Aanleidingen
De
belangrijkste aanleidingen voor de terugkomst van de senioren in de politiek
betreft het besef dat het niet goed gaat met ons land. Gezag en leiderschap
ontaardtsteeds meer tot holle beloftes en krachteloos
optreden. De terugtredende overheid claimt dat de burgers weer zelf moeten
meedoen en verantwoordelijkheid moeten nemen en legt vervolgens het probleem
bij diezelfde burger wat het omgekeerde is van wat de staat moet doen! De
samenleving wordt vaak overheerst door technocraten en mensen die hun eigen
belangen voorop zetten, daarbij steeds vaker niet terugdeinzend om ongegeneerd
het onderste uit
de kante halen voor henzelf. Er zijn
genoeg mensen in ons land die zien dat het zo niet verder kan en mee willen
doen om een andere mentaliteit en een andere motivatie te bevorderen.
Pragmatische oplossingen en eenvoud zijn hierbij noodzakelijk. Er is genoeg
geld wanneer we het maar goed gebruiken en zuinig mee omgaan. Er zijn genoeg
actieve senioren met pit en boordevol ervaring die bereid zijn om te investeren
in een betere samenleving, een betere toekomst.
Een
bijkomende reden om als senioren de politiek weer in te gaan heeft te maken met
de situatie dat we als groep steeds vaker buitengewoon onheus aangeduid en
behandeld worden. Terwijl tussen 25 en 55
jaar
iedereen weet en accepteert dat er
bijzonder veel diversiteit is tussen de verschillende leeftijdsgroepen, worden
we boven de 55 jaar prompt op een hoop geveegd en afhankelijk van de doelstellingen
van de betrokkenen afgeschilderd als ziekelijke oudjes die te duur zijn, of als
spilzuchtige renteniers die maar raak leven. Daarbij voorbij gaande aan het
feit dat iedereen graag gezond oud wil worden en dat wij ook belasting en BTW
betalen. Zoals we dat altijd al
gedaan
hebben.
Te
makkelijkwordt vergeten dat de welvaart van ons land, o.a.
zichtbaar in infrastructuur en een goed opgeleide bevolking, te danken is aan
onze gezamenlijke inspanningen waarbij de senioren heel veel hebben geïnvesteerd.
Dat de meeste senioren fit en actief zijn, veel doen in vrijwilligers- en
verenigingswerk, nog steeds heel actief zijn in mantelzorg en wat dies meer
zij, wordt voor het gemak maar vergeten. De solidariteit tussen generaties
verdwijnt steeds meer.
Zo'n
tien jaar geleden werden er plannen gesmeed en op schrift gesteld maar
er is niets mee gebeurd. Nu gaan alle politieke partijen zich plotseling
realiseren dat er ook nog ouderen zijn en zelfs een heleboel. De verkiezingen
komen in aantocht. Er is dus blijkbaar aan ouderenbeleid in
dezetien jaar niets gebeurd en zijn wij vergeten.
Tijd dus om zelf aan onze
situatie te werken! Tijd om ons zelf te verdedigen.
Waarmee wil de VSP dat bereiken?
Beknopt Partijprogramma
Het eigene
van de macht is beschermen (Pascal)
Wat zijn de
bronnen?
Algemene Principes
De
overheid moet, zoals gesteld, vooral actief zijn
met
de taken die beter en efficiënter door
een overkoepelend gezag uitgevoerd kunnen worden dan door de burgers zelf.
Effecten of rendement zo u wilt, technisch uitvoerbaar en economisch haalbaar,
dus betaalbaar, dienen hierbij als zeer belangrijke uitgangspunten gehanteerd
te worden. De overheid moet daarbij keuzes maken en vervolgens duidelijk
uitleggen op welke criteria deze gebaseerd zijn. De burgers moeten ervan op aan
kunnen dat de overheid haar werkzaamheden goed doet of laat doen en de middelen
beheert als een
goedhuisvader. Naast communicatie over beleid zal controle op beleid tot de
kernactiviteiten van de overheid moeten
behoren.
Dit impliceert tevens
uitvoeringsgericht doen en denken en navenant personeels- en ander beleid om
dat
mogelijk te
maken.
