----- Original Message -----
From: P. Quekel sr.
Sent: Saturday, June 04, 2005 10:04 AM Subject: Hoge prijs leidt tot mijden zorg Geachte mevrouw Bongers en
weledelgeleerde heer prof. Garretsen,
en ter info aan Vaste Commissie Gezondheidszorg, vrienden e.a., Hartelijk dank voor uw artikel in
het Brabants Dagblad van 4 juni 2005. Bij deze enkele van mijn/onze bevindingen
inzake de Nederlandse gezondheidszorg, te lezen op www.sdnl.nl/quekel-34.htm en www.sdnl.nl/quekel-35.htm tevens toegevoegd mijn afgewezen klacht aan de NMa welke
nu doorgeleid is aan Mevrouw Kroes. Ook enige artikelen van vandaag uit het
Brabants Dagblad over "gezondheidszorg?". Met speciale dank aan Tony van
der Meulen omdat er in mijn/ons Brabants Dagblad steeds vaker kritische
artikelen staan over vele misstanden in Nederland, zelfs zijn columns ademen nu
deze sfeer, het is bemoedigend.
Met vriendelijke groet,
Paul Quekel
senior
Zaterdag 4 juni
2005 - Het onderzoek naar de kwaliteit van de gezond- heidszorg werd uitge-
voerd door de Universiteit van Tilburg. Hoogleraar gezondheidszorgbeleid Henk
Garretsen en senior-onderzoeker - Inge Bongers over - de resultaten.
Tilburg Garretsen: 'Nee, de mensen die
hebben meegedaan zijn zeker interessant omdat ze meer zorg gebruiken dan de
gemiddelde Nederlander. Het zijn ervaringsdeskundigen die hier hun mening over
de gezondheidszorg hebben gegeven en ze weten dus waar ze over spreken.' 'Het is
moeilijk in te schatten hoe groot de afwijkingen zijn als een precieze
afspiegeling van de Nederlandse bevolking had gereageerd. De exacte percentages
zijn ook niet heel interessant. Het onderzoek geeft duidelijke signalen af: of
nu zes of acht procent van de ziekenfondsverzekerden (tien miljoen mensen, red.)
zijn kinderen minder vaak naar de dokter stuurt om geld uit te sparen, maakt
voor de relevantie niet zoveel uit. Het onderzoek laat zien dat een groep mensen
niet goed op de hoogte is van de regeling en onnodig zijn of haar kind zorg
onthoudt. Daarnaast gaat het in beide gevallen om grote aantallen, namelijk
honderdduizenden mensen.' Bongers: 'In elk geval blijkt dat
zestien procent van de ondervraagden het afgelopen half jaar heeft afgezien van
zorg omdat ze de kosten te hoog vonden. Het is opvallend dat de mensen die
afzien van zorg vooral mensen zijn die er het afgelopen jaar al gebruik van
hebben gemaakt. Ze zijn één of meerdere keren naar de huisarts, specialist,
fysiotherapeut of de EHBO geweest. Mensen die al veel zorg hebben gebruikt,
lijken dus inderdaad kritischer te kijken of ze nog meer zorg gaan gebruiken.'
Betekent dit dat mensen doorlopen met kwalen die
eigenlijk behandeld moeten worden? Bongers: 'Dat kan, maar het
onderzoek toont niet aan of de zorg die ze nu laten liggen ook noodzakelijk is.
Mensen kunnen ook verantwoorde keuzes maken. Dus afzien van zorg die ze niet per
se nodig hebben.' Garretsen: 'Dat mensen bang zijn voor de toekomst van de gezondheidszorg. Ze maken zich zorgen over zowel de kosten als de toekomstige beschikbaarheid van de huisarts en tandarts. Die angst is zeker iets om rekening mee te houden voor een kabinet dat nog zoveel veranderingen in het zorgstelsel wil doorvoeren. Verder zijn de ondervraagden niet goed op de hoogte van alle doorgevoerde wijzigingen in het zorgstelsel. De veranderingen groeien hen boven het hoofd. Ze weten wel dat er dingen zijn veranderd, maar niet precies wat. Dat kan problemen geven.' |
HERHALING KLACHT ----- Original Message -----
From: P.
