T W E E D E - K A M E R F R A C T I E
T.a.v. de heer A.E. Flipse (voorzitter STN)
Geachte heer Flipse, Met belangstelling heb ik uw brief d.d. 15 maart 2002 gelezen. Gezien de lengte van uw brief kan ik niet in detail op ieder voorstel ingaan. Wel wil ik van deze gelegenheid gebruik maken om op hoofdlijnen te reageren aan de hand van de door u genummerde negen voorstellen. Teneinde de overzichtelijkheid van mijn antwoord te vergroten is mijn reactie op uw voorstellen in een aparte notitie (zie bijlage) bijgevoegd.
Bijlage: reactie op negen voorstellen van de Stichting Toezichthoudend Nederland
|
Aangetekend en persoonlijk D66 fractieDhr. Mr. Th.C. de Graaf Postbus 30805 2500 GV Den Haag Lelystad, 15 maart 2002. Betreft:
ambities en inspiraties richting 2e Kamer der Staten Generaal
In deze open brief stelt de Stichting Toezichthoudend Nederland (STN) onder meer aan de orde:
Uwe berichten ziet de Stichting met belangstelling tegemoet, Hoogachtend,
Reageren: info@toezicht.nl |
Voorstel 1: toezicht op de toezichthouders in het bedrijfsleven, waaronder banken, verzekeraars en effectenbedrijven
Reactie:
Voorstel 2:
Reactie:
Bovendien hebben bezitters van aandelen en opties belang bij goede prestaties van de onderneming. Dat geldt ook voor de prestaties op de langere termijn, want aandelen van een bedrijf dat op langere termijn evident niet levensvatbaar is zullen niet veel waard zijn, aangenomen dat de informatieverschaffing aan de aandeelhouders deugdelijk is en bestuurders geen misbruik maken van voorkennis. De wet? en regelgeving moet dus zodanig zijn dat de informatieverschaffing in jaarverslagen of in een emissieprospectus adequaat is, en dat misbruik van voorkennis is verboden. Aandeelhouders moeten ook het recht hebben de salarissen en optieregelingen van de bestuurders van ondernemingen vast te stellen en goed te keuren. Waar mogelijk moet de overheid (in haar rol van toezichthouder, aandeelhouder of sociale partner) bevorderen dat buitenproportionele beloningen van bestuurders in de vorm van optiepakketten, bonussen e.d., worden tegengegaan.
Voorstel 3:
Reactie:
Desondanks is zelfregulering vaak een goede oplossing, omdat daardoor beter gebruik kan worden gemaakt van de expertise van deskundigen in het bedrijfsleven en omdat het draagvlak in de betreffende beroepsgroep voor het vinden van oplossingen erdoor kan worden vergroot. Zelfregulering, bijvoorbeeld door middel van certificering of door methoden van geschillenbeslechting, bevordert in veel gevallen de kwaliteit van producten en diensten voor de consument. Ook gedragscodes hebben vaak een positieve uitwerking. Wel is het zo dat zelfregulering niet moet ontaarden in een samenspanning tegen de consument (zoals prijsafspraken). Mededingingstoezicht moet hier alert op zijn.
Voorstel 4:
Reactie:
Voorstel 5:
Reactie:
Afkeurstemmen zijn volgens mij wel zinvol als deze van toepassing zijn op het beleid. Langs . de weg van beslissende correctieve referenda krijgen de kiezers als het aan D66 ligt de mogelijkheid om een veto uit te spreken over beleid zoals dat in een wet is neergelegd. Op dit moment is vanwege de grondwettelijke belemmeringen een volledig beslissend referendum nog niet mogelijk. In de recente Referendumwet is echter binnen de grenzen van de Grondwet al een sterk daarop lijkend referendum geïntroduceerd. Kiezers kunnen om een correctief referendum verzoeken. Dat verzoek wordt gehonoreerd als een voldoende aantal kiezers erom vraagt. Zo kunnen de kiezers hun veto uitspreken over een wet. Zolang de Grondwet nog niet gewijzigd is moet de overheid besluiten de wet in te trekken, maar geen overheid zal het wagen een duidelijke uitspraak van de kiezers naast zich neer te leggen.
