Het voorstel behelst geen "grondwet" maar een Europees "verdrag".
Het verdrag van Maastricht
Het begrip "grondwet" wordt misleidend gebruikt, hetgeen kwalijk is.
Aan de minister van Sociale Zaken en werkgelegenheid Hengelo; 05 februari 2005
Uit het dagblad Trouw heb ik afgelopen week begrepen dat u overweegt om een wijziging aan te brengen in het beleid betreffende werkloze personen die een zorgtaak vervullen. Deze personen kunnen voor geruime tijd worden vrijgesteld van de sollicitatieplicht om een andere belangrijke maatschappelijke taak, in dit geval een zorgtaak, op zich te nemen. Wij staan hier achter, het lijkt ons correct en verstandig, echter wij willen dit verder uitbreiden naar de WWB.
Wat is het geval? De WWB stelt enerzijds dat individuele cliëntenparticipatie verplicht moet worden ingevoerd op gemeentelijk niveau, echter anderzijds worden de mensen die dat doen weg
gere-integreerd, zodat er niet veel van terecht komt vanwege dezelfde wet.
Verdrag van Lissabon: Sociale ramp
De uitvoering van de WWB is in strijd met haar eigen beginsel.
Dat kan niet zo blijven.
De oplossing
De oplossing is om diegenen die daadwerkelijk bezig zijn om die wettelijke taak van individuele cliëntenparticipatie vorm en inhoud te geven voor vier jaren van de verplichte
re-integratie vrij te stellen. Ik stel vier jaren voor omdat bij ons in Enschede ook iemand nu voor diezelfde vier jaren benoemd is in de KKO/CCO, dat is het Cliënten Contact Orgaan. Zo loopt dat dan synchroon.
Ministeriële maatregel
Ik verzoek u daarom om dienovereenkomstig een ministeriële maatregel uit te vaardigen hieromtrent, zodat dit probleem landelijk kan worden opgelost.
Hoogachtend,
A. Snoek (Voorzitter)
De Stichting Bundeling Enschedese Uitkeringsgerechtigden, kortweg BEU
BEU is een vrijwilligers organisatie van uitkeringsgerechtigden in Enschede die b.v. bijstand of WAO hebben op een uitkering ontzegd werd, te weten de nuggers. De verschillende soorten uitkeringsgerechtigden bundelen zich ter wederzijdse ondersteuning en in het algemeen belang.
BEU helpt mensen met het invullen van formulieren, b.v. voor de
schuldhulpverlening. Dat is de directe hulp, maar BEU is ook actief op het gebied van de politieke beïnvloeding om zo een beter sociaal klimaat in de stad Enschede te scheppen.
Huisuitzettingen, omdat de uitkering onterecht is stopgezet vanwege
administratieve problemen. Het gaat niet alleen om de sociale dienst, maar ook b.v. om de UWV of de woningbouwverenigingen.
BEU is opgericht door PUMT, het Pastoraat Uitkeringsgerechtigden Midden Twente, waar ik zelf de voorzitter van ben op verzoek van het bestuur. Dat kwam omdat PUMT allerlei misstanden, zoals bovengenoemd, ter ore kwam en men de conclusie trok dat er iets aan gedaan moest worden, een tegenwicht dus en dat is BEU.
Het perspectief voor BEU is dat zij veel meer dan tot nu toe, deel gaat nemen in overleg situaties en in kortsluitprocedures om tijdig problemen op te lossen, zoals ook het voorkomen van huisuitzettingen. Daartoe is er overleg met de gemeentepolitiek van Enschede om zo tot een structurele gesubsidieerde aanpak door BEU te komen van de misstanden die zich voordoen.
De ervaring die hier wordt opgedaan moet ook weer ten goede komen aan de regelgeving in de stad en aan de wetgeving in Nederland.
De arbeidsvoorwaarden in de EU-landen moeten zakken onder die van de V.S. De productiviteit per arbeider moet stijgen boven die van de V.S., o.a. door verlenging van werktijd en minder vrije dagen. De kosten voor de sociale zekerheid in de EU-landen moeten lager worden dan in de V.S.
De realiteitswaarde zal veel lager zijn dat het leek in de ogen van de politici die dit verdrag sloten, omdat ze geen rekening hebben willen houden met de sociale gevolgen Europawijd.
