AANTEKENEN De heer dr. J. Blenkers,plv. Regionaal inspecteur Milieuhygiëne Zuid, Postbus 6195, 5600 HD Eindhoven. Sint Oedenrode, 29 april 2001.
OPEN BRIEF.
Betreft: A.M.L. van Rooij/Verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur in verband met de voorbereiding van een aangifte tegen alle huidige en voormalige milieu-inspecteurs binnen uw regio die direct of indirect een betrokkenheid hebben of hebben gehad met hetgeen er al 13 jaar lang heeft afgespeeld rondom houtimpregneerbedrijf Gebr. van Aarle B.V. en A.M.L. van Rooij.
Uit bijgevoegd artikel "Bewindslieden wel degelijk vervolgbaar" uit het Katholiek Nieuwsblad van 27 april 2001 kan worden opgemaakt dat volgens de Vice-President van de Raad van State mr. H.D. Tjeenk Willink ambtenaren en bewindslieden wel degelijk strafrechtelijk vervolgd kunnen worden als zij misdrijven plegen of hebben gepleegd 1). Ter voorbereiding van een aangifte tegen alle huidige en voormalige milieuinspecteurs binnen uw regio, die direct of indirect een betrokkenheid hebben of hebben gehad met hetgeen er al 13 jaar lang heeft afgespeeld rondom houtimpregneerbedrijf Gebr. van Aarle B.V. en A.M.L. van Rooij, verzoek ik u mij op grond van de Wet openbaarheid van bestuur de volgende informatie te verstrekken: Hieronder breng ik u een aantal feiten onder uw aandacht gevolgd met diverse verzoeken om informatie.
Feit 1.Bijgevoegd vindt u het verslag van bespreking, gehouden op 18 augustus 1992, op het parket te 's-Hertogenbosch met als onderwerp "Situatie houtverwerkend bedrijf Gebr. van Aarle en opstelling van de appellant dhr. A.M.L. van Rooij 2). Het gaat hier om een op 18 augustus 1992 in opdracht van de officier van justitie mr. G. Bos, op het parket te 's-Hertogenbosch georganiseerde samenspannende bijeenkomst tegen mij. Daarbij waren aanwezig:
Deze samenspannende bijeenkomst is georganiseerd zonder mij daarvan op de hoogte te hebben gesteld en zonder dat ik mij daartegen heb kunnen verweren. Toevalligerwijze ben ik later, via iemand anders, aan dit verslag gekomen anders had ik dit nooit geweten. In het verslag staat geschreven dat alle aanwezigen, dus ook dhr. H.A.M.A. de Vries namens de milieuinspectie Noord Brabant, hun persoonlijke ervaringen hebben met de verbale agressie van mij.
Ik verzoek u mij al het bij u aanwezige feitelijke bewijsmateriaal te laten toekomen waarop u heeft gebaseerd dat ik verbaal agressief ben. In het verslag staat letterlijk het volgende geschreven:
Ik verzoek u mij al het bij u aanwezige feitelijke bewijsmateriaal te laten toekomen waarop u heeft gebaseerd dat ik en mijn familie behoefte hadden aan een onderzoek van medisch milieukundig arts H. Jans van de GGD-Breda om onze persoonlijke gevolgen te onderzoeken die gepaard gaan met de oprichting van het houtimpregneerbedrijf van de Gebr. van Aarle B.V. naast onze deur. Tevens verzoek ik u daarbij aan te geven aan welke persoonlijke gevolgen en mogelijke aanbevelingen u had gedacht. In het verslag staat letterlijk het volgende geschreven:
Hiermee wordt door u ten onrechte gesuggereerd dat op 28 augustus 1992 de bij de Gebr. van Aarle B.V. vrijkomende stoom wel is onderzocht.
Ik verzoek u mij een afschrift van het onderzoeksrapport van vóór 18 augustus 1992 naar de gevaarsaspecten van de vrijkomende stoom als gevolg van het stoomfixatieproces bij houtimpregneerbedrijf Gebr. van Aarle B.V. te laten toekomen. Tot op heden (9 jaar later) heeft er mijns inziens op het bedrijf Gebr. van Aarle B.V. nog steeds geen onderzoek plaatsgevonden naar de gevaarsaspecten van deze vrijkomende stoom.
