Geboren: 10-02-1950 De heer Kaspers toont op een overzichtskaart de route van het vliegtuig zoals hij die heeft gevold. Hij volgde in zijn functie van politie te water na het neerkomen van de twee motoren vallen van de El Al-Boeing met de verrekijker de vlucht van het vliegtuig. De bocht die hij als opmerkzaam en geoefend waarnemer beschreef was duidelijk anders dan die door de officiële verklaringen was weergeven. Hij beschreef gedetailleerd de route over het gooimeer, en meende dat het vliegtuig wel op het water zou landen. Hij zag echter dat het vliegtuig met een bocht in de richting van Bussum-Naarden verder vloog op een zodanig lage hoogte, dat hij het vliegtuig achter wat bomen zag vliegen terwijl hij op het water in de vlet een goed uitzicht had. Hij zag oog dat het toestel vrijwel horizontaal verder vloog, waarna het uit het zicht verdween. Via de marifoon volgde hij de PAN-PAN-berichten over de kennelijke noodsituatie. Bij aankomst in de haven van Huizen melde hij alsnog het voorval aan de bevoegde autoriteiten. De kustwacht had hem zelfs gevraagd om de vlucht te blijven volgen. Hij snapte niet dat er achteraf niet werd rekening gehouden met dat wat hij in opdracht had waargenomen.
Volgens IJmuiden rescue is de melding van de heer Kaspers niet helder overgekomen ondanks dat de verbinding goed was. Ongeveer op 153 MHZ. werkt de marifoonzender. Volgens de heer Kaspers heeft hij het vliegtuig gevolgd met de verrekijker tot vlak voor de crash. Hoe kan dat nou als het toestel laag vliegt en achter de bomen verdwijnt zoals hij zegt. Marijke Augusteijn-Esser, een van de leden van de parlementaire commissie vroeg hem naar de details.
Hij meent dat de volgende prangende vragen ontbraken of onwaarheden werden verteld.
|
Overzicht Bijlmer-enquête
Derde getuigenis van André Bos
Klankbord voor slachtoffers Bijlmerramp
Rubrieken bij de Sociale Databank Nederland
Stichting Sociale Databank Nederland
E-mailadres: sdn@planet.nl
Site adres:
http://www.sdnl.nl/ziezo-02.htm