BELLAMY STICHTING
Rechtspersoon erkend door goedkeuring van de statuten bij Koninklijk Besluit 060866 nr. 150
Girorekening 21005 ten name van de Bellamy Stichting, te Hengelo (O).
VERANTWOORDING HOE SNEL DE WERELD VOORUIT GAAT. LEVENSBESCHRIJVING IN HET JAAR 2000 ECONOMISCHE GELIJKHEID LINKS |
Levensbeschrijving Edward Bellamy werd geboren op 26 Maart 1850 te Chicopee Falls, toen een plaats van 6000 inwoners, nu een voorstad van Springfield in het Westen van de Amerikaanse staat Massachusetts (Indiaanse naam, die betekent "Land, der Blauwe Heuvelen"). De bevolking van deze staat bestond uit verschillende kleine gemeenschappen, die zeer democratisch waren aangelegd en geen dwang van buiten duldden. Toen de dertien Amerikaanse kolonies zich noodgedwongen aaneensloten tot een unie, de Verenigde Staten, die doet denken aan de Unie van Utrecht in de Nederlandse geschiedenis, had zich het karakter dezer kolonies, die nu staten werden, reeds gevormd. Behalve als geboorteplaats van Edward Bellamy is Chicopee bekend door de grote bronzen deuren van het gebouw der volksvertegenwoordiging in Washington, het nationale Capitool, die in Chicopee gegoten zijn. Het geslacht Bellamy behoort tot de eerste kolonisten der Verenigde Staten. Reeds in 1650 worden de voorvaderen van Edward Bellamy in Amerika vermeld. Een van hen was gehuwd met Francis Sherman van de familie van Roger Sherman, een der ondertekenaars van de vermaarde Onafhankelijkheids Verklaring. het geslacht Bellamy leverde verschillende predikanten op. De vader van Edward Bellamy, Rufus Bellamy, was doopsgezind predikant in Chicopee Falls vanaf 1848, waar hij 34 jaren het ambt waarnam. De moeder van Edward Bellamy was dochter van een doopsgezind predikant. Edward's vader was een zeer goedhartig mens, die de gewoonte had, het hem na een huwelijk door de bruidegom gegeven gebruikelijke geldgeschenk, in de meeste gevallen de bruid weder in de hand te drukken als bescheiden bijdrage voor het nieuwe huishouden.
Tien jaar oud, gaf hij reeds uitdrukking aan zijn groeiende belangstelling voor een werkleger", dat hij later de hoeksteen noemde van zijn maatschappelijk stelsel. Hij bewonderde militaire "organisatie" in het algemeen en droomde van een militaire loopbaan voor zichzelf. Die droom werd op zijn 17de levensjaar verstoord, doordat hij werd afgekeurd voor de militaire academie der Verenigde Staten in West Point.
In 1868 waren de families Bellamy en Packer samen op reis in Europa. Edward bleef in Amerika en zette zijn studie voort. De plotselinge dood van zijn oudste broeder Packer (naar de achternaam van zijn oom genoemd) en de sterke aandrang van zijn familie bewogen Edward zijn studie in Amerika tijdelijk te laten rusten en ook naar Europa te gaan met zijn neef William. Beide jongelui zetten hun studie voort in Dresden, leerden Duits en andere talen en interesseerden zich voor Europese toestanden. Een in de nalatenschap van Edward Bellamy gevonden schets van een verhaal doet vermoeden, dat zij ook enige dagen aan de Hollandse kust hebben vertoefd. De economische leer van Bellamy is dan ook de enige duurzame uitweg voor de mensheid. In Dresden bezocht Edward Bellamy de grote door de staat geexploiteerde porceleinfabrieken, die aan een wereldconcurrentie het hoofd konden bieden. Ongetwijfeld was dit van invloed op zijn latere gedachtenontwikkeling. Het meeste en pijnlijkste troffen hem echter de Europese maatschappelijke tegenstellingen, die uit economische oorzaken ontstonden, het gehele maatschappelijke leven ontwrichtten en ongezond maakten. In Amerika teruggekeerd, beeindigde hij met succes zijn rechtskundige studie, was twee jaren op een advocatenkantoor werkzaam en werd zelf tot de rechtbank toegelaten. Het beroep van advocaat ging hem echter steeds meer tegenstaan, naar mate hij zich bewust werd, dat onenigheid en strijd tussen de mensen zijn voornaamste bronnen van inkomsten moesten worden.