Voorstel 6:
Voorstel 7:
Voorstel 8:
Reactie:
D66 is voor handhaving van de huidige beloningsregeling voor Kamerleden, omdat het geen eersteen tweederangs Kamerleden in het leven wil roepen. Als Kamerleden in een vroegere baan meer verdienden slagen zij er vaak wel in om naast hun Kamerlidmaatschap nog wat nevenfuncties te vervullen. Nevenfuncties van Kamerleden worden ook nu al gepubliceerd, met een vermelding of ze al dan niet gehonoreerd zijn. Ik vind het wat ver gaan om verdiensten uit nevenfuncties volledig openbaar te maken, maar op zich heb ik geen principieel bezwaar tegen meer openheid. De honorering van een Kamerlid is reeds bekend.
Voorstel/verzoek 9:
Reactie:
|
Aan : D66 T.a.v. : mr Th.C. de Graaf Fax.nr. : 070-3183624 Van : Stichting Toezichthoudend Nederland Emoeweg 12, 8218 PC Lelystad Postbus 2049, 8203 AA Lelystad Tel. 0320-212242 / Fax. 0320-212561 Behandeld door : A.E. Flipse Datum : 6 april 2002 Betreft : reactie op uw brief d.d. april 2002 'Open Brief'
Mocht u niet het juiste aantal pagina's hebben ontvangen, dan verzoeken wij u contact op te nemen met bovenvermeld telefoonnummer.
Dank voor uw snelle en uitvoerige reactie op onze Open Brief aan de Ministers en de Fractievoorzitters. U bent tot nu toe de eerste en enige die een reactie heeft gegeven. Mijn wel gemeende complimenten. Omdat mij nu de tijd ontbreekt wil ik een andere keer graag reageren op uw reactie. Ik zal zorg dragen dat uw brief geplaatst wordt op één van de meest druk bezochte websites van Nederland: www.sdnl.nl Een aantal korte opmerkingen. Alhoewel ik geen specifieke voorkeur heb voor welke partij dan ook, wil ik u wel een advies geven. Maak u los van Paars (rechts en links, VVD en ! PvdA) en vaar uw eigen koers. Concentreer u op feiten, maar bovenal op de volgende twee uitgangspunten: integriteit en rechtvaardigheid. Als u dit durft op te pakken 'beschermt' u de belangen van de zwakkere (eigenlijk elke burger/consument/kiezer) en opent u de aanval op het establishment. Het feit dat u laat zien de gevestigde orde te durven aanpakken zal u veel stemmen opleveren. Voorbeelden te over. Een schot voor open doel. Denk bijvoorbeeld aan de Boonstra, Storm, Kist, Leemhuis, van Kemenade, Netelenbos, Relus ter Beek, Van de Broek en vele honderden andere 'spelers' die elkaar afdekken, de bal toespelen etc. Volgens Prof. Heertje zouden de huidige topbestuurders, gemeten naar de normen van nu, allemaal door de mand vallen op het gebied van integriteit en rechtvaardigheid. Dit is dus de kans toe te slaan. Het bewijs van jullie gelijk, dat bestuurders gekozen moeten worden! Misschien is het een idee om een aantal zaken die wij voor de verkiezingen nog in de publiciteit willen brengen op te pakken en te ondersteunen. Wij hebben een aantal potjes op het vuur staan. O.a. aangifte tegen een aantal Ministers, Kamerzetel 151 en de presentatie van een rapport waarbij wij een blauwdruk zullen geven voor de financiële branche, inclusief bet toezicht. Vooral het grote financiële debacle 'Belastingramp 21e eeuw' is interessant. Zie daarvoor de website van toezicht.nl en ons nieuwe site www.belastingramp.nl. Ruim 1 miljoen consumenten (dus kiezers) zijn gedupeerd door de financiële branche, onder dekking van brancheorganisaties en niet adequate toezichthouders (uitgezonderd AFM/STE). Tot slot vind ik het jammer dat