De
overheid is integer. Zij werkt met ons geld en levert daar goede prestaties
voor en verifieert dat het goed gedaan wordt! Zij beperkt zich tot hoofdzaken
en principes en delegeert uitvoeringsdetails naar lagere overheden en
controleert ook daar dat de taken goed uitgevoerd worden!
De
overheid erkent de diversiteit en het verschil tussen mensen en
bevolkingsgroepen, stemt haar beleid daarop af en stimuleert participatie. Zo
is er vrijheid van godsdienst, van onderwijs en vele andere zaken die maken dat
iedereen zich in ons land vrij mag voelen, zich vrij mag uitspreken en zich
vrij
mag
ontwikkelen.
Echter er zijn ook belangrijke verplichtingen. Zo moet er gewerkt worden en
belasting betaald en de algemene wetten en regels van ons land dienen
geaccepteerd en gerespecteerd te worden. Dat was en is de basis van onze
(traditionele) acceptatie van minderheden en anders denkenden. Deze principes moeten
met voortvarendheid verdedigd worden! Diegenen die dit niet wensen te
accepteren moeten daar op aangesproken kunnen worden.
Hoe kan de Veiligheid worden ingevuld?
De
overheid acteert rondom veiligheid in de breedste zin van het woord. Waar voldoende blauw op straat en een actief lokaal politieapparaat voorbeelden zijn van de, laten we het maar "kleine veiligheid" noemen, ontwikkelen zich op nationaal en internationaal niveau legio onderwerpen die de aandacht van de overheid vragen omdat ze direct of indirect (het gevoel
van) onveiligheid vergroten. Veiligheid is dan ook hét onderwerp dat een integrale benadering en samenwerking van vele disciplines vraagt. De managementlagen bij de politie dienen afgebouwd te worden. De concentratie van de politie in regio's moet geëvalueerd worden, en beperkt waar dat handig en verstandig is.
De maatschappelijke, economische en technologische veranderingen in de samenleving vragen een snelle en efficiënte aanpassing van wet-, regelgeving, doelmatige straffen en preventie. Een zeer gerichte aanpak is nodig met o.a. veel meer
samenwerking met universiteiten, industrie en allerlei andere vormen van bedrijvigheid. De overheid moet niet alleen stimuleren maar tevens zorg dragen zelf perfect op de hoogte te blijven van nieuwe ontwikkelingen en de daar uit
voortvloeiende consequenties.
Ook het handhaven van normen en waarden en het bewerkstelligen van een goed sociaal
klimaat in onze steden en dorpen heeft een belangrijke functie in het
bewerkstelligen van veiligheid. Communicatie, informatie en onderwijs zijn
hierbij van veel belang. Kennis van onze geschiedenis en de achtergronden van
onze cultuur zijn bij hier uitermate belangrijk en dienen met voortvarendheid
weer in het onderwijs opgenomen te worden.
Ook dient de overheid alle middelen te gebruiken om inflatie laag en daarmee pensioenen waardevast te
houden. Tenslotte
dient in het normen en waarden debat
de voorbeeldfunctie weer sterk in ere hersteld te worden.
Wat brengt de toekomst van de AOW en Pensioenen?
De
geboortegolf en het soms onnadenkende gebruik van bevolkingsstatistieken door
wetenschappers en pers
veroorzaken
overdreven zorgen over de betaalbaarheid
van
AOW en in mindere mate pensioenen.
Recentelijk berekeningen van het CBS tonen overigens aan dat de extra
belastinginkomsten uit de pensioenen van de senioren die tot de geboortegolf
behoren, zodanig zijn dat de extra AOW-uitgaven daar grotendeels uit
betaaldkunnen worden. Dus meer een kwestie van geldstromen
beheersen dan van grote
zorgen.
Voor het gemak gaat men er meestal ook
aan voorbij dat de jaargangen die tot de
geboortegolf
behoren al jaar en dag AOW betalen
voor de veel kleinere jaargangen van voor de oorlog.