Quekel sr. To: Neelie.Kroes@cec.eu.int Cc: hennykreeft@freemail.nl
Sent: Friday, May 27, 2005 3:39 PM
Subject: KLACHT / Minder bestuursorganen in de zorg?
Geachte Mevrouw Kroes,
Geachte Commissie Gezondheidszorg, vrienden e.a., Met de ideeën dat het allemaal beter en goedkoper zou worden zoals met de EURO, met de Energie, met de NS, met de PTT, nu KPN en bovenal een betere service voor de klant heeft de politiek na al deze debacles ons per 1 januari 2006 opgezadeld met een nieuw fenomeen. De gemoderniseerde zorgfabriek van Nederland onder verantwoording van commerciële verzekeraars, die hoe langer hoe meer door fusies en overnamen grotere kartels aan het vormen zijn. Ik heb hierover bij mevrouw Kroes een klacht ingediend op 23 mei 2005 nadat een klacht bij de NMa afgewezen was. Niet de schadelijke zelfverrijking van managers (vele artikelen hierover van Prof. Dr. Bob Smalhout) en de welige groei van dit soort KOSTBANEN wordt aangepakt maar de patiënt en de eerstelijns gezondheidszorg, de huisarts. Vergelijking met België over de honorering van huisartsen loopt mank omdat bijvoorbeeld een huis in Nederland 2 keer zo duur is, een auto 30% meer kost en de regel en wetgeving voor allerlei invulinstructies de Nederlandse arts ook nog eens zo'n 30% meer tijd kost. Hartelijk dank meneer Hoogervorst en ik ben benieuwd of over een jaar of vijf er een Zembla programma komt dat net als bij minister Zalm over de ZEURO ook uw falen aan de kaak zal stellen. U zit dan waarschijnlijk al in een of ander goed betaalde fancy baan! In Brussel of Burgemeester, commissaris van de Koningin of gaat u voor het grote geld bijeen commerciële verzekeraar? |
Minder bestuursorganen in de zorgPersbericht, 27-5-2005 Het aantal uitvoerings- en toezichtsorganen in de gezondheidszorg wordt verminderd. Ook zullen hun taken veranderen. Dit is nodig vanwege de hervormingen in het zorgstelsel waarbij de overheid meer terugtreedt. Dit staat in een brief aan de Tweede Kamer waarmee de ministerraad op voorstel van minister Hoogervorst van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft ingestemd. Het toezicht op de marktontwikkelingen in de zorg en de prijsvorming komen in handen van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Het huidige College tarieven gezondheidszorg (CTG) en het College van toezicht op de zorgverzekeringen (CTZ) gaan hierin op. Het toezicht op de kwaliteit en veiligheid blijft bij de Inspectie Gezondheidszorg. Het College voor zorgverzekeringen (CVZ) zal zich onder andere gaan bezighouden met pakketbeheer en het beheer van het Zorgverzekeringsfonds. Het huidige College bouw ziekenhuisvoorzieningen (CBZ) en het College sanering ziekenhuisvoorzieningen (CSZ) zullen op termijn verdwijnen. Het ministerie van VWS zal verantwoordelijk zijn voor de toelating van zorginstellingen. |
Klacht:
----- Original Message -----
From:
P. Quekel sr. To:Neelie.Kroes@cec.eu.int Sent: Monday, May 23, 2005 9:01 AM Subject: Klacht kartelvorming
Geachte mevrouw
Kroes,
hartelijk dank voor uw antwoord, d.d. 18 mei 2005, via de heer Pascal LEARDINI, ik wens u veel wijsheid toe, overigens neemt de NMa in Nederland het niet zo nauw met kartelvorming getuige de vele fusies en overnames door Verzekeraars en ik dien bij u nu een officiële klacht in zoals destijds bij de NMa . Intussen gaat het maar verder en heeft Achmea ook al Interpolis overgenomen! De zorgverzekeringen werden in 1992 verkwanseld door Wim Kok toen hij commereciële verzekeraars toegang gaf tot de verplicht verzekerden en deze liet overnemen, resultaat ongeëvenaarde premiestijgingen zoals dat ook nog geprobeerd is in 1999, lees www.sdnl.nl/gerd-leers.htm TER INFO KLACHT: Van: P.Quekel sr.