Roger van Boxtel nooit heeft gereageerd op mijn brieven waarbij ik een panklare oplossing heb voor de uitvoering van het rapport ICT en Overheid d.m.v. het Digitaal Dossier (DD). Wij activeren binnenkort dit dossier waarbij de burger wordt beschermd, en dit persoonlijk dossier de basis gaat vormen om de kloof tussen overheid en burger te verkleinen. Ik geloof alleen maar in oplossingen waarbij private en publieke partijen gaan samenwerken aan een meer transparante samenleving. Volgens mij hebben wij met van Boxtel een deskundig en vooral integer bestuurder in huis, die het zou verdienen om in een volgend kabinet een aantal zaken af te ronden. Daarom hoop ik dat je mijn advies ter harte wil nemen. Maak een keus en speel het spel. Het is tijd voor de laatste ronde. 'Daarom zijn degenen die elke strijd winnen het minst bekwaam; degenen die vijandelijke legers weerloos maken zonder strijd te leveren zijn het meest bekwaam.' (uit Zun Tsu. winnen zonder strijd)
|
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan Autoriteit Financiële markten van 15 oktober 2003
Brief van de Bond van Verzekeraars van 15 juli 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de Minister van Financiën van 17 juli 2003
Persbericht van de Stichting Toezichthouden Nederland van 16 juli 2003
Brief van de NMa aan de Stichting Toezichthouden Nederland van 18 juli 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de NMa van 13 augustus 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de NMa van 19 augustus 2003
Brief van de NMa aan Stichting Toezichthouden Nederland van 22 augustus 2003
Brief van Ministerie van Financiën aan de Stichting Toezichthouden Nederland van 9 september 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de NMa van 11 september 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de Minister van Financiën van 22 september 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de NMa van 7 oktober 2003
Brief van de Eerste Kamer aan de Stichting Toezichthouden Nederland van 7 oktober 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan Verzekerings Blad van 15 oktober 2003
Assurantiemagazine 20 juni 2003
Verzekerings Blad Magazine van 3 juli 2003
Assurantie Magazine van 11 juli 2003 (terrorismedekking)
Assurantie Magazine 11 juli 2003 (herverzekeraar)
Algemeen Dagblad van 12 juli 2003 (opzegging)
Assurantie Magazine van 1 augustus 2003 (terreuracties)
De Telegraaf van 2 augustus 2003 (consument kan geld besparen)
VVP van 6 augustus 2003 (STN beticht verzekeraars van kartelvorming)
De Telegraaf van 9 augustus 2003 (polis opzeggen)
De Telegraaf van 9 augustus 2003 (polishouder tijdig geïnformeerd)
Verzekerings Blad van 14 augusatus 2003 (deadline en terrorismeclausule bevat hiaten)
De Telegraaf van 16 augustus 2003 (verzekeraars schieten te kort)
De Volkskrant van 16 augustus 2003 ( verzekeraar informeert klant alsnog)
Verzekerings Blad Magazine van 28 augustus 2003 (terrorismebrief van verzekeraars vooraf gepland)
Brief van Delta Lloyd van 22 september 2003 (schadeverzekering aan verzekerde)
Brief van de AMF van 25 september 2003 (schadeverzekering aan verzekerde)
en sluiten' aan de AFM inzake aanpassing van 38 miljoen polissen wegens terroristendreiging
St. Sociale Databank Nederland
http://www.sdnl.nl/toezicht3.htm
E-mail: sdn@planet.nl
Westkade 227 - 1273 RJ Huizen