Dat de arbeidsvoorwaarden moeten zakken is begrijpelijk, maar ook dom. Het volk dat werkt wordt steeds ontevredener, hetgeen een voedingsbodem wordt voor sociale onrust bij de betaald werkenden. Als de productiviteit stijgt komt dat door meer Lissabonuitbuiting, hetgeen de mensen niet meer zullen pikken. Die tijd is voorbij en ook dat zal leiden tot sociale onrust. De een werkt zich dood en de ander verveelt zich dood.
Die moet je voorkomen door het werkende deel van het volk niet steeds harder te laten werken en steeds armer te maken, maar door de arbeid sociaal her te verdelen en de armen juist meer koopkracht te geven.
Het alternatief moet zijn om de wereldeconomie te herzien en sociaal om te bouwen, zodat de armen steeds rijker worden en zo de motoren van de wereldeconomie worden. Dat kan ook al plaatselijk beginnen door de lasten van de armen te verminderen, dat levert ze meer koopkracht op die weer in de plaatselijke economieën vloeit. Je moet het geld halen waar het zit, op een andere manier kom je er niet aan, zo simpel is dat. Van kale kippen kun je niet plukken en doe je dat toch dan heb je heel veel werk dat niets oplevert. Dat is wat er nu gebeurt met een groeiende sociale onrust tot gevolg.
Een goede maatregel is om het wereldhandelsakkoord overboord te gooien. Dat soort logica maakt alle volken armer waardoor ze steeds minder kopen en de economie wetmatig om zeep helpen. De armen kunnen immers met z'n allen niet anders.
Dat is de Algemene Wet Inkomensvoorziening, die legt een sociale basis voor de bestaanszekerheid van de bevolking op een enigszins redelijk minimumniveau. Dat is op het netto niveau van de huidige AOW. Zonder de vermogenstoets gaat de levensloopregeling geruisloos op in de AWI en is die dus gered.
Vereenvoudiging en goedkoper maken van het sociale stelsel door de overdaad aan bureaucratie terug te dringen. Dat kan zo aan de armsten en de economie ten goede komen. Daar profiteert het hele land van.
Die zijn zeer positief, omdat hier een uitweg gegeven wordt uit de sociale problematiek op weg naar grote sociale onrust. Het is zelfs zo dat men al achter de schermen aan het polsen is, en aan het inwinnen van informatie en commentaar doet, om te zien hoe het idee van de AWI dan verder vorm gegeven moet worden in sterk vereenvoudigde sociale wetgeving.
Het perspectief dat hieruit naar voren komt is de snelle invoering, via het balieakkoord, van de AWI als basisuitkering.
Daaruit blijkt dat de realiteitswaarde veel hoger wordt ingeschat dan elk ander voorstel tot verbetering van de sociale zekerheid tot nu toe. Met een beetje goede politieke wil kan het via de komende kabinetsformatie gerealiseerd worden en dan wordt de realiteitswaarde dus 100%.
Postbus 90801,
2509 LV, Den Haag.
Geachte minister de Geus:
Conclusies
K.v.K. nummer: 08126403 Postbank rekeningnummer: 4501837
De Stichting BEU, Bundeling Enschedese Uitkeringsgerechtigden
Het verdrag van Lissabon
De kosten zullen zeker niet dalen maar stijgen, omdat door de bovengenoemde twee standpunten er meer werklozen zullen komen. Als je die lekker goedkoop aan hun lot overlaat dan ontstaat er weer sociale onrust. Er ontstaat onrust en opstanden en burgeroorlog van allen tegen allen, waardoor de gehele economie in elkaar stort. Er ontstaat een grote revolutie zonder einddoel. Europa zal wegzakken in de chaos.
De Algemene Wet Inkomensvoorziening (AWI)
Een absoluut NEE vanwege het feit, dat dit Verdrag bepaalt, dat zowel op blz. 217 Art.3 de rechters, advocaten-generaal, griffiers, enz, als ook op blz. 270 Art.11-14 alle ambtenaren van de Unie (en dat zijn ze allemaal van Euro commissaris tot archiefbediende) zijn vrijgesteld van rechtsvervolging; zij blijven deze strafrechtelijke immuniteit genieten ook nadat zij hun ambt hebben neergelegd. Dit betekent, dat, als dit Verdrag wordt aangenomen, "grondwettelijk" is vastgelegd, dat deze personen voor het leven boven de Wet zijn gesteld.
Info: TEGEN
EU-Grondwet Nee!
!
Tien Veto's tegen de Europese Grondwet
Vrijspreken: Manipuleert Nicolaï de EU-Grondwet?
