Open brief aan de Koningin inzake de behandeling van in het buitenland gevestigde Nederlanders in het nieuwe zorgstelsels
Málaga, 20 november 2005.
H.M. de Koningin.
Mevrouw, Zeker nu Uw positie als Hoofd van de Regering niet ter discussie zal worden gesteld is er alle aanleiding - zelfs voor een principiële republikein- om Uw noodhulp in te roepen. Het gaat om de behandeling van een grote groep uitermate kwetsbare (oudere en/of met hun gezondheid sukkelende) Nederlanders, waaronder ikzelf. Mijn echtgenote krijgt dezelfde behandeling, enkel omdat ze ervoor gekozen heeft mijn leven te blijven delen ondanks alle daaraan verbonden zorgen. Dit beroep wordt ook gedaan op U in Uw functie als Staatshoofd, ter uitoefening van mijn recht op petitie. Er is geen tijd om het anders te doen. Mijn persoonlijke ervaring is, dat Uw Eerste Minister een e-mail niet beantwoordt en Uw Minister van VWS zal ongetwijfeld bekwaam worden afgeschermd door een loyale staf van medewerkers. U echter schijnt dit onderdeel van Uw functie met zeer veel zorg en aandacht te vervullen en op dat plichtsbesef doe ik een beroep. Sta mij toe eerst een beeld te schetsen van de beoogde slachtoffers van de stelselwijziging zorgverzekering per 1 januari 2006: de in het buitenland wonende Nederlanders met een WAO- of AOW-inkomen. Het gaat niet om drugsbaronnen, louche onroerend goedhandelaren of feestende BN'ers. Het gaat niet eens om de jongere garde, mensen die - ik zal verder Spanje als voorbeeldland nemen- een heel nieuw bestaan op hebben gebouwd of daar hard voor aan het werk zijn. Nederlanders die als het ware Spanjaard onder de Spanjaarden zijn geworden. Het gaat mij om de vaders en moeders, opa's en oma's die hier op latere leeftijd van de zon genieten, vaak omdat het klimaat verzachtend werkt op chronische klachten als CARA, gewrichtsaandoeningen e.d. Tot nu toe kunnen deze mensen gebruik maken van een geweldige medische zorg, ongeacht of zij in Nederland in het ziekenfonds zitten of particulier verzekerd zijn. Zij worden hier behandeld als 'privado' En dan moet ik toch iets vertellen over het Spaanse publieke zorgstelsel, dat waarschijnlijk vergelijkbaar is met dat van een aantal andere EU-landen. Dit is een strikt minimalistisch stelsel, een medisch vangnet, dat valt onder de bevoegdheid van de autonome gemeenschappen waaruit de Spaanse staat is opgebouwd (de regering in Madrid kan dus gemakkelijk afspraken maken, zij hoeft zelf niet voor de uitvoering te zorgen....). Deze zorg kost de burger bijna niets; het is de publieke poot van het totaal aan medische zorg. Er is geen huisarts, maar een vaak overvolle buurt-urgencia en verder de eerste hulp van het publieke ziekenhuis, bijvoorbeeld het universiteitsziekenhuis van Málaga. Zonder overdrijven, eerlijk waar, dat lijkt vaak wel oorlogsgebied! Morgen ga ik hier als 'privado' aan mijn hart geopereerd worden. De cardioloog vertelde me dat onder de nieuwe Nederlandse WZV (dus in het Spaanse publieke zorgstelsel) mijn wachttijd voor een simpele hartecho al zes maanden zou zijn geweest. Na 1 januari kan ik niet meer bij mijn Nederlandse huisarts op controle en al helemaal niet bij dezelfde afdeling cardiologie. Tenminste niet zonder zelf contant te betalen. Dat nu is het systeem waar Uw Minister ons aan gaat overlaten! Terwijl in Nederland het verschil tussen fonds en particulier - in de praktijk al jarenlang nauwelijks merkbaar - wordt afgeschaft, worden de Nederlanders die in Spanje wonen gedumpt in een publieke armenzorg. De Spanjaarden zelf zien dat niet anders, het is hun systeem. Zodra je een beetje inkomen hebt ga ja particulier. Dat heeft voorrang boven een nieuwe keuken of auto. Volgens krantenkoppen hebben vorig jaar ruim 191.000 Malagueños die overstap gemaakt, 191.000 gezinnen in één jaar in één provincie dus. Als argumenten worden genoemd de lange wachttijden en het gebrek aan toegang tot zorg op het hoogste niveau. De kosten van een basis-privé-verzekering zijn trouwens veel lager dan in Nederland en het pakket kun je dan