Toezicht op het toezicht Eén van de affaires waar STN aandacht voor vraagt is de wetswijziging per 13 september 1999 waarbij het fiscale regime voor onder meer (kleine) kapitaalverzekeringen drastisch is gewijzigd. Door middel van een petitie heeft STN met een serie vragen dit onder de aandacht gebracht van de wettelijke toezichthouders, de ministers van Financiën, Economische Zaken en Justitie, alsmede tientallen andere branche-instanties. Het is STN gebleken dat verzekeraars en tussenpersonen ook na 13 september 1999 nog op grote schaal kapitaal- en spaarverzekeringen hebben afgesloten, waarvan de consument in de veronderstelling verkeerde - en verkeert - dat deze polissen te zijner tijd belastingvrij zullen worden uitgekeerd, terwijl in werkelijkheid niet langer aan de voorwaarden van belastingvrije uitkering per 13 september 1999 wordt voldaan. Een drama voor de betrokken consumenten ligt in het verschiet! Recentelijk heeft STN zich opnieuw met een serie van vragen naar aanleiding van het door de commissie-Traas uitgebrachte rapport 'Financiële verslaggeving door verzekeringsmaatschappijen' (mei 2001) gewend tot de verantwoordelijke ministers, de wettelijke toezichthouders en andere branchevertegenwoordigers. Een selectie van deze stukken is in te zien op de website www.toezicht.nl De commissie-Traas heeft gebreken in de jaarverslagen van de (meeste) bankverzekeraars die onder de Nederlandse wetgeving vallen onderzocht en vastgesteld. De gebreken betreffen onder meer: openheid over financiële resultaten ('getrouw beeld'); solvabiliteit (toerekeningstoets); transparantie (met name kosten, opbrengsten, risico, rendement); gerealiseerde en/of ongerealiseerde beleggingsresultaten; verhoging reserves (in de 'technische voorzieningen'); fiscale mee- en tegenvallers; koersresultaten op aandelen die zijn ingekocht voor optieprogramma's. Uit het oogpunt van toezicht op toezicht heeft STN het rapport van de commissie-Traas in een breder perspectief geplaatst:
STN sluit zich van harte aan bij de sterk toegenomen aandacht voor 'transparantie' en 'onafhankelijkheid'. Structureel zowel als casuïstisch onderzoekt STN daarbij de vraag hoe de fenomenen 'transparantie' en 'onafhankelijkheid' werken in de dagelijkse praktijk van (toezicht op) de wettelijke toezichthouders. Een andere vraag is welke betekenis de vergaande verwevenheden hebben tussen de banken en verzekeraars enerzijds en geledingen van de politiek annex rechterlijke macht/advocatuur annex accountancy anderzijds. Hoe verhouden deze verwevenheden zich tot de wettelijke toezichthouders? Waar ontbreekt toezicht op toezicht, en daarmee tevens toezicht op deze verwevenheden?
Evenals bij de meeste ideële stichtingen verwoorden de statuten van STN de achterliggende doelstelling om zichzelf overbodig te maken. De huidige tendens in de bank-, verzekerings- en effectensector en met name in de betrekkingen tot de wettelijke toezichthouders geven - zeker zolang toezicht op toezicht ontbreekt - bepaaldelijk niet aan dat opheffing wegens verwezenlijking van de doelstelling van onze stichting nabij is. Veeleer is het tegendeel het geval. U hoort dus nog nader van ons.
|
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan Autoriteit Financiële markten van 15 oktober 2003
Brief van de Bond van Verzekeraars van 15 juli 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan NMa van 15 juli 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de Minister van Financiën van 17 juli 2003
Persbericht van de Stichting Toezichthouden Nederland van 16 juli 2003
Brief van de NMa aan de Stichting Toezichthouden Nederland van 18 juli 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de NMa van 13 augustus 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de NMa van 19 augustus 2003
Brief van de NMa aan Stichting Toezichthouden Nederland van 22 augustus 2003
Brief van Ministerie van Financiën aan de Stichting Toezichthouden Nederland van 9 september 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de NMa van 11 september 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de Minister van Financiën van 22 september 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan de NMa van 7 oktober 2003
Brief van de Eerste Kamer aan de Stichting Toezichthouden Nederland van 7 oktober 2003
Brief van de Stichting Toezichthouden Nederland aan Verzekerings Blad van 15 oktober 2003
Assurantiemagazine 20 juni 2003
Verzekerings Blad Magazine van 3 juli 2003
Assurantie Magazine van 11 juli 2003 (terrorismedekking)
Assurantie Magazine 11 juli 2003 (herverzekeraar)
Algemeen Dagblad van 12 juli 2003 (opzegging)
Assurantie Magazine van 1 augustus 2003 (terreuracties)
De Telegraaf van 2 augustus 2003 (consument kan geld besparen)
VVP van 6 augustus 2003 (STN beticht verzekeraars van kartelvorming)
De Telegraaf van 9 augustus 2003 (polis opzeggen)
De Telegraaf van 9 augustus 2003 (polishouder tijdig geïnformeerd)
Verzekerings Blad van 14 augusatus 2003 (deadline en terrorismeclausule bevat hiaten)
De Telegraaf van 16 augustus 2003 (verzekeraars schieten te kort)
De Volkskrant van 16 augustus 2003 ( verzekeraar informeert klant alsnog)
Verzekerings Blad Magazine van 28 augustus 2003 (terrorismebrief van verzekeraars vooraf gepland)
Brief van Delta Lloyd van 22 september 2003 (schadeverzekering aan verzekerde)
Brief van de AMF van 25 september 2003 (schadeverzekering aan verzekerde)
en sluiten' aan de AFM inzake aanpassing van 38 miljoen polissen wegens terroristendreiging
St. Sociale Databank Nederland
http://www.sdnl.nl/toezicht1.htm
E-mail: sdn@planet.nl
Westkade 227 - 1273 RJ Huizen
035-5244141