Het duurde niet lang of hij gaf zijn advocatenpraktijk voor goed op en werd redactioneel medewerker aan de New York Evening Post in 1871 en daarna van de Springfield Daily Union in 1782, waar hij enige jaren bleef. In 1875 vond een gebeurtenis plaats, die geheel afgezien van enige beslissing van de zijde van Edward Bellamy, later van het grootste belang voor hem was. De Theosofische Vereniging werd door Mevr. Blavatsky in New York georganiseerd. Haar latere aanbeveling van het boek van Bellamy was van groot belang voor zijn beweging toen deze opkwam.
In 1885 werd een dochter, Marion, geboren. Deze gebeurtenis deed de concrete belangstelling van Edward Bellamy verder groeien in een wereld, die zijn kinderen zouden erven en in het bijzonder trok het vrouwenvraagstuk zijn aandacht. In de winter van 1886 zette Edward Bellamy zich aan zijn schrijftafel neer, met het vaste voornemen, een boek te schrijven, dat zijn lang gekoesterde, steeds ontwikkelde en ten slotte rijp geworden gedachten over een nieuw maatschappelijk stelsel zou openbaren en verspreiden. In 1887 was hij gereed en in januari 1888 kwam "Terugblik uit het jaar 2000" het eerst uit. Einde 1888 waren er nog geen 10.000 ex. in Amerika verkocht. In de volgende jaren groeide de afzet echter snel, en weldra was het eerste millioen bereikt.
De geweldige opgang, die zijn boek in Amerika maakte, leidde tot het ontstaan van de "Nationalistische beweging". Een van de eerste clubs was in Boston. Vanaf Mei 1888 verscheen het tijdschrift "The Nationalist". Het theosofische tijdschrift "The Path" in Amerika begon het boek van Bellamy warm aan te bevelen. Het Londense theosofische tijdschrift "Lucifer" volgde het voorbeeld.
Verder mag niet uit het oog worden verloren, dat het begrip "nationaal" in Amerika en in Europa niet dezelfde betekenis heeft of had. Voor de Amerikanen in de tijd van Bellamy vertolkte het woord "nationaal" de werkelijke eenwording der 48 afzonderlijke en soms eenzijdig ontwikkelde staten met hun eigen belangen tot een natie met gemeenschappelijke belangen. Een verruimd begrip dus. In het Europa van onze tijd vooral is het woord "nationaal" een verengend begrip geworden, omdat het nationale in menig opzicht een belemmering vormt voor het continentale Europese bewustzijn, dat in wording is.
Einde 1890, toen Bellamy tot de overtuiging kwam, dat het Nationalistische tijdschrift niet de levenskracht had om zijn gedachten doelmatig en concreet te vertolken, besloot hij zelf een weekblad uit te geven, "The New Nation", waarvan het eerste nummer in Januari 1891 verscheen. Het Nationalistische tijdschrift verdween spoedig van het toneel. De theosofische belangstelling verflauwde ook en de Nationalistische clubs verdwenen de een na de ander. Toen hij zich in 1897 voor herstel van gezondheid in Denver, Colorado, ophield, schreef hij slechts een paar maanden voor zijn dood aan zijn vrouw: "Als God mij een jaar langer voor het leven wil bewaren, denk ik het beste stuk werk te doen, dat ik ooit gedaan heb". Nadat hij in de lente van 1898 weder in zijn geboortehuis te Chicopee Falls was teruggekeerd en voor een korte stonde opleefde en zelfs veel werk verzette, kwam spoedig de algehele instorting. Op 22 Mei 1898 overleed hij.
Een groot mens verliet deze wereld. Zijn geest leeft echter voort en doet zijn werk voor het welzijn der mensheid. |
Statuten van de Bellamy Stichting
Uittreksel uit het boek van Edward Bellamy
Een nieuw democratisch bestel n.a.v. het vastlopen van de democratie
Christmas in the Year 2000
Henry George, 1839-1897, De profeet van San Francisco
Lijst van te ondersteunen zaken/onderwerpen, vanaf 08 januari 2006
Table of contents in English
The blindmans world (1886)
To whom this may come (1888)
With the eyes shut ! (1889)
De workshops van Stichting Grondvest, Stichting SDN en Bellamy Stichting op het NSF
Stichting Sociale Databank Nederland
E-mailadres: sdn@planet.nl
Site adres:
bellamy/levensbeschrijving.htm
Westkade 227, 1273 RJ Huizen (NH)
Tel.: (31)-35-5244141 . . . . . Fax: 035-5244142