Ik verzoek u mij een afschrift van een onderzoekrapport van na 18 augustus 1992 naar de gevaarsaspecten van de vrijkomende stoom als gevolg van het stoomfixatieproces bij houtimpregneerbedrijf Gebr. van Aarle B.V. te laten toekomen. In het verslag staat letterlijk het volgende geschreven:
Hiermee wordt door u ten onrechte gesuggereerd dat voor de oprichting van de houtimpregneerinstallatie geen bouwvergunning nodig is.
Ik verzoek u mij een afschrift van alle stukken te laten toekomen waarop u heeft gebaseerd dat voor de oprichting van de impregneerinstallatie bij de Gebr. van Aarle B.V. geen bouwvergunning nodig is. In het verslag staat letterlijk het volgende geschreven.
Hiermee wordt gesuggereerd dat er nu (na 9 jaar) wel een verwerkingsmogelijkheid is voor geïmpregneerd (afval)hout.
Ik verzoek u mij een afschrift van de huidige verwerkingsmogelijkheden van geïmpregneerd (afval)hout te laten toekomen. In het verslag staat letterlijk het volgende geschreven:
Bij brief van 12 december 1988 schrijft dezelfde regionale milieuinspecteur H.A.M.A. de Vries, die bij deze samenspannende bijeenkomst aanwezig was, mij letterlijk het volgende:
Blijkens brochure nr. 80 van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) getiteld: "Bedrijven en Milieuzonering" wordt in de uitgave van 1986 op bladzijde 66 ingegaan op de hout- en meubelindustrie. Houtzagerijen worden daarbij tot categorie 4-bedrijven gerekend. Houtconserveringsbedrijven vallen echter onder milieucategorie 5. De conclusie is mijns inziens evident. Het oprichten van een inrichting voor het conserveren van hout is naar mijn mening in strijd met het vigerende gemeentelijke bestemmingsplan. Bij brief van 5 september 1989 schrijft dezelfde regionale milieuinspecteur H.A.M.A. de Vries mij nogmaals letterlijk het volgende:
Ondanks het feit dat u mij tot tweemaal toe heeft geschreven dat de bouw van een impregneer/stoomfixeerinstallatie in strijd is met het ter plaatse geldende vigerende bestemmingsplan heeft de Gebr. van Aarle B.V. betreffende impregneer/stoomfixeerinstallatie van u toch mogen bouwen zonder dat u daartegen handhavend bent opgetreden.
Ik verzoek u mij alle stukken te laten toekomen waarop u heeft besloten om niet handhavend op te treden tegen de met de bestemming strijdige bouw van betreffende impregneer/stoomfixeerinstallatie bij de gebr. van Aarle B.V. Bij brief van 12 december 1998 schrijft dezelfde milieuinspecteur H.A.M.A. de Vries, die bij deze samenspannende bijeenkomst aanwezig was, mij letterlijk het volgende3):
Ik verzoek u mij een afschrift van het saneringsonderzoekrapport en saneringsplan te laten toekomen van het sterk verontreinigde bedrijventerrein van de Gebr. van Aarle B.V., waarop u heeft besloten dat het terrein schoon was en met de bouw van de houtimpregneerinstallatie kon worden begonnen.
Feit 2.
Op het etiket en bijbehorend veiligheids-informatie formulier schrijft Hickson Garantor B.V. dat superwolmanzout-Co 304 g/l arseenpentoxide bevat. Uit chemisch onderzoek verricht door de Keuringsdienst van Waren is vast komen te staan dat superwolmanzout-Co in werkelijkheid 374 g/l arseenzuur bevat6). Maar arseenzuur is zeer veel gevaarlijker dan arseenpentoxide.
Het VN-nummer van arseenpentoxide is 1559, dat van arseenzuur is 1553 7). Enkele belangrijke verschillen zijn:
ARSEENZUUR ARSEENPENTOXIDE. zeer giftig giftig Giftig-levensgevaarlijk bij giftig bij inademing of inademing, opname door de opname van het stof mond of huidcontact door de mond Bij brand: houder zo ver mogelijk van de houder zo ver mogelijk brandhaard verwijderen. van de brandhaard De brandbestrijding op een verwijderen. zo groot mogelijke afstand uitvoeren. Niet in de buurt van de kopzijden van de tank verblijven Materiaal niet onnodig verspreiden Bluswater opvangen en later veilig verwerken. Verlenen slachtoffer in de frisse lucht brengen slachtoffer in de frisse Eerste en medische hulp verlenen. Bij adem- lucht brengen en Hulp: stilstand kunstmatig beademen, indien medische hulp verle- nodig met pure zuurstof. Besmette kle- nen. Besmette kleding ding en schoeisel uittrekken en op een en schoeisel uitdoen veilige plaats leggen; hierbij is grote en op een veilige plaats haast geboden. Besmette ogen en huid leggen. Besmette ogen onmiddellijk tenminste 15 minuten en huid onmiddellijk lang met stromend water spoelen. tenminste 15 minuten Slachtoffer rustig neerleggen en tegen lang met stromend warmteverlies beschermen. Slachtoffer water uitspoelen. steeds bewaken, omdat ziektever- schijnselen pas na enige tijd optreden of waarneembaar zijn.Het enorme verschil in gevaar moge duidelijk zijn. Het door de Gebr. van Aarle B.V. gebruikte bestrijdingsmiddel superwolmanzout-Co, toel.nr. 8228N, is derhalve foutief geclassificeerd en geëtiketteerd. Ondanks het feit dat u hiervan al geruime tijd op de hoogte bent treedt u daartegen niet op.