Als
resultaat heeft de SVB jaren lang grote bedragen overgehouden en in de algemene
middelen gestort. De SER adviseert ondertussen om de AOW om te bouwen van een
omslagsysteem naar een kapitaalverzekering. Niets is dus logischer dan een
betrouwbare staat die zorgt dat de AOW ook straks gewoon betaald
wordt
De AOW dient zo
goed mogelijk welvaartsvast te worden. Evenmin mag premieheffing en
belastingheffing plaats vinden op de AOW-uitkering. Binnen het bestaande
arsenaal aan heffingsmogelijkheden moet dat toch goed mogelijk zijn. Een
tijdelijkverhoging van de staatsschuld is binnen de AOW
problematiek te aanvaarden. Wij vinden dat het AOW - vakantiegeld gewoon weer 8
procent moet zijn.
De
VSP wijst een AOW-fonds gebaseerd op schuldbekentenissen af.
Hethuidige stand van het fonds is ca. 23 miljard euro. Dit zou een goede
beginstorting kunnen zijn van de boven genoemde kapitaalverzekering. De
bevoegdheden van gepensioneerden in het bestuur van pensioenfondsen dienen
wettelijk geregeld en verbeterd te worden. Overwinsten van pensioenfondsen
dienen gereserveerd te worden voor zwaardere tijden en ten goede te komen aan
de gepensioneerden. Vertrek naar het buitenland van gepensioneerden mag AOW en
pensioenrechten op
generleiwijze aantasten. Binnen de
Europese Unie zullen zeer goede afspraken gemaakt moeten worden om de
betaalbaarheid van pensioenen te waarborgen. Het kan niet zo zijn dat de
relatief goede positie van ons land verzwakt wordt door het accepteren van
solidariteit ten opzichte van andere Europese landen die simpelweg niet genoeg
gespaard hebben in het verleden.
Hoe om te gaan met onze Regelgeving?
De
overheid vereenvoudigt regelgeving en voorschriften. Nodeloze en soms averechts
werkende regelgeving dient functioneel, gewijzigd of geannuleerd te worden. Wij
stellen voor een Minster van Seniorenzaken te benoemen die specifiek in deze
materie actief wordt. Analyseren wat er is en hoe het werkt, verbetering waar
nodig, afschaffen wanneer nuttig, zijn de belangrijkste taken. Wanneer deze
functies effectief gaan werken is gebruik bij allerlei ander beleid zeker goed
mogelijk. Wet- en regelgeving dienen stelselmatig geijkt te worden op
functionaliteit en actualiteit. Gedeelde verantwoordelijkheid tussen meerdere
ministeries dient onmogelijk gemaakt te worden. Tevens moet gestreefd worden om
hoofdzaken helder te regelen en te handhaven, terwijl bijzaken via principiële
richtlijnen worden aangeduid en zodanig opgezet dat er ruimte is binnen de
regels om aangepast aan de situatie te handelen en te reageren. Wet en
regelgeving uit Den haag dient dus zo veelmogelijk kaderstellend te zijn.
Hoe zal de Gezondheidszorg en Algemene Zorg er uit moeten zien?
De
situatie
in de zorg
en de gezondheidszorg is vergelijkbaar met veiligheid. Gezorgd dient te worden
dat de kwaliteit van gezondheidszorg en zorg op een goed niveau blijft met de
zekerheid dat ervoor iedereen medische hulp is en blijft bij ziekte of ongeval
..Speciale aandacht dient uit te gaan naar een respectvolle
manier van zorg voor diegenen met beperkingen, al dan niet veroorzaakt door
ouderdom. Wat betreft de toenemende zorgvraag, mede dankzij de komst van de
geboortegolf, zal er snel en met efficiency gepland en gehandeld moeten worden
teneindeenerzijds deze vraag zo goed mogelijk op te vangen,
anderzijds die te beperken door het opzetten van preventiepoliklinieken voor
senioren waar specifiek op ouderen afgestemde ondersteuning geboden kan worden
door ervaren verzorgers. Dit wordt als zeer positief ervaren bij een aantal
proeven diein deze richting gedaan zijn en vermindert
tevens de druk op de huisartsen.
De
huidige aandacht voor bezuinigen, te veel management en te weinig handen aan
bed dient vooral te resulteren in het terugbrengen van de verantwoordelijkheid
bij diegenen die het werk doen. Te veel regels en betutteling maakt dat te
veel mensen de zorg en
verpleging verlaten vanwege de werkdruk enerzijds en een totaal
gebrek aan vrijheid om
vanuit eigen ervaring en verantwoordelijkheid en naar eigen inzicht het werk zo
goed mogelijk te doen anderzijds. De patiënt is de dupe en zal dat steeds meer
worden.
