![]() AANTEKENEN MET HANDTEKENING RETOUR
Verbond van Verzekeraars / NHT Terrorismeclausule Operatie: 'Over en sluiten'
Uit het heldhaftig anoniem gepubliceerde vlugschrift 'op de deadline' van 14 augustus jl. ontpopt Vb Magazine ('Vb') zich eens te meer als clubblad van verzekeraars en als de spreekbuis van het conserverend deel van verzekerend Nederland. De visie van Vb op de verzekeringsbranche is arcadisch: 'en het Vb zag dat het goed was'. Het Vb wil dat vooral zo houden. Iedere wijziging in de orde en ordening van de financiële markten, waaronder het deel der verzekeringen, vormen in de ogen van Vb een verslechtering. Soms is Vb kritisch op details. Nooit op structuren. De Stichting Toezichthoudend Nederland ('STN') denkt daar genuanceerder over. Tot de kern samengevat komt het hier op neer dat de orde en ordening van de financiële markten, waaronder die der verzekeringen, thans is georiënteerd op en georganiseerd vanuit de aanbieders (verzekeraars). Daarbij dicteren thans de grootste spelers niet alleen het spel en de spelregels, doch ook in beslissende mate het toezicht daarop (en daarmede de stroom en verdeling der knikkers). STN is daarentegen van oordeel dat de orde en ordening in de financiële markten de afnemer als vertrekpunt (beter: begin- en eindpunt; point d'interêt, point d'action) dient te kennen. De afnemer van financiële producten dient door de producent en tussenpersonen te worden voorzien van 'best advice' en 'best product'. (Daarbij kan 'best advice' ook inhouden: 'no product'!). Gewerkt dient derhalve te worden volgens de formule: Rc = A x P.
|
![]() Het resultaat voor de consument (Rc) wordt bepaald door de combinatie van het advies (A) en het daaruit voortvloeiend product (P). Zolang de financiële branche niet vanuit dit perspectief is geordend en georganiseerd zullen foutieve adviezen en foutieve producten de markt blijven overspoelen. In eerder verband heeft STN dit aangeduid onder de soort / verzamelnaam: 'Polis Verkeerd'. Daaronder is begrepen: 'alle contracten en / of constructies met betrekking tot producten op het gebied van financieringen en / of verzekeringen en / of effecten (-lease, al dan niet in combi), die voor de consument geheel of gedeeltelijk overbodig en / of gezien het effectieve nut voor de consument onnodig hoge kosten en / of risico's (waaronder mede begrepen de fiscale consequenties van het product) met zich brengen'.
Vb doet laatdunkend over de voorvechters van 'de andere ordening der financiële markten', doch vergeet dat in de hele loop van de geschiedenis der mensheid fundamentele wijzigingen altijd vanuit de periferie opkomen. Dat zal hier niet anders gaan. Een groeiend leger vanuit de valreep van beschaving.
Tot nu toe vertonen de financiële markten een opmerkelijke wetmatigheid: naar mate de producten uit vorenomschreven perspectief voor de consumenten meer 'verkeerd' zijn, zijn deze producten lucratiever voor de producenten en tussenpersonen, die deze producten aan de man brengen.
![]()
|
![]()
producenten (verzekeraars) buiten het beeld van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid voor het eindresultaat voor de afnemer (Rc) blijven. In ander verband zal STN hier spoedig meer uitvoering op terugkomen. Voor een zinnelijke en zinvolle discussie is allereerst vereist dat de belligerenten over en weer over kennis van de feiten beschikken en dat deze kennis vrijelijk wordt uitgewisseld. In media-verband: openbaar en gepubliceerd. Het journalistieke adagium: 'facts are sacred, comment is free' doet nog altijd opgeld. De 'deadline' in Vb bevat meer 'comment' dan 'facts'. Op wezenlijke onderdelen laat Vb in beschouwingen rond de terrorismeclausule de weergave van beslissende feiten achterwege en blijft daarmee steken in journalistiek van de koude grond. Dit betreft met name het navolgende: ![]()
|
![]() Gegeven de innige banden tussen het Vb(-congres) en verzekeraars mag worden aangenomen, dat verzekeraars de verzochte gegevens 'in goed vertrouwen' aan Vb zouden hebben verstrekt. Of beschikt Vb wèl over deze gegevens, maar kunnen deze resultaten en cijfers het gedrukte daglicht van Vb niet verdragen? STN daagt het Vb en het Verbond van Verzekeraars uit om één of meer varianten van modelportefeuilles van particulieren en bedrijven op te stellen en de gegevens van deze modelportefeuilles aan STN ter hand te stellen. STN zal vervolgens demonstreren op welke wijze en bij welke maatschappijen en met welke producten vorenbedoelde enorme besparingen op premies kunnen worden bewerkstelligd.
STN daagt het Vb en het Verbond van Verzekeraars daarbij uit om de samenstelling van deze modelportefeuilles bij een notaris te deponeren en zich op voorhand te verplichten om de gegevens van deze modelportefeuilles en de uitkomsten van de 'bezuinigingsoperatie' van STN in het eerst daarop volgende Vb Magazine te publiceren. Ook hier mist Vb cruciale feiten. Het Verbond van Verzekeraars / NHT heeft immers op 31 juli jl. een ontheffing als bedoeld in artikel 17 van de Mededingingswet bij NMa aangevraagd. Kennelijk is de 'club' van het Verbond van Verzekeraars / NHT de opvatting toegedaan, dat met de strooi- / standaardbrief d.d. 15 juli jl. niet alleen de mededinging wordt beperkt, doch dat deze concurrentiebeperking tevens een verboden karakter heeft. Anders behoefde het Verbond van Verzekeraars / NHT deze ontheffing immers niet bij de 'club' van NMa aan te vragen.