Ik verzoek u mij een afschrift van alle stukken te laten toekomen waarop u heeft gebaseerd dat de classificatie en etikettering van het bestrijdingsmiddel superwolmanzout-Co, dat door de Gebr. van Aarle B.V. wordt gebruikt, juist is.
Feit 3.Net als bij de vuurwerkramp in Enschede is foutieve classificatie en etikettering, in dit geval van het bestrijdingsmiddel superwolmanzout-Co van Hickson Garantor B.V. te Nijmegen, de oorzaak van een arseenzuurvergiftiging dat veel Nederlanders met kanker bedreigt 22).
De effecten van arseenzuur zijn pas tussen de 5 en 30 jaar na de eerste blootstelling zichtbaar. Nederland staat derhalve aan het begin van een chemische ramp die ons de komende 30 jaar op kousenvoeten zal besluipen. De ramp in Enschede is daarbij een bagatel. Arseenpentoxide heeft als VN-nummer 1559 en is giftig bij inademing of opname van de stof door de mond. Arseenzuur heeft als VN-nummer 1553 en is zeer giftig en levensgevaarlijk bij inademing, opname door de mond of huidcontact. Arseenzuur is zelfs zo gevaarlijk dat de commissie van de Europese Gemeenschappen bij Verordening (EG) nr. 142/97 Hickson Garantor B.V. rechtstreeks heeft verplicht om vóór 27 mei 1997 aan deze commissie alle informatie te overleggen over de blootstelling van menselijke populaties of milieucompartimenten aan arseenzuur tijdens de verschillende fasen van de levenscyclus. Daarbij wordt verstaan:
Omdat arseenpentoxide niet in deze EG-verordening staat opgenomen heeft Hickson Garantor B.V. met deze foutieve classificeringen en etikettering bovengenoemde gegevens over arseenzuur in superwolmanzout-Co niet verstrekt aan de Europese Commissie en is daarvan geen Europese risicobeoordeling opgesteld 8)9). Omdat de Gebr. van Aarle B.V. het superwolmanzout-Co van Hickson Garantor B.V. met water verdund in een 4%-ige oplossing, en daarmee een nieuw product creëert, moet ook dit bedrijf worden gezien als fabrikant van een nieuw product met daarin arseenzuur en moet ook de Gebr. van Aarle B.V. rechtstreeks beschikken over een daarvoor vereiste Europese risicobeoordeling die door de Commissie van de Europese Gemeenschappen bij verordening (EG) nr. 142/97 (pbEG L25) is vastgesteld 8)9).
Ik verzoek u mij een afschrift te laten toekomen van de Europese Risicobeoordeling waarover de Gebr. van Aarle B.V. ingevolge verordening (EG) nr. 142/97 van de Commissie van de Europese Gemeenschappen al vanaf 27 mei 1997 moet beschikken.
Feit 4.De Gebr. van Aarle B.V. impregneert jaarlijks zo'n 5000 m3 hout met het superwolmanzout-Co van Hickson Garantor B.V. Per m3 wordt zo'n 7 kg. superwolmanzout-Co ingebracht 10).