"Het
aantal handen aan het bed" dient aanmerkelijk verhoogd te worden. Het
mengen van vrijwilligers en beroepskrachten in een vorm van intelligent
samenwerkenzal bevorderd moeten worden teneinde de
stijgende vraag naar zorg te kunnen opvangen; dit mede omdat het aantal
mantelzorgers
en het aantal
beroepskrachten in de zorg terug zal lopen, terwijl de vraag krachtig zal
toenemen
Wij
vinden dat de beloning voor mantelzorgers en vrijwilligersactiviteiten in de
zorg uit PGB of straks uit de WMO of
anderszinsbelastingvrij moet blijven tot een bedrag van 5000€ per jaar en geen
consequenties mag hebben voor andere uitkeringen, teneinde meer hulp en
zorgcapaciteit te behouden en te verkrijgen.
(Het kan toch
niet zo zijn dat mensen niet meer om hulp durven vragen of aan de aanbodkant
niet meer willen helpen alleen al vanwege de lastige administratie die dat
vervolgens met zich mee zou brengen.De WMO is in deze een wet die meer
dan ooit van vrijwilligers uitgaat. Deze ook fiscaal steunen zal een noodzaak
worden, net zo goed als verdere stimulerende maatregelen.)
Regels
en bouwvoorschriften voor seniorenwoningen dienen veel meer rekening te houden
met de verschillen in gezondheid tussen jongere ouderen en oudere senioren. De
meeste ouderen blijven tot
ver in
de
zeventig gezond en moeten vooral uitglijden en
vallen vermijden. Waarom leeftijdsbestendig en duur bouwen terwijl de
gemiddelde senioren het duurste deel van de voorzieningen misschien pas
delaatste paar jaren nodig hebben, als men ondertussen al
niet naar andere voorzieningen verhuisd is!
Medegezien de WMO
dienen de veel besproken woon zorg zones met verve te worden opgezet en
uitgebouwd aangezien de zorgcapaciteit in speciale ouderencomplexen numeriek
volledig te kort zal schieten wanneer de geboortegolf over ongeveer 15 jaar de
zeventig begint te passeren.
Wat is ons standpunt t.a.v. Euthanasie?
Goede zorg en pijnbestrijding samen met respect voor zelfbeschikking dienen de basis van ons handelen te zijn. De rol van de overheid in deze, gezien de enorme
gevarieerdheid van situaties en personen, zal bescheiden moeten blijven. Het
zelfbeschikkingsrecht van mensen gaat voor.
Hoe kan de Economie worden gestimuleerd en verbeterd?
De overheid stuurt een beleid aan dat rekening houdt met Europese en mondiale
ontwikkelingen. Het financieel economisch beleid moet
uitgaan van een lange termijn visie met gemiddeld een redelijke economische
groei. De overheid activeert de economie in periodes van afnemende
bedrijvigheid en remt deze wanneer zij de inflatie moet beperken. De overheid
stelt alles in het werk om de inflatie zo laag mogelijk te houden. De overheid
stimuleert startende ondernemers vooral met het verminderen van
rompslomp en papierwinkel.
De overheid volgt en bevordert wetenschappelijk projecten en de samenwerking met het bedrijfsleven en de industrie. De overheid streeft naar een begrotingsoverschot en wendt de betreffende middelen aan voor schuldaflossing. Bedragen die vrijvallen door verminderde rentekosten kunnen indien noodzakelijk gebruikt worden voor de meest knellende problemen.
De
principes van privatisering dienen serieus herzien te worden, vooral wanneer
het gaat om markten en producten die nauwelijks te maken hebben met een
elastische vraag. Zal het sponsoren van een voetbalclub of iets dergelijks de
vraag naar stroom toe laten nemen? Marktwerking bijvoorbeeld loslaten op de
huren is een principe waar het middel slechter is dan de kwaal! Het lost
misschien problemen op in de woningmarkt, maar
veroorzaakt legio problemen voor de zwakkeren
in onze samenleving. AOW € 5,00 per maand omhoog en de huur € 20,00 per maand omhoog. Integraal denken moet tot kunstvorm verheven worden!
Hoe kan ons Onderwijs en Cultuur verbeterd worden?
Levenslang
leren dient maatschappelijk en filosofisch ingevuld te worden. De overheid dient hierbij (wanneer handig en verstandig samen met bedrijven) facilitair op te treden en past regelgeving en arbeidsrecht aan!
Laat de onderwijzer het onderwijs doen en schakel een aantal management lagen uit, te beginnen op het ministerie en vervolgens ook op de scholen. Weg met de vergadercultuur. De VSP is voor bijzonder onderwijs, mits strikt gecontroleerd wordt dat de programma's aan de wettelijke eisen voldoen. De VSP vindt dat kennis van
cultuur en de geschiedenis van religies, mythen en sagen, kortom wat er zoal geloofd wordt en werd, van groot belang is om de echte waarden en normen in de huidige tijd te kunnen begrijpen. Cultuurgeschiedenis inclusief kennis over de religieuze ontwikkelingen in de wereld dient als vak veel meer aandacht te krijgen. Voorbeeldfuncties dienen te worden besproken en verduidelijkt.
Hoe moet Europa eigenlijk worden?
De
VSP vindt voortgaande integratie van Europa op "hoofdlijnen" van groot belang, mits duidelijk wordt vastgesteld welke activiteiten die omvatten. Wij denken bijvoorbeeld aan defensie, misdaadbestrijding, onderwijs, immigratie, standaardisatie van industriële normen vooral op maten en kwaliteitsaanduidingen. Wij vinden het volledig onnodig en zelfs onzinnig om
allerlei zaken Europees te regelen die het dagelijkse leven van de burger slechts indirect of abstract raakt. Zo is Europese aanbesteding in eigen land leuk maar nauwelijks nodig en is de heksenjacht op oligopolies, ten bate van het principe van de vrije circulatie van goederen, onnodig wanneer het slechts leidt tot parallelhandel en uiteindelijk tot minder service aan de consument. De heren Monti en zijn opvolgers kosten waarschijnlijk veel meer dan het voordeel dat hij de burgers oplevert. En dit is maar een voorbeeld.
De VSP vindt een Europese grondwet nuttig, mits ook daarin principes en hoofdzaken aangegeven worden. Het huidige voorstel heeft niet onze instemming. De grote landen hebben teveel zeggenschap.
Hoe zou de Defensie van de toekomst eruit moeten zien?
De
VSP waardeert de rol die ons kleine land op het wereldtoneel speelt bij het bevorderen van vrede en het verdedigen van onze democratische idealen. Een defensiepolitiek
in groter Europees verband moet naar onze mening worden nagestreefd. Daarnaast stellen wij voor dat er in deze veranderende wereld toch meer aandacht besteed gaat worden aan de kleine veiligheid en de veranderende natuur van de bedreigingen die onze samenleving en ons cultuurgoed omringen. Vrijheid van meningsuiting en de mogelijkheid om dat recht onbekommerd te kunnen gebruiken, dient met elan verdedigd te worden.
Wat is onze zienswijze t.a.v. Verkeer en vervoer?
In
plaats van miljarden uit te geven aan onwerkelijke plannen en toekomstdromen,
gaande van tolwegen tot het ultieme openbaar vervoer, van vervoermanagement en
telewerken tot aan glijdende werktijden, wordt het
tijd om gewoon meer wegen te gaan bouwen, het
zij dan dat de politiek een waardevolle vervanger heeft voor het dankzij
"werk, werk, werk en groei, groei, groei" meest gekochte consumptiegoed:
"De auto". Daarbij niet vergetend dat het alternatief minstens
evenveel belastinginkomsten moet opleveren. De door de SER aangegeven
oplossing: "De gebruiker
betaalt" ,een oude
bekende natuurlijk, heeft onze instemming. Mits er dan wel voldoende wegen
gebouwd worden. Want de veel geroemde en zo noodzakelijke groei levert per
procent anderhalf procent mobiliteit op. Daar om milieu of andere redenen niet
naar willen kijken is de kop in het zand steken. Met slechte gevolgen vooral voor die groei!