[mailto:queke002@planet.nl]
Verzonden: maandag 18 oktober 2004 13:24 Aan: NMa Postbus CC: Kalbfleisch mr P. Onderwerp: Zorgverzekeringen worden onbetaalbaar
Bij deze stel ik
vast en ik hoop u ook dat een verder gaande kartelvorming van Zorgverzekeringen
voor de Nederlandse samenleving niet wenselijk is. Ik protesteer dan ook heftig
tegen de voorgenomen concentratie. Enige uitleg waarom kunt u hieronder
lezen.
Bron NMa:
MEDEDINGINGSWET
1. Op 7 oktober 2004 heeft de directeur-generaal van de
Nederlandse Mededingingsautoriteit een melding ontvangen van een voorgenomen
concentratie in de zin van artikel 34 van de Mededingingswet. Hierin is
medegedeeld dat Achmea Zorgverzekeringen N.V. (hierna: Achmea), een onderdeel
van Achmea Holding N.V., voornemens is zeggenschap te verkrijgen, in de zin van
artikel 27, onder b, van de Mededingingswet, over de volledige
ziektekostenportefeuille van AXA Zorg N.V. (hierna: AXA), een onderdeel van de
AXA Groep. |
1e ANTWOORD van
NMa:
Geachte heer
Quekel, In verband met uw mail d.d. 18 oktober jl. het volgende. Hartelijk dank voor uw reactie op de concentratiemelding inzake Achmea en AXA. Wij hebben uw reactie op de concentratiemelding ter kennisgeving doorgestuurd naar de zaakbehandelaars bij de afdeling concentratiecontrole. Mochten zij nog aanleiding zien om u te raadplegen, dan zullen ze daartoe contact met u opnemen. Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Met vriendelijke groet, Marleen Holtslag Publieksvoorlichter NMa/DTe T: 0800-0231 885 F: 070-3303370 E: info@nmanet.nl I: www.nmanet.nl ________________________________ |
2e ANTWOORD van NMa:
----- Original Message -----
From: P. Quekel
sr.
Sent: Monday, May 23, 2005 9:33
AM
Subject: Zienswijze AXA Zorg
N.V./Achmea Geachte mevrouw
Kroes,
Hierbij de afwijzing van mijn klacht, wilt u als beschermvrouwe van mededinging dit onderzoeken, ;P: m.vr.gr. Paul Quekel senior |
----- Original Message -----
From: "NMa Postbus" <info@nmanet.nl>
To: <queke002@planet.nl>
Sent: Wednesday, November 10, 2004 12:44
PM
Subject: Zienswijze AXA Zorg
N.V./Achmea Geachte heer Quekel, Hierbij bericht ik u dat wij uw zienswijze ten aanzien van de voorgenomen overname van de particuliere ziektekostenportefeuille van AXA Zorg N.V. (hierna: AXA) door Achmea Zorgverzekeringen N.V. (hierna: Achmea) ontvangen hebben. Een dergelijke voorgenomen concentratie wordt door de Directie Concentratiecontrole van de NMa getoetst op het doen ontstaan of versterken van een economische machtspositie. Zienswijzen van derden worden door de NMa meegenomen in het onderzoek ten aanzien van een voorgenomen concentratie, voorzover deze zienswijzen informatie verschaffen die, gegeven de criteria waaraan de NMa dient te toetsen, een rol kan spelen bij de beoordeling van de desbetreffende concentratie. De NMa heeft de door u naar voren gebrachte zienswijze beoordeeld en geconcludeerd dat, hoewel deze op zich van toepassing is op de verzekeringssector in haar algemeenheid, deze geen concrete informatie bevat over de voorgenomen overname van de particuliere ziektekostenportefeuille van AXA door Achmea. In het besluit is om deze reden niet op uw
zienswijze ingegaan.
Ik wil u erop wijzen dat u het besluit van de NMa in bovengenoemde zaak binnenkort op de website van de NMa kunt lezen (https://www.acm.nl/nl/nederlands/home/index.asp ). . Hoogachtend, De directeur-generaal van de Nederlandse Mededingingsautoriteit, voor deze: Afzender: NMa Postbus T: 0800-0231885 F: 070-3303370 I: www.nmanet.nl |
door Sylvia Marmelstein Zaterdag 4 juni 2005 - Circa twee miljoen Nederlanders hebben het afgelopen jaar afgezien van zorg omdat ze de kosten van een behandeling te hoog vonden. Dat blijkt uit een enquête die- het Brabants Dagblad in samenwerking met zorgverzekeraar Achmea Zorg gehouden heeft. Het gaat voornamelijk om behandelingen die sinds begin vorig jaar niet meer door het ziekenfonds worden vergoed. Den Haag Vorig jaar bleek uit onderzoek van de UvT dat
elf procent van de Nederlanders afzag van zorg vanwege de kosten. 'Mogelijk is
elf procent een ondergrens en zestien procent een bovengrens', zegt H.