Alle zuren of zouten van zuren, behalve kiezelzuur, lossen volledig op in water. Dus ook het in het hout ingebrachte arseenzuur en chroom VI zuur (chroomtrioxide) en zouten daarvan. Het grondwater of oppervlaktewater is ernstig verontreinigd als het boven de interventiewaarde zit. De interventiewaarde bedraagt voor arseen 60 µg/l en voor chroom 30 µg/l. 1 m3 geïmpregneerd hout bevat 1,5 kg. arseenzuur (H3AsO4), hetgeen 795 gram arseen bevat. Dit vergiftigt ruim 13 miljoen liter water met arseen boven de interventiewaarde. Dezelfde m3 geïmpregneerd hout bevat ook nog 2,1 kg. chroomtrioxide (CrO3) hetgeen 1092 gram chroom VI bevat. Dit vergiftigt ruim 36 miljoen liter water met chroom VI boven de interventiewaarde. Het bedrijf Gebr. van Aarle B.V. impregneert jaarlijks zo'n 5000m3 hout en vergiftigt daarmee op termijn jaarlijks 65000 miljoen liter water met arseenzuur boven de saneringswaarde (interventiewaarde) en 180000 miljoen liter water met chroom VI boven de saneringswaarde. Arseenzuur dat ook via de huid het lichaam kan binnendringen valt in de zwaarste klasse, de klasse 1, van kankerverwekkende stoffen 11)12).
De milieu en gezondheidsschade als gevolg hiervan zal op termijn miljarden guldens bedragen. In de brief van 21 februari 1995 schrijft dezelfde H.A.M.A. de Vries, regionaal inspecteur van uw inspectie, aan houtimpregneerbedrijf Carl Tissen Import Export B.V. te Luyksgestel letterlijk het volgende15):
Met de zinsnede over productaansprakelijkheid in de brief aan u van 21 februari 1995 werd niets anders bedoeld dan een verwijzing naar de civielrechtelijke productaansprakelijkheid. Op grond van boek 6 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek bestaat er immers een civielrechtelijke (risico)-aansprakelijkheid van de producent ten gevolge van een gebrek in een door hem geproduceerd product (artikelen 185 t/m 193). Bovendien geldt op grond van de artikel 175 en 176 een risicoaansprakelijkheid voor producenten met betrekking tot gevaarlijke stoffen en verontreiniging van lucht, water en bodem. Omdat de gebr. van Aarle B.V. in de afgelopen 10 jaar tenminste 40.000 m3 hout heeft geïmpregneerd met superwolmanzout-Co betekent dat hij als producent hiermee een milieu- en gezondheidsschade, en daarmee een latere economische schade, heeft aangericht van miljarden guldens. Deze schade kan betreffend bedrijf nooit meer opbrengen.
Ik verzoek u mij alle bij u aanwezige stukken te laten toekomen waarop u heeft gebaseerd dat deze door de Gebr. van Aarle B.V. gecreëerde miljarden schade later door betreffend bedrijf zal worden betaald en niet door de belasting betalende Nederlanders.
Feit 5.Bijgevoegd vindt u:
|
Ik verzoek u kennis te nemen van de inhoud en die inhoud hier als geheel herhaald en ingelast te beschouwen.
Uit die inhoud kunt u opmaken dat het bedrijf van Gebr. van Aarle B.V. in geval van een ramp (brand) een chemische ramp kan veroorzaken van een omvang als die van Seveso in Italië. Hiervan heb ik u vóór de oprichting diverse malen op de hoogte gebracht, onderbouwd met berekeningen. Ondanks deze wetenschap heeft de Gebr., van Aarle B.V. zijn houtimpregneerbedrijf van u toch mogen oprichten zonder dat het bedrijf beschikte over een vóórafgaand extern veiligheidsrapport en rampenbestrijdingsplan, die de verre omgeving van het bedrijf moest en moet beschermen tegen de gevolgen van een chemische ramp à la Seveso. Het is hierbij tevens goed te weten:
Ik verzoek u mij die bewijsstukken te laten toekomen waarop u heeft besloten dat de Gebr. van Aarle B.V. ter plaatse met zijn houtimpregneeractiviteiten mocht starten zonder dat het beschikte over een voorafgaand extern veiligheidsrapport en rampenbestrijdingsplan.