uitbreiden zoveel je wilt. Dat kan in de papieren lopen, maar ik geloof niet dat je snel op het prijsniveau van de doorsnee Nederlandse verzekering van dit moment uitkomt. Ouderen en mensen met een medische voorgeschiedenis worden voor die overstap natuurlijk geweigerd. Zodra wij dus onze Nederlandse polis kwijt zijn kunnen we geen kant meer op. Nou ja, we kunnen terug naar Nederland en velen zijn daar nu al hun plan voor aan het trekken. Wij kunnen gewoon het risico niet lopen hier te blijven en dit kan nog wel eens een ongekend menselijk drama gaan worden, een ware Exodus naar het niet echt lonkende Noorden, met noodopvang in leegstaande vluchtelingenkampen. Nog een probleem goedkoop opgelost! Dit zullen de gevolgen zijn van het beleid van Uw Regering, U weet wel, die van de Normen en Waarden! Volgens het College ZV moet er voor deze degradatie naar de onderste regionen van de zorg, die ook de AWBZ vervangt, in totaal voor twee personen betaald worden 2200 € plus 6,5% over AOW/WAO plus 4,4% over overige pensioenen plus 8,8 % over maximaal 30.000€ p.j.. (Nu betaal ik 264,24€ voor een perfecte buitenlandpolis met aanvulling plus voor twee personen). Zelfs na aftrek van de zorgtoeslag blijkt dus het - in de publiciteit als zoethoudertje genoemde - maximum kostenbedrag van 5% van het gezinsinkomen een regelrechte gotspe. En dat is dan vriendelijk gezegd. Zelfs het basisschoolniveau rekenen lijkt Uw Regering niet te halen. Of is het gewoon een 'leugentje om politieke bestwil'? Zo'n jaar of 25 geleden kon je jezelf dan afvragen: Is dit beleid of is dit een uitglijer? Inmiddels lijkt een andere formulering realistischer: Is dit beleid of is hierover nagedacht? Tot zover mijn noodkreet
|
Bijlage 1 bevat een lijst van juridische kwesties, waarover volkomen onnodig en tegen voor ons soort mensen onbetaalbare kosten geprocedeerd zal moeten worden, willen we herstel van rechten verkrijgen. Zaken waarover vermoedelijk nauwelijks is nagedacht, om mijn eerdere vraag op dit punt zelf te beantwoorden.
In bijlage 2 zal ik in enkele zinnen een makkelijk, misschien nog wel vóór 1 januari door te voeren alternatief beschrijven.
Tot slot wil ik U vragen bijzonder alert te zijn op slimme plannen van Uw (toekomstige) Regering om met de WZV als precedent (en met handhaving van een strikte partijdiscipline in beide Kamers der Staten-Generaal) een Wet Pensioenverzekering door te voeren. Een geniale manier om de hele kas van het ABP leeg te halen en de Spaanse Nederlanders krijgen dan het Spaanse AOW-tje. De aan het College voor Pensioenverzekeringen te betalen premie zou dan lekker hoog worden, want het moet wel opleveren! Tel daar de zorgpremie bij op en de hele Nederlandse uitkering blijft in Nederland. Dan wordt eindelijk het publieke beeld over de Nederlander die in Spanje woont realistisch: allemaal miljonairs die het zich kunnen veroorloven hier te blijven! Het spijt me dat het al met al een lang verhaal is geworden, maar een noodkreet moet toch een duidelijk beeld schetsen van de nood. Afschrift van deze brief met bijlagen zal met een 24-uurs embargo aan de pers worden verstrekt. Wat we nu op hele korte termijn nodig hebben is, in modern Nederlands: awareness. Bedankt voor Uw aandacht. In alle hoogachting jegens U, maar ook in grote zorg over het gebrek aan normbesef, aan simpel fatsoen en zorgvuldigheid van Uw regering, verblijven wij,
H. Frantzen P.s., d.d. 30 november 2005. Er is iets mis gegaan met de verzending van deze brief op 20 november. Inmiddels ben ik thuis na de vijfde keer aan mijn mitraalklep geopereerd te zijn, men vermoedt hier een evenaring van een record. Of het ooit in Nederland gebeurd is weet ik niet eens, misschien ben ik dus wel ineens Nederlands kampioen! Alles gaat goed, maar dit is dan ook het jaar 2005 en er is een kunststukje hartchirurgie verricht. Mevrouw, ware dit het jaar 2006 dan zou ik, zo is mij hier door Spaanse artsen verzekerd, een van de eerste Hoogervorst-doden zijn. Bijllage 1. Potentiële juridische problemen. Civielrechtelijk.
