Autoriteit Financiële Markten t.a.v. de weledelgestrenge hee Mr. A.W.H. Docters van Leeuwen Postbus 11.723 1001 GS AMSTERDAM Lelystad, 15 oktober 2003
Operatie: 'Over en sluiten' Geachte heer Docters van Leeuwen, De (private) achtergrond en de (private) doelstellingen van de Stichting Toezichthoudend Nederland ('STN') zijn u uit eerdere correspondentie en 'operaties' van STN genoegzaam bekend. Toezicht op toezicht. In de financiële branche. Dat is onze 'afdeling'. Daarop gericht zijn onze activiteiten. Een deel van deze 'operaties' is kenbaar op www.toezicht.nl. Het is de kerntaak van de Autoriteit Financiële Markten ('AFM') om de goede werking van de financiële markten te bevorderen en te bewaken.
|
2
Bij brieven d.d. 15 juli jl. en d.d. 13 augustus jl. aan de Nederlandse Mededingingsautoriteit ('NMa')1,2 heeft de STN haar verontrusting uitgesproken over de strooibrief die het Verbond van Verzekeraars en de Nederlandse Herverzekeringsmaatschappij voor Terrorismeschade (NHT) op of omstreeks 15 juli jl. aan alle inwoners en bedrijven in Nederland heeft verzonden, althans zegt te hebben verzonden. 3 De (officiële) bedoeling van deze brief was om alle houders van polissen van verzekeringen in Nederland van de wijziging van de polisvoorwaarden (toevoeging / wijziging terrorismeclausule) in kennis te stellen en deze polishouders te berichten dat zij in verband daarmede in de regel tot 15 augustus jl. de tijd hadden om hun desbetreffende polissen op te zeggen.
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-14.htm">
nt 1: Brief d.d. 15 juli 2003 van STN aan NMa (Bijlage 2).
|
3
Deze visie wordt kennelijk door het Verbond van Verzekeraars / NHT gedeeld. Het Verbond van Verzekeraars / NHT gaat daarbij nog een stap verder: kennelijk zijn zij tevens van mening dat de concurrentiebeperking een verboden karakter heeft. Anders behoefde het Verbond van Verzekeraars / NHT op 31 juli jl. immers geen ontheffing als bedoeld in artikel 17 van de Mededingingswet bij de NMa aan te vragen. 4 Inmiddels is gebleken dat het Verbond van Verzekeraars met het verzoek om ontheffing als bedoeld in artikel 17 Mededingingswet niet alleen op zoek is naar 'een alibi van na de daad', doch ook na neerlegging van dit verzoek 'gewoon' in zijn onjuiste gedragingen volhardt. Uit het bericht in De Volkskrant van 16 augustus jl. ('verzekeraar informeert klant alsnog. Brief op valreep over terreurdekking') blijkt dat tal van verzekeringsmaatschappijen, waaronder grote spelers als Nationale Nederlanden, Delta Lloyd en AMEV, alsnog de door STN voorgestane individuele brief aan de polishouders zenden.5 Dat lijkt mooi, maar is het niet. In deze brieven melden de verzekeraars immers, dat de periode waarin de polishouder zijn verzekering wegens wijziging van polisvoorwaarden kan opzeggen, reeds is verstreken. Mosterd na de maaltijd. Zout in de wonden. 6 Met verzending van deze brieven geven de verzekeraars in wezen toe dat de strooibrief d.d. 15 juli jl. ontoereikend is geweest:
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-33.htm">
nt 4: Brief d.d. 22 augustus 2003 van NMa aan STN (Bijlage 8).
|
4
Het is echter een gratuite schuldbekentenis van de verzekeraars: de verzekeraars weigeren immers om hun fouten ongedaan te maken. Dit zou op eenvoudige wijze alsnog kunnen: Is dat nou zo moeilijk? Door de door De Volkskrant gesignaleerde 'strooibrieven tweede ronde' wordt door de verzekeraars de goede werking van dit deel van de financiële markt verder verstoord en de concurrentie tussen de verschillende aanbieders van financiële producten opnieuw uitgesloten. ('Foutje van de verzekeraar in uw nadeel; voor opzegging van de polis is u echter toch te laat'). 6 De gevestigde machten en krachten in de verzekeringswereld zijn daar uiteraard blij tevreden mee. Praktijkonderzoek heeft immers uitgewezen dat in tal van gevallen oversluiting van polissen kan geschieden met een besparing van kosten van 30 à 40% of zelfs nog meer. Het spreekt voor zich dat de betrokken verzekeraars de te dure polissen liever continueren. Tel uit je winst. Het Vb Magazine maakt het als clubblad van verzekeraars helemaal bont en is in - niet gehinderd door kennis van de feiten - innig verheugd dat de meeste polishouders hun te dure verzekeraars 'trouw' zijn gebleven.8 Volgens Vb Magazine doet niet terzake of de polishouders het bericht hebben ontvangen of begrepen dat de polissen kunnen worden opgezegd. Volgens Vb Magazine hadden de polishouders in hun 'trouw' aan de verzekeraars hun te dure polissen toch liever gecontinueerd.8 In zijn streven de achterhaalde orde van de markt te bestendigen, is het Vb Magazine blijvend de weg kwijt. De actuele consument laat zich niet meer door ondoorzichtige producten en primair door winstbejag gestuurde adviezen dwingen tot 'trouw' aan overbodige en onnodig dure financiële producten. De heldere en simpele uitkomsten van de vergelijkingssites op Internet zijn het Vb Magazine kennelijk nog altijd ontgaan. Oost-Indisch blind. 9
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-68.htm">
nt 8: VB Magazine d.d. 14 augustus 2003: 'Op de deadline'. (Bijlage 25).
|
5
Het perspectief van AFM op de financiële markten is wijder en weidser dan dat van NMa. Hier ligt derhalve naast het lopende onderzoek van NMa een taak voor AFM. Daarbij is bepaaldelijk niet uitgesloten dat AFM zich genoodzaakt ziet om sneller in actie te komen dan NMa. NMa reageert traag en achteraf. Sanctie: geldboete waar de overtreder binnenskamers om lacht. AFM beoogt tevens de goede werking van de markten 'pro-actief' te bevorderen. (De oogkleppen van het Ministerie van Financiën, Directie Financiële Markten, laat STN in deze brief maar onbesproken. 13, 14, 15).
|
6
Naar de opvatting van STN dient de eenzijdige wijziging van polisvoorwaarden ( na verbetering van de inhoud van de terrorismeclausule) door de verzekeraars in een individuele brief per klant en per polis kenbaar te worden gemaakt en dient in deze individuele brief melding te worden gemaakt van de mogelijkheid van opzegging van de betrokken polis en van de voorwaarden en termijnen die daartoe volgens de desbetreffende polis in acht dienen te worden genomen. 16, 17 Het gaat hierbij om circa 38 miljoen verzekeringspolissen. De 'impact' van deze operatie is derhalve niet onaanzienlijk. 18 STN nodigt AFM uit om naar aanleiding van de onderhavige brief - al dan niet na (nader) onderzoek - de goede werking van de financiële markten middels verbetering van de inhoud van de terrorismeclausule en verzending van vorenbedoelde individuele berichten van de verzekeraars aan alle individuele polishouders alsnog te bevorderen en te bewaken, dienaangaande met de NMa te communiceren, en daarbij alle verdere maatregelen te (doen) treffen die vanuit de wettelijke taak van AFM gepast zijn. Buiten is het mistig. Binnen