Feit 6.Het bestrijdingsmiddel superwolmanzout-Co is gemaakt van een levensgevaarlijk afvalproduct afkomstig van de metaalindustrie en ertssmelterijen 20)21). De bestrijdingsmiddelenwet kent een ernstige tekortkoming. Bij de toelating van een bestrijdingsmiddel mag geen rekening worden gehouden met de milieu- en gezondheidsschade die betreffend bestrijdingsmiddel aanricht als de functie van bestrijdingsmiddel voorbij is. Bij uitlogende bestrijdingsmiddelen gedurende de gebruiksfase en geïmpregneerd hout in de afvalfase is de functie van het bestrijdingsmiddel superwolmanzout-Co, - het weren van bacteriën, schimmels en wormen in hout -, voorbij en is er sprake van een gevaarlijke afvalstof waarop vanuit de bestrijdingsmiddelenwet (Europese Biocidenrichtlijn) niet wordt getoetst. De toetsing daarvan moet plaatsvinden in milieuvergunning van de houtimpregneerbedrijven. Dit omdat deze houtimpregneerbedrijven het product "geïmpregneerd hout" fabriceren en als producenten van het "geïmpregneerde hout" op grond van de artikelen 185 t/m 193 en 175 en 176 van boek 6 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek aansprakelijk zijn voor de milieu- en gezondheidsschade die ontstaat als gevolg van het door hen geproduceerde en geleverde gebrekkige product "geïmpregneerd hout". Dat dit zo is heeft de minister van VROM bij brief van 19 augustus 1996 aan houtimpregneerbedrijf Carl Tissen Import Export B.V. kenbaar gemaakt 16). Juist om deze reden zijn sinds 1 januari 1994 de Afvalstoffenwet en de Wet gevaarlijke afvalstoffen opgenomen in hoofdstuk 10 van de Wet milieubeheer en moet bij het verlenen van een milieuvergunning aan een houtimpregneerbedrijf de totale milieubelasting die deze bedrijfsactiviteit veroorzaakt worden beoordeeld. Dus ook de milieubelasting die ontstaat als gevolg van het door de Gebr. van Aarle B.V. geproduceerde en geleverde gebrekkige product "geïmpregneerd hout". Hieraan is niet voldaan.
Ik verzoek u mij de wettelijke onderbouw te laten toekomen waarop u heeft beslist dat de milieu- en gezondheidsschade die ontstaat als gevolg van de productie en levering van het door de Gebr. van Aarle B.V. geproduceerde "geïmpregneerd hout" niet in de aan Gebr. van Aarle B.V. verleende milieuvergunning geregeld behoeft te zijn. Het verdunnen van gevaarlijke afvalstoffen is wettelijk verboden. Met betrekking tot de levensgevaarlijke afvalstoffen afkomstig van de metaalindustrie en ertssmelterijen vindt de ene na de andere verdunning plaats 20)21). Het verdunningsproces verloopt als volgt:
Ik verzoek u mij alle bij u aanwezige stukken te laten toekomen waarop u heeft beslist dat de hierboven beschreven verdunningshandelingen van levensgevaarlijk afval wettelijk zijn toegestaan.
Feit 7.Uw inspectie heeft op 28 september 2000 het houtimpregneerbedrijf van de Gebr. van Aarle B.V. gecontroleerd op naleving van de wet- en regelgeving. Door uw inspectie is ter plaatse geen enkele overtreding geconstateerd. Gezien bovengenoemde feiten 1 t/m 6 lijkt mij dat zeer opmerkelijk.
Ik verzoek u mij een afschrift van uw inspectierapport, naar aanleiding van uw controlebezoek op 28 september 2000 aan houtimpregneerbedrijf Gebr. van Aarle B.V. te laten toekomen. Ingevolge artikel 6 van de Wet openbaarheid van bestuur bent u wettelijk verplicht om mij de hierboven verzochte informatie binnen 14 dagen te verstrekken. Ik richt aan u het nadrukkelijke verzoek om dit maximaal wettelijke termijn niet te overtreden. Er is tenslotte al genoeg vergiftigd via het houtimpregneerbedrijf Gebr. van Aarle B.V. als dekmantel.
MAXIMALE OPENHEID.Om te voorkomen dat met betrekking tot de voorbereiding van mijn strafrechtelijke aangifte iets de doofpot ingaat, heb ik gekozen voor een maximale openheid. Om die reden heb ik dit verzoek laten plaatsen op internet, websiteadressen: www.sdnl.nl/ekc-sr01.htm en www.rooi.org/ekc-sr01.html Uw besluit op dit verzoek zal eveneens op internet worden geplaatst. In afwachting op toezending van de verzochte informatie, teken ik,
Ecologisch Kennis Centrum BV
Ing. A.M.L. van Rooij,
Website: www.sdnl.nl Bijgevoegde referentie's:
|
Stichting Sociale Databank Nederland
E-mailadres: sdn@planet.nl
Internet site:
http://www.sdnl.nl/ekc/ekc-sr01.htm
Westkade 227, 1273 RJ Huizen (NH)
Tel.: (31)-35-5244141