cliëntenbeleid te komen. Een discussienota over deze voorstellen wordt momenteel in het "raadsveld" en binnenkort ook met het Platform SCJF besproken. De voorstellen hebben onder meer betrekking op medezeggenschap van cliënten, jongerenparticipatie, cliënteninformatie, participatie en feedback.
De voorstellen dragen natuurlijk ook bij aan een grotere klachtvriendelijkheid. "Klachtvriendelijkheid kan nog beter" is dus zeker waar en er wordt ook aan gewerkt. Overigens kan de raadsmedewerker de door de heer Hop gesuggereerde mededeling over waarheidsvinding op dit moment niet aan de ouders doen. Dit onderwerp is nog volop in discussie; een discussie waarbij ook het Platform SCJF is betrokken.
Ed Hooymans, algemeen directeur. Perspectief No 6 oktober 1999 pagina 17.
Informatie over abonnement op Perspectief.
Abonnementen zijn gratis. Aanvragen in te dienen bij:
Ministerie van Justitie, Directie PJS - Perspectief - Kamer H 1634,
Postbus 20301, 2500 EH Den Haag.
Fax 070-3707916 - E-mail: gdullens@best-dep.minjus.nl
J. Hop.
Joubertstraat 24,
3851 DM Ermelo,
Telefoon: 0341-558356
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |