't Achterom 9a
5491 XD
Sint Oedenrode
Tel. 0413-490387
Fax. 0413-490386
Sint Oedenrode, 4 augustus 2000.
s
Tevens verstuurd per fax 040 - 2045890 op 4 augustus 2000.
Burgemeester en wethouders
en de Raad der gemeente Valkenswaard,
Postbus 10100,
5550 GA Valkenswaard.
Ons kenmerk: WV/Gem/04080/br.
Betreft: W. Verspaget/
- nadere motivering van ons verzoek d.d. 21 juli 2000.
- de feiten rondom verontreinigingslocatie de Molensteen.
- reactie n.a.v. de hoorzitting van 1 augustus 2000.
- schade aansprakelijkstelling.
- eis tot betaling van f.11.000,- aan elke woonwagenbewoner die woont op de verontreinigde locatie Molensteen.
Geacht college, Raadsleden,
Naar aanleiding van onze brief van 21 juli 2000, kenmerk: WV/Gem/21070/br, zijn wij uitgenodigd voor een bijeenkomst op het gemeentehuis op woensdag 2 augustus 2000 om 10.00 uur.
Daarbij waren aanwezig:
- Burgemeester H. Hendriksen (gemeente Valkenswaard).
- Wethouder W. Verhoeven (gemeente Valkenswaard).
- Ambtenaar C. Sandkuijl (gemeente Valkenswaard).
- De heer Kuipens (GGD, Medisch milieukundig arts).
- De heer Dircks (netwerker politie Valkenswaard).
- W. Verspaget (senior)
- W. Verspaget (junior)
- P. Verspaget
- A.M.L. van Rooij (ondergetekende).
Betreffende hoorzitting geeft ondergetekende aanleiding om u in deze zaak de volgende nadere motivering te laten toekomen:
Op de in geding zijnde locatie aan de Molensteen is voorheen een gemeentewerf geweest.
De gemeente Valkenswaard heeft deze gemeentewerf jarenlang in werking gehad zonder een daarvoor vereiste milieuvergunning (hinderwetvergunning) van burgemeester en wethouders van Valkenswaard. Zij hebben aan zichzelf toentertijd geen hinderwetvergunning afgegeven om ter plaatse alles te kunnen doen wat God heeft verboden zonder dat zij daarvoor strafrechtelijk konden worden vervolgd. Je kunt namelijk pas strafrechtelijk worden vervolgd als je hinderwetvoorschriften overtreedt.
Hiermee is vast komen te staan dat burgemeester en wethouders toentertijd aan zichzelf geen hinderwetvergunning hebben afgegeven om ter plaatse jarenlang in een lekkende dompelbak hout te kunnen impregneren, met arseen-, chroom VI- en koperhoudende wolmanzouten, waarbij na het dompelen de vers gewolmaniseerde palen op de aangebrachte sintels konden uitdruipen en uitlogen; en om ter plaatse jarenlang lekkende vaten met olie, petroleum, benzine, diesel, bestrijdingsmiddelen, e.d. te kunnen opslaan.
In 1994 waren burgemeester en wethouders ervan doordrongen dat zij met hun vorenstaande illegale handelwijze een gigantische bodemverontreiniging hebben gecreëerd waarvoor zij volledig aansprakelijk zijn. Dit moet koste was kost de doofpot in; de schade voor de gemeente Valkenswaard moet koste wat kost worden beperkt.
Het politieke circuit van 'ons kent ons' en 'dikke jongens krentenbrood' begint zich te bewegen.
Men is op zoek naar bestuurders en ambtenaren die onder de voorwaarde 'voor wat hoort wat' zich ervoor lenen om deze miljoenen verontreiniging in strijd met de Wet bodembescherming (voorheen Interim-wet bodemsanering) en in strijd met de Wet verontreiniging oppervlaktewateren op papier te laten verdwijnen als sneeuw voor de zon zonder dat het de gemeente Valkenswaard veel geld kost.
De ambtenaren en bestuurders die zich hiervoor hebben laten lenen zijn o.a.
- Ir. F.P. van Schagen, hoofd van de afdeling bodem van de provincie Noord Brabant.
- de heer M. Kerstholt, afdeling bodemsanering van de provincie Noord Brabant.
- Mr. V.W.H.M. Ditters, hoofd Algemene zaken bij het waterschap De Dommel.
- Ir. A.J.A.M. Segers watergraaf bij het waterschap De Dommel. Het is hierbij goed te weten dat de heer Segers tevens voorzitter is van de Unie van Waterschappen.
Ook in diverse andere zaken hebben deze ambtenaren (bestuurders) zich laten lenen voor soortgelijke praktijken die het daglicht niet kunnen verdragen. Ondergetekende beschikt over massale bewijzen.
Reactie n.a.v. de hoorzitting van 1 augustus 2000.
Vorenstaande feitelijke informatie verklaart de gang van zaken gedurende de hoorzitting op 1 augustus 2000 om 10.00 uur. Recent is bekend geworden dat de grond waarop de bewoners van het woonwagenkampje aan de molensteen wonen nog steeds ernstig verontreinigd is en dat de bewoners ter plaatse allemaal ziek zijn en ook allemaal dezelfde klachten hebben.
Hiermee is vast komen te staan dat de 'ons kent ons' poging om deze sterke verontreinigde locatie op een goedkope manier op papier schoon te krijgen is mislukt. Sterker nog de schade die is ontstaan als gevolg van al deze zieke woonwagenbewoners is mogelijk wel het tienvoudige van hetgeen het was geweest als voorheen deze verontreiniging overeenkomstig de wettelijke voorschriften geheel was gesaneerd.
Hierbij dient opgemerkt te worden dat het leed dat u deze woonwagenbewoners hebt aangedaan, mede gezien de eigenschappen van de reeds binnengekregen stoffen, naar verwachting nog veel erger zal worden als nu is te voorzien en met geen geld meer te betalen is.
Tijdens deze hoorzitting meldt burgemeester H. Hendriksen dat er twee zaken te bespreken zijn, te weten:
- het milieuhygiënische probleem van de sintels/zinkassen
- de gezondheidsklachten van de woonwagenbewoners.
Voor wat betreft het milieuhygiënische probleem melden burgemeester H. Hendriksen en milieuwethouder W. Verhoeven het volgende: Het beleid van de provincie noord Brabant is dat deze sintels/zinkassen zonder voorafgaand saneringsonderzoek en zonder voorafgaande milieuvergunning kunnen worden verwijderd. Vervolgens zand erover en de verontreiniging is opgeruimd. Dat de woonwagenbewoners nu nog leven op de giftige sintels ligt aan ondergetekende zo wordt gesteld. Dit vanwege het feit dat ondergetekende de hierboven omschreven verwijdering tegenhoudt.
Ondergetekende reageert hierop met de volgende woorden:
- het zijn geen zinkassen, zoals door u wordt gesteld. Het betreffen met wolmanzouten, oliën, bestrijdingsmiddelen, e.d., vergiftigde zinkassen. U heeft deze zinkassen daarmee besmet.
- met het weghalen van deze besmette zinkassen is het overige deel van de bodemverontreiniging nog niet weggehaald.
- met het weghalen van deze besmette zinkassen wordt het bewijsmateriaal weggehaald waarvan de woonwagenbewoners ziek zijn geworden.
- de heren van Schagen en Kerstholt van de provincie Noord Brabant zijn belangenverstrengeld en handelen met het afvoeren zoals hierboven vermeld in strijd met de wet. Vraag dit maar aan milieugedeputeerde Verheijen van de provincie Noord Brabant.
Die zal dit beamen.
Deze reactie van ondergetekende worden door burgemeester Hendriksen en wethouder Verhoeven gebagatelliseerd. Nadien werd door burgemeester Hendriksen persoonlijk medegedeeld dat ondergetekende de in hun bezit zijnde stukken over betreffende locatie enkel en alleen kan krijgen als er voor wordt betaald. Bij navraag hierover 'hoeveel dat kost' vertelde behandelend ambtenaar de heer Sandkuijl ons; de woonwagenbewoners moeten hiervoor f.345,- betalen.
Dit is toch niet meer te geloven. Dit onderschrijft de niet onafhankelijke opstelling van uw burgemeester. Voor wat betreft de gezondheidsaspecten vertelde medisch milieukundig arts de heer Kuipens van de GGD het volgende:
- mijn kennis m.b.t. gezondheidsrisico's in relatie met zinkassen is van een wetenschappelijk hoog niveau.
- ik beschik over alle onderzoekrapporten die samenhangen met de zinkassen.
- er is geen relatie tussen de gezondheidsklachten van de woonwagen- bewoners en de aanwezigheid van de sintels.
Ondergetekende antwoordde hierop:
- het gaat hier niet alleen om sintels, maar om met arseenzuur, chroomtrioxide, oliën e.d. besmette sintels en overig vergiftigde grond.
- arseenzuur en chroomtrioxide kunnen via de ademhaling, via de huid en via het voedsel het lichaam binnendringen.
- de Arbo-wet staat een dergelijke blootstelling bij gezonde werknemers niet toe, terwijl dat een veel minder kwetsbare groep mensen is dan kleine kinderen en bejaarden, zoals bij de woonwagenbewoners het geval is.
GGD-arts de heer Kuipens werd geïrriteerd en zei toen:
- de Arbo-wet is op deze woonwagenbewoners niet van toepassing.
- wat ik zeg is waar, ik ben deskundig.
Bij het afsluiten van de hoorzitting zei de heer Kuipens het volgende:
- gelukkig werk ik over twee weken niet meer bij de GGD. Ik werk dan bij een Arbo-dienst. Ik weet nog niet wie dit bij de GGD van mij overneemt. Opmerkelijk hierbij is dat GGD-arts de heer Kuipens op voorhand wist te vertellen dat de woonwagenbewoners van de ter plaatse aanwezige sterke verontreiniging, waarop zij vele jaren hebben geleefd, niet ziek zijn geworden.
- zonder dat hij zich over betreffende ziektes door deze woonwagenbewoners heeft laten informeren.
- zonder dat hij de medische dossiers van deze woonwagenbewoners heeft ingezien.
Met vorenstaande feitelijke gegevens is vast komen te staan dat burgemeester Hendriksen, milieuwethouder Verhoeven en GGD-arts Kuipens in deze zaak niet onafhankelijk zijn en het financiële voordeel voor de gemeente zwaarder laten wegen dan het leven van de woonwagenbewoners.
U als hoogst verantwoordelijk college handelt hiermee zeer nadrukkelijk in strijd met artikel 21 en 22 van de Grondwet.
Schade aansprakelijkstelling.
Op onze vraag of deze zieke woonwagenbewoners (tijdelijk) op korte termijn naar een schone locatie kunnen verhuizen was het antwoord van burgemeester Hendriksen resoluut "nee". Hiermee geeft burgemeester Hendriksen nogmaals te kennen dat hij er geen enkel probleem mee heeft dat de zieke woonwagenbewoners als gevolg van een door de gemeente Valkenswaard gecreëerde en verzwegen verontreiniging nog zieker worden en daar mogelijk aan zullen sterven.
Middels dit schrijven stellen wij u hierbij dan ook aansprakelijk voor alle reeds geleden en nog te lijden (gezondheids)schade, die de betreffende woonwagenbewoners reeds hebben ondervonden en nog steeds ondervinden. Dit omdat u hen al die jaren hebt verplicht en nog steeds verplicht om op genoemde sterk verontreinigde locatie te wonen en hen over het gevaar daarvan niet hebt geïnformeerd.
Eis tot betaling van f.11.000,- aan elke woonwagenbewoner die woont op de verontreinigde locatie Molensteen.
Bijgevoegd vindt u het 'Manfredonia' arrest nummer 116/1996/735/932 d.d. 19.02.1998 van het Europese Hof van de Rechten van de Mens (zie bijlage). Wij verzoeken u kennis te nemen van de inhoud en die inhoud hier als geheel herhaald en ingelast te beschouwen.
Dit arrest impliceert dat u ingevolge artikel 8 EVRM, respect moet hebben voor het privé-leven van deze door u ziek gemaakte woonwagenbewoners. Tevens impliceert dit arrest, dat u als overheid, een actieve rol moet spelen. In dit geval hield die actieve rol onder andere in, dat u de woonwagenbewoners op de hoogte had moeten stellen van de risico's, die ze liepen als ze op deze met arseenzuur, chroomtrioxide, bestrijdingsmiddelen, oliën, e.d. overgoten zinkassen blijven wonen. Die informatie was voor de
woonwagenbewoners immers essentieel om hun privé-leven een acceptabele vorm te geven. De gemeente Valkenswaard heeft met betrekking tot deze woonwagenbewoners artikel 8 EVRM nadrukkelijk overtreden en is op grond van bijgevoegd 'Manfredonia' arrest wettelijk verplicht om aan iedere woonwagenbewoner f.11.000,- aan immateriële schadevergoeding te betalen.
Wij richten aan u het nadrukkelijke verzoek om het besluit te nemen dat u, deze immateriële schade à f.11.000,- per woonwagenbewoner binnen zes weken na heden overmaakt op onze bankrekening 50.68.32.015 zodat ondergetekende het kan overdragen aan desbetreffende woonwagenbewoners.
Wij richten aan u, als verantwoordelijk raadscollege, en tevens aan ieder van u als persoon, het nadrukkelijke verzoek om vorenstaande nadere motivering volledig te betrekken in uw besluitvorming op onze brief van 21 juli 2000.
In afwachting van uw antwoord, tekenen wij,
Hoogachtend,
Ecologisch Kennis Centrum B.V.
voor deze,
Ing. A.M.L. van Rooij,
directeur, tevens hogere veiligheidskundige.
1 pagina volgt.
C.c.
- Sociale Databank Nederland
- Vrijwillige milieurecherche: vmr-home.htm