Bijlage 2. Een alternatief. Ik ben verzekerd bij de CZ Groep, een maatschappij die enkele jaren geleden overgestapt is op een Buitenlandpolis. Die hebben ze nu opgezegd, gewoon omdat ze denken dat dat moet. Stel dat alle maatschappijen zo'n polis hebben, of deze alsnog invoeren, dan kan de premie waarschijnlijk blijven zoals deze nu is. Wij betalen voor twee personen, derde klas, 264,24€ per maand inclusief een basis aanvullende verzekering. Neem dit systeem over in de wet en het hele probleem is opgelost, misschien gaan voor veel mensen de premies wel omhoog (zorgtoeslag?), maar dat is het minst van alle kwaden, lijkt mij. Aanbevelenswaardig zou het dan kunnen zijn als de maatschappijen een gezamenlijke 7x24 uurs centrale zouden oprichten á la SOS en EuroCross. Dan zou in de concentratiegebieden gezamenlijk onderhandeld kunnen worden over tarieven. De maatschappijen kunnen makkelijk een prijsvergelijking ophoesten. Hier in Andalucía zijn bijvoorbeeld de kosten van particuliere honoraria en diensten als röntgen en laboratorium misschien hoger (er is natuurlijk geen vaste bijdrage vanuit het ziekenfonds en geen bijdrage aan de praktijkkosten), het ziekenhuisbed is veel goedkoper, ook in een particulier ziekenhuis.
Dr. H. Frantzen, Latere, niet meeverzonden aanvullingen:
|
Voorstel voor 'n Kamermotie voor wetswijziging m.b.t. invordering van schulden
Armoede in België. Circa 1.500.000 Belgen leven op/onder de armoedegrens
Armoede in Nederland. Circa 2.475.600 Nederlanders leven op de armoedegrens
Aantal gezinnen verviervoudigd dat afhankelijk is van gratis voedselpakketten
Voedselbank Limburg-Zuid trapt op de rem: ruim 400 gezinnen op de wachtlijst
Stichting Vangnet om dalende huizenprijzen op te vangen
Ton Nuiten schetst een somber beeld m.b.t. de politiek en de media
Robert Brockhus: De oorlog tegen de armen is nu echt begonnen
De oplossing voor het woningtekort en armoede is een stilstandsbelasting
De media komen nu pas over de brug met informatie over proces van verpaupering
Actualiteitenprogramma van Netwerk geef aandacht aan armoede in Rotterdam
Armoede van miljoenen Nederlanders eindelijk op tv
De misvatting in de discussie bij NOVA over noodzaak van bezuinigen
Zoeken bij de Woonbond geeft: Helaas niets gevonden voor "huurverlaging"
Martin Dessing pakt de staat aan wegens onderwaardering van de gulden
Minister de Geus zegt: "Hervorming van de sociale zekerheid biedt perspectief"
Commentaar op de presentatie van Kamerlid Blok (VVD) en de flat-tax
Consument houdt hand stevig op de knip en de burgers zijn blutgegraaid
Commentaar op de presentatie van Tweede Kamerlid Blok (VVD) van de flat-tax
Herstructurering Sociale Zekerheid met de wet Algemene Wet Inkomensvoorziening
Sociale prestatie van Nederland inclusief de AOW
Probeer de onderstaande quiz van de Raad van Kerken eens goed in te vullen
Geen kind is thuis zonder problemen
Grote groep ouderen in de schulden, incassobureau ziet veel stille armoede
Grondvest, Henry George en "Progress and Poverty"
Armoedecongres in Zwolle toont sociaal failliet van pers en politiek
Het harde sanctiebeleid dat sociale diensten krachtens de Wet Boeten
Gemeente Bergh redt minima uit isolement
Brood stelen uit noodzaak allang in de wet geregeld
Gemeente Bergh hoopt op navolging armoedebeleid
Het Armoededebat, wat is armoede? De omschrijving van het begrip armoede
Armoede in Nederland, veel gezinnen in de bijstand zitten in diepe armoede
CBS: Koopkracht van minima in 20 jaar 23 procent gedaald
Gemeente Leeuwarden: 'Werken levert vaak minder op dan uitkering'
Ongelijkheid in armoedebestrijding
Mars in Amerika voor economische mensenrechten, werkloosheid en sociale uitsluiting
Koopkracht, de fistel in het polder-koldermodel
Ministerie van Sociale Zaken speelt stommetje over koopkrachterosie minima
Vragen rond verarming en verrijking
Waarom stemden de saneringswijken massaal op Pim Fortuyn; dus rechts ??
Het cadeau van de minima voor de aflossing van de staatsschuld
Overdenkingen over de Amerikaanse maatschappijstructuur in het Engels
Wanneer vermelden de media de vindplaatsen van particuliere informatie?
SDN-rubrieken