Garretsen, hoogleraar gezondheidszorgbeleid. |
Nederlander bezuinigt op gezondheidszorg DEN HAAG (ANP) - Zestien procent van de Nederlandse bevolking heeft het afgelopen half jaar bezuinigd op gezondheidszorg omdat zij de kosten te hoog vindt. Mensen zien vooral af van behandelingen die het ziekenfonds sinds begin vorig jaar niet meer vergoed, zoals tandartszorg en fysiotherapie. Dat blijkt uit een onderzoek van zorgverzekraar Achmea en de regionale kranten die zijn aangesloten bij de persdienst GPD. Aan de enquîte namen ruim 12.000 lezers van deze dagbladen deel. Uit een onderzoek van de Universiteit van Tilburg van vorig jaar bleek dat 11 procent van de Nederlanders afzag van zorg wegens de kosten. Dat uit het nieuwe onderzoek een hoger percentage naar voren komt, betekent niet per definitie dat het aantal groeit. Elf procent zou een ondergrens kunnen zijn. |
door Frouke Tamsma Zaterdag 4 juni 2005 - Den Haag - 'Er ging een schok door me heen toen ik hoorde dat zorgwerkers het over 'voedsel en vocht' hebben. Wij zeggen gewoon 'eten en drinken'. Ook in een verpleeghuis hoort het diner een feest te zijn. Dek de tafel, steek de kaarsen aan en de bewoners beschouwen het als een uitje.' Golden Tulip-topman H. Kennedie lichtte de afgelopen
drie maanden de verpleeghuissector door in opdracht van staatssecretaris Ross
van Volksgezondheid. Hij moest uitvinden waarom het ene verpleeghuis met
hetzelfde budget beter presteert dan het andere. Zijn conclusie: met
gastvrijheid, traditioneel een zaak van hotels en restaurants, kan een tehuis
meer bereiken dan met geld. Sterren |
Door Tony van der Meulen
Het feest van de nederlaag
De talrijke verliezers waren woensdagavond heel ontspannen, bijna guitig. Als spelende kinderen bij wie met een hele grote plof de sneeuwhut is ingezakt. Het is niet gelukt, maar wat een geweldige klap! Niet de eigen partij had verloren, maar Europa, en dat voelt toch
anders. Wouter Bos vond het allemaal ook heel mooi voor de democratie, Jozias van
Aartsen straalde alsof hij zelf 'nee' had gestemd, en Gerrit Zalm zat erbij
alsof hij het allemaal wel een goede grap vond. 'We moeten ons erbij neerleggen', zei de ene verliezer zonder de geringste
tegenzin. Wellicht nog fataler voor het toen al snel eroderende ja-kamp was een
dialoogje tussen Maxime Verhagen van het CDA met André Rouvoet van de
ChristenUnie, die zich met zijn heldere debatstijl steeds meer ontwikkelt tot de
held van het Binnenhof. Rap van tong, maar toch een nette man. Tony van der Meulen Reacties? Mail naar column.tvdmeulen@brabantsdagblad.nl. |
Geachte heer van de Lans,
hartelijk dank voor uw antwoord en ik zal deze doorzenden aan mevrouw Kroes, diverse professoren, de Vaste Commissie Gezondheidszorg, aan de Eerste Kamerleden, de Nederlandse EP leden, vrienden, e.a., Onder uw antwoord mijn antwoord en opmerkingen en een artikel uit het Brabants Dagblad, Eerste Kamer achter hoofdlijn zorgstelsel, hetgeen altijddurende hoofdpijn zal veroorzaken. Stuur de link www.sdnl.nl/quekel-klacht-nma.htm zoveel als mogelijk is door en stop de kartelvorming van Zorgverzekeraars, de NMa de heer Kalbfleisch laat het afweten, m.vr.gr. Paul Quekel senior
Antwoord van de heer van de Lans:
----- Original Message ----- Geachte heer Quekel Onlangs ontving ik van u een mail waarin u uw zorgen uitsprak over de nieuwe zorgverzekeringswet, die gisteren in de Eerste Kamer is behandeld. Ik heb er bij de voorbereiding op het debat dankbaar gebruik van gemaakt. Zoals u ongetwijfeld ter ore is gekomen zal de Kamer in meerderheid (CDA, VVD, D66, ChristenUnie, SGP) akkoord gaan. De minister heeft een aantal naar onze mening boterzachte toezeggingen gedaan, maar zijn uitgangspunten onverkort overeind gehouden. Daarmee komt het licht op groen te staan voor een systeem, waarin naar onze mening de oude overheidsbureaucratie sluipenderwijs vervangen zal worden voor een nieuwe - en veel ergere - verzekeringsbureaucratie. Mocht u geïnteresseerd zijn in mijn bijdrage aan het debat, dan kunt u deze nalezen op: https://groenlinks.nl/1ekamer/inbreng/KamerlidInbreng.2005-06-07.1708 U kunt de inbreng ook plukken van mijn website: http://www.josvdlans.nl/politicus/eerstekamer.asp (boven aan de lijst onder Algemeen Eerste Kamer > (2005-06 VWS Zorgverzekeringswet plenair.doc) In mijn weblog heb ik kort verslag gedaan van het debat: www.josvdlans.nl/weblog.asp Het is te zeer betreuren dat de terechte ongerustheid onder zorggebruikers en zorgprofessionals geen gewillig oor heeft gevonden bij de politiek. Men durft domweg niet meer af te wijken van de ingeslagen weg. Of zoals ik het in mijn bijdrage aan het debat verwoordde: 'Deze stelselherziening nog het meeste weg van het bouwen van een schip op een scheepshelling. Terwijl het gevaarte nog lang niet af is, gaan de trossen al los en glijdt het schip al richting water. Er wordt voortdurend nog aan het schip getimmerd, gebouwd en verspijkerd, maar het gevolg is alleen maar dat het steeds zwaarder wordt en steeds onafwendbaarder de definitieve tewaterlating nadert. Nu het moment nabij is dat velen vinden dat de constructie absoluut niet zeewaardig is, is zo melden de minister en de kapitein van het schip, de Nederlandse Zorgverzekeraars, bij monde van hun eerste stuurman Hans Wiegel de tanker niet meer te stoppen. Maar dat geeft niks, zo houden ze de steeds ongeruster wordende matrozen, dat wil zeggen de zorgprofessionals, en de passagiers, de verzekerden voor, lekkages herstellen we wel tijdens de vaart. Je hoeft niet echt gestudeerd te hebben om in te zien dat dat dus wel tot ongelukken leiden.' De Eerste Kamer vergadert in het najaar nog een keer over deze kwestie als de zogenaamde Invoerings- en Aanpassingswet aan de orde is. Dat is ook het moment dat definitief besloten wordt of de invoeringsdatum van 1 januari wel haalbaar is. Wij zullen bij die gelegenheid opnieuw pleiten voor uitstel. Mocht u informatie hebben of opmerkingen willen maken die ons betoog dan kracht bij kunnen zetten, aarzelt u dan vooral niet om deze aan ons te doen toekomen. Met vriendelijke groeten,
Jos van der Lans
Jos van der Lans |
Antwoord aan de heer van de Lans:
Geachte heer van de Lans, Eerste Kamerleden, diverse professoren en de Vaste Commissie Gezondheidszorg, Nederlandse EP leden, vrienden e.a., Intussen weten we met vele voorbeelden hoe in Nederland de marktwerking uitpakt. Als voorbeeld de energiemarkt: die is onbetaalbaar geworden, heeft vele problemen veroorzaakt, heeft topfunctionarissen miljonair gemaakt en dat ieder jaar opnieuw, i.p.v. dat het zoals beloofd beter geworden is, heeft de klant onduidelijke rekeningen, lange wachttijden aan de telefoon, vaak via een te betalen keuzemenu gekregen, maar ziet wel grote sponsorcontracten en reclames op TV en in de media, die betaald worden uit schandalig hoge tarieven. Kan iemand van het pluche mij uitleggen waarom de Fransen voor een kilowattuur veel minder betalen dan dat wij de arme burgers in Nederland? Dit wordt in nog overtreffende trap het toekomstbeeld van de Nederlandse Zorg www.sdnl.nl/quekel-klacht-nma.htm waarbij ook nog een kostenpost komt