Martin Dessing zegt ook nee tegen het grondwettelijk verdrag
Harry van Bommel van de SP fulmineert tegen campagnegelden
Recht op toegang tot de rechter moet in de Europese grondwet
Harry Kerkhof en zijn 'Tien Argumenten tegen de Europese Grondwet'
NRC: Bent u voor of tegen instemming door Nederland met een Grondwet voor Europa?
Prof. Smalhout: Eerste en laatste kans om überhaupt iets te kiezen betreffende de EU
H.J. Kerkhof 'Waarom stemmen TEGEN de zogenaamde Europese Grondwet'
Kritische Britse site over de Europese Grondwet (Engelse tekst)
European No Campaign, Europees netwerk probeert de Europese Grondwet te stoppen
Wat ik graag in de Europese grondwet zou willen zien
Ik ben wel voor Europa, maar niet voor deze grondwet
Wij worden door onze eigen regering gereduceerd tot een soort analfabetisch stemvee
De nieuwe EU-Grondwet legt veel te veel macht bij de rechters van het Europese Hof
Europese Grondwet, waarover 1e landelijke referendum in Nederland wordt gehouden
Mensenrechten, Grondwet en het Koninkrijksstatuut
Grondwet voor het Koninkrijk der Nederlanden van april 1997
Universele Verklaring Mensenrechten in Grondwet en Koninkrijksstatuut
Statuut voor het koninkrijk der Nederlanden
De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens
De analyse van de staatkundige situatie op dit moment. Over het hoe en wat
Info: VOOR
Atzo Nicolaï presenteert de referendumwijzer voor de Europese Grondwet
Parlementair Documentatie Centrum: samenvatting en tekst v/d Europese Grondwet
De portaalsite van de Europese Unie
Europees Parlement: Wie verder denkt kent geen grenzen
Europese Referendum Campagne voert actie voor referendum over Europese Grondwet
Europees project voor de Sociaal-Democraten voor de eenwording van Europa
Info: ALGEMEEN
Brief aan minister Donner over 'no cure no pay' advocaten en procesmonopolie
Herstructurering Sociale Zekerheid in Nederland
Schep een economische orde waarin plaats is voor iedereen
De euro-ramp treft ons allemaal!
Rechtzoekenden willen een Europees verbod op het procesmonopolie van advocaten
Artikel II-107: Recht op doeltreffende voorziening in rechte en op een onpartijdig gerecht
Recht op toegang tot de rechter moet in de Europese grondwet
Leidraad voor onpartijdigheid van de rechter met aanvullingen van rechtbank Breda
Tweede Kamervragen aan, voor en door beëdigde volksvertegenwoordigers
Klacht tegen Staat der Nederlanden bij Europese Commissie voor Rechten van de Mens
De Illusie van democratie. verkiezingsprogramma's worden niet uitgevoerd
Procesmonopolie, het anti-recht voor rechtzoekenden moet uit het Europese verdrag
RMO-advies Toegang tot recht, persbericht bij advies 32
Europese Grondwet onderwerp van eerste landelijke referendum
150 Tweede Kamerleden gemaild inzake onwettig procesmonopolie van advocatuur
Artikel II-107: Recht op doeltreffende voorziening in rechte en op onpartijdig gerecht
Herstructurering Sociale Zekerheid in Nederland. Algemene Wet Inkomensvoorziening
Het Georgisme en de duurzame samenleving
Wanneer wordt de overheid 'ns leergierig, in plaats van alleen maar gierig?
Ondernemers met een beslag op het vermogen zijn rechteloos t.a.v. de rechtsgang
Beslag op vermogen door curator maakt ondernemer/bestuurder rechteloos, monddood
Tussen papegaaiencircuits van parlement en pers. Politiek en media
De euro is er. Onzekerheid groeit en 't gevaar voor inflatie. Wie beschermt de armen?
Werk in uitvoering van de Verenigde Senioren partij,
Openbaar Ministerie wil ministers kunnen vervolgen
Brief aan Gerechtshof A'dam over subsidiefraude en valsheid in geschrift door advocaat
Info: Europese Integratie
Verdrag van Lissabon en mondiaal basisinkomen
Europees project voor de Sociaal-Democraten
Luk Brusselaers: Wat betekenen de Lissabon-akkoorden voor de gewone man ?
Robert Brockhus: De oorlog tegen de armen is nu echt begonnen
Minister Zalm en Regering wilden helaas de waarheid niet horen
Minister Zalm en Regering wilden helaas de waarheid niet horen