![]()
|
![]()
Gegeven de nauwe betrekkingen tussen het Verbond van Verzekeraars / NHT en Vb ligt voor de hand dat het Verbond van Verzekeraars / NHT het Vb omtrent de aanvrage voor ontheffing heeft geïnformeerd. Waarom eigenlijk niet? Danwel Vb omtrent de 'ferme klacht' commentaar aan het Verbond van Verzekeraars / NHT heeft gevraagd. Of kwamen de uitkomsten daarvan niet voor publicatie in Vb in aanmerking? De veronderstelling dat het Verbond van Verzekeraars / NHT de ontheffing bij NMa zou hebben aangevraagd naar aanleiding van de brief d.d. 15 juli jl. van STN aan NMa, acht STN teveel eer. Desgevraagd zal het Verbond van Verzekeraars / NHT ongetwijfeld verklaren dat één en ander niets met elkander uitstaande heeft. Hoe het ook zij: de uitlatingen van Vb in 'op de deadline' d.d. 14 augustus jl. over de NMa en de bij NMa ingediende 'klacht' van STN vormen - gegeven de aanvraag voor ontheffing, die het Verbond van Verzekeraars / NHT op 31 juli jl. bij NMa heeft ingediend - een nogal ferme en niet al te doordachte slag in de lucht. Het staat Vb vrij deze brief als ingezonden brief in het Vb te publiceren. Wijziging van de tekst en / of gedeeltelijke publicatie zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van STN is echter niet toegestaan. Met vriendelijke groet, Hoogachtend,
P.S.: in de media wordt melding gemaakt van een onderzoek door de kartelautoriteiten van de Bondsrepubliek Duitsland naar kartelvorming door verzekeraars. STN neemt aan dat dit onderzoek de NMa bekend is. STN verzoekt NMa te berichten of NMa aanleiding ziet om een soortgelijk onderzoek als thans in de Bondsrepubliek lopend is ook in Nederland uit te voeren. In deze globale tijden zijn op beide nationale markten voor een deel dezelfde, althans gelieerde verzekeringsmaatschappijen actief.
Reageren: info@toezicht.nl
![]() |
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-02.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan Autoriteit Financiële markten van 15 oktober 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-08.htm">
Brief van de Bond van Verzekeraars van 15 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-14.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan NMa van 15 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-19.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de Minister van Financiën van 17 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-20.htm">
Persbericht van de Stichting Toezichthoudens Nederland van 16 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-21.htm">
Brief van de NMa aan de Stichting Toezichthoudens Nederland van 18 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-24.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de NMa van 13 augustus 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-28.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de NMa van 19 augustus 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-33.htm">
Brief van de NMa aan Stichting Toezichthoudens Nederland van 22 augustus 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-34.htm">
Brief van Ministerie van Financiën aan de Stichting Toezichthoudens Nederland van 9 september 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-36.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de NMa van 11 september 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-43.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de Minister van Financiën van 22 september 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-47.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de NMa van 7 oktober 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-48.htm">
Brief van de Eerste Kamer aan de Stichting Toezichthoudens Nederland van 7 oktober 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-49.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan Verzekerings Blad van 15 oktober 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-54.htm">
Assurantiemagazine 20 juni 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-56.htm">
Verzekerings Blad Magazine van 3 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-59.htm">
Assurantie Magazine van 11 juli 2003 (terrorismedekking)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-60.htm">
Assurantie Magazine 11 juli 2003 (herverzekeraar)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-61.htm">
Algemeen Dagblad van 12 juli 2003 (opzegging)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-63.htm">
Assurantie Magazine van 1 augustus 2003 (terreuracties)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-64.htm">
De Telegraaf van 2 augustus 2003 (consument kan geld besparen)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-65.htm">
VVP van 6 augustus 2003 (STN beticht verzekeraars van kartelvorming)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-66.htm">
De Telegraaf van 9 augustus 2003 (polis opzeggen)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-67.htm">
De Telegraaf van 9 augustus 2003 (polishouder tijdig geïnformeerd)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-68.htm">
Verzekerings Blad van 14 augusatus 2003 (deadline en terrorismeclausule bevat hiaten)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-69.htm">
De Telegraaf van 16 augustus 2003 (verzekeraars schieten te kort)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-70.htm">
De Volkskrant van 16 augustus 2003 ( verzekeraar informeert klant alsnog)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-71.htm">
Verzekerings Blad Magazine van 28 augustus 2003 (terrorismebrief van verzekeraars vooraf gepland)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-72.htm">
Brief van Delta Lloyd van 22 september 2003 (schadeverzekering aan verzekerde)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-74.htm">
Brief van de AMF van 25 september 2003 (schadeverzekering aan verzekerde)
St. Sociale Databank Nederland
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-49.htm">
http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-49.htm
E-mail: sdn@planet.nl
Westkade 227 - 1273 RJ Huizen
035-5244141 - Fx 035-5244142
![]() |