Schade in jachthavens, maatregelen bij bedrijven Laagwater zorgt voor grote problemen


Wolmanzouten . . . Kamerzetel 151 . . . Klokkenluiders <====> SDN . . . Schandpaal

Limburgs Dagblad van 7 januari 1997 - Midden-Limburg

Schade in jachthavens, maatregelen bij bedrijven

Laagwater zorgt voor grote problemen

Roermond - Door de extreem lage waterstand In de Maas is een aantal bedrijven langs de rivier In de problemen gekomen. Het treft vooral bedrijven die afhankelijk zijn van de rivier voor het vervoer. De scheepvaart ligt stop. Ook bedrijven die koelwater uit de Maas halen hebben maatregelen moeten nemen.

Sif Holland Offshore op het industrieterrein Mijnheerkens in Roermond bijvoorbeeld. Dit bedrijf maakt grote stalen heipalen voor olieplatforms op de Noordzee. De palen zijn zo groot - tot honderd meter lang een gewicht tot 600 ton - dat ze niet over de weg te transporteren zijn. "Nu de Maas zo laag staat kunnen we dan ook meer uitleveren. Echt een overmachtsituatie," zegt de Sif directie. De schepen die Sif normaliter gebruikt voor het vervoer van de palen liggen nu afgemeerd in het midden van de haven. De productie in het bedrijf kan voorlopig gewoon doorgaan maar de palen moeten voorlopig worden opgeslagen. "We hopen dat het niet te lang gaat duren." verzucht de directie.

Bij buurman Roermond Papier heeft de papierfabricage afgelopen donderdag enkele uren stilgelegen. Op die dag streek Rijkswaterstaat de stuwen in de Maas in verband met de ijsvorming, die mogelijk gevaar oplevert voor de sluizen- en stuwencomplexen. Daardoor zakje het Maaspeil in snel tempo met drie meter, Roermond Papier Pompt normaliter elk uur 200 kuub water uit de Maashaven. Door de lage waterstand is één van de pompen droog komen te staan. Daarnaast heeft het bedrijf een drijvende pomp in de haven liggen die nog wet water leven. Maar door het geringe waterpeil in de haven -zondagmorgen nog maar tachtig centimeter - kwam ook die pomp in de problemen. Daarop heeft het bedrijf "Waterleidingmaatschappij Limburg (WML) voorzieningen getroffen om water van het drinkwaternet te gebruiken voor bedrijfswater. Door de maatregelen kan het bedrijf de papiermachines redelijk laten draaien. "Maar we draaien niet helemaal voluit." aldus de directeur van Roermond Papier,

Mega Limburg heeft de water afgelopen donderdag op de Maas in Linne stilgezet wegens ijsvorming in de Maas. Bij de Clauscentrale in Maasbracht draait voorlopig slechts een ketel. Eenheid B is op dit ogenblik in revisie. Eenheld A wordt wel nog gestookt, zij het dag de ketel op aardolie in plaats van op aardgas is omgeschakeld. Dit heeft te maken met het feit dag er op dit moment zoveel aardgas nodig is in de particuliere huishoudens." zegt EPZ-woordvoerder Rini Kok. Gemiddeld gebruikt de Clauscentrale 1500 ton olie per dag. De brandstof ligt opgeslagen in grote tanks. Daarmee kan EPZ voorlopig een maand mee stoken.

Ook in de jachthavens langs de Maas en de Maasplassen is men ondanks de waarschuwing van Rijkswaterstaat toch enigszins door de lage waterstand. De havenmeester In de jachthaven van Je Roermondse watersportvereniging Nautilus meldt schade aan de aanlegsteiger. "We zijn kennelijk beter voorbereid op hoogwater deel op laagwater," zegt de havenmeester. "Dat het zo extreem zou worden had ik niet gedacht. Veel steigers en boten liggen scheef op het droge". Hij heeft nog getracht een eental jachten naar een dieper deel in het midden van de haven te slepen maar door het ijs was dat in de meesje gevallen niet meer mogelijk.

in vier Aqua Terra jachthavens in Midden-Limburg wordt een schade gemeld van een halve ton. Het gaat om de jachthavens de Maasterp in Ohé en laak. de haven in Stevensweert. de Rosslag in Herten en Hatenboer in Roermond. "Toen het peil begon te zakken hebben we vastgevroren paalbeugels van de aanlegsteigers moeten loskloppen. Gelukkig kregen we daarbij de assistentie van de Roermondse Waterwacht. Die hebben ons met twaalf, dertien mensen fantastisch geholpen." zegt Roel van Ark van Aqua Terra. Toch zijn volgens hem een groot aantal steigers ontwricht en op het droge komen te liggen. Ook een aantal boten ligt droog. "Met de kans dat ze nu vastvriezen en straks bij het stijgen van het peil vollopen met water." aldus Van Ark. Volgens hem is nu duidelijk geworden dat enkele havens tijdens de overstromingen van twee jaar geleden gedeeltelijk zijn dichtgeslibd waardoor de havens veel minder diep blijken te zijn dan gedacht.

Rijkswaterstaat merkt dat de temperatuur van het Maaswater inmiddels weer langzaam stijgt. Vorige week had het water het vriespunt genaderd. Grote ijsschotten hadden zich gevormd voor de sluizencomplexen in Heel, Roermond, en Belfeld. Door het lozen van koelwater van elektriciteitscentrales in België steeg de watertemperatuur gisteren tot bijna twee graden Celsius. Zo lang het blijft vriezen worden de stuwen achter niet gezet. Wel wordt uil het Julianakanaal regelmatig water gespuid om de haven van Maasbracht ijsvrij te houden. Hier zijn veel schippers met hun schepen naar toe gevlucht toen de stuwen werden gestreken.