van ongeveer 400 miljoen euro voor een batterij ambtenaren om de Zorgsubsidie te kunnen beoordelen en te verstrekken. Ook verzekeraars geven tientallen miljoen euro uit aan reclame en sponseren dat het een lieve lust is van uw en mijn geld! Ook in de zorg zal een ander fenomeen zich openbaren. Door de werkelijke nonsens over martconforme salarissen zal deze marktwerking slechts het opdrijven van prijzen en kosten zijn. De top in de Gezondheidszorg van Ziekehuisdirecteur tot functionarissen van het Zorgverzekeringskartel met een schadelijke nivellering naar beneden (ook lagere functionarissen zullen hoe langer hoe meer willen/moeten verdienen met als voorbeeld de grote verdiensten? van hun bazen) voor de zogenaamde marktconforme salarissen? en ook, zeker ook hier zullen jaarmiljonairs eerder gewoonte dan uitzondering zijn. En wie mag dat allemaal betalen? Juist ja, u en ik de gewone huis, tuin en keuken burgers van Nederland die zeker niet in het IZA ambtenaren zorgverzekeringssysteem zitten! Steeds meer en meer formulieren. Hoezo minder burocratie? En zeg nooit meer dat u het niet geweten heeft! (PQsr). |
Brabants Dagblad Eerste Kamer achter hoofdlijn zorgstelsel DEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer is akkoord met de hoofdlijnen van het nieuwe zorgstelsel. Dat bleek dinsdag na afloop van het debat met minister Hoogervorst (Volksgezondheid) over de nieuwe zorgverzekeringswet en de Wet op de Zorgtoeslag. Hij wist de grootste bezwaren bij de senaat weg te halen. Volgende week volgt nog een hoofdelijke stemming over de twee wetten, die nodig zijn om het nieuwe zorgstelsel volgend jaar in te laten gaan. Overigens moet er nog een wet worden goedgekeurd door zowel de Eerste als Tweede Kamer. Die zogenoemde invoeringswet ligt nu ter behandeling bij de Tweede Kamer. De minister houdt er rekening mee dat er problemen ontstaan bij de invoering van het nieuwe zorgstelsel, maar hij verwacht geen grote chaos. Het is Hoogervorst er alles aangelegen dat het goed gaat: ,,Als het niet goed gaat heb ik niet alleen politiek maar ook persoonlijk een probleem.'' Het CDA dat aanvankelijk kritisch was, ontpopte zich als de beste verdediger van de plannen van de minister. Naast minister Hoogervorst verkeerden ook de ambtenaren die het debat bijwoonden in een jubelstemming. Al dertig jaar wordt er gesproken over één basisverzekering. Het nieuwe zorgstelsel, dat op 1 januari 2006 moet ingaan, maakt een einde aan het verschil tussen de ziekenfondswet en particuliere verzekeringen. Iedereen moet verplicht een basisverzekering afsluiten. De vergoedingen in die verzekering zullen vergelijkbaar zijn met het basispakket van de huidige ziekenfondsverzekering. De nominale premie bedraagt naar verwachting 1100 euro. Daarnaast is er een inkomensafhankelijke bijdrage die verplicht betaald wordt door de werkgever of de uitkeringsinstantie. Mensen met lagere inkomens komen in aanmerking voor een zorgtoeslag die net als de huursubsidie maandelijks wordt uitgekeerd. De toeslag kan oplopen tot maximaal 425 euro voor een alleenstaande en 1200 euro voor een stel. Daarnaast is het de bedoeling dat zorgverzekeraars meer gaan onderhandelen met artsen en ziekenhuizen over de prijs van behandelingen. Door marktwerking hoopt de minister de zorg betaalbaarder en efficiënter te krijgen. |
SDN-rubrieken
Netwerken van juristen
Bijbanenregisters Rechterlijke Macht
Rapport Integriteit van de Rechterlijke Macht
Overzicht van publicaties van Paul Quekel bij Breda
Publicaties van Paul Quekel bij de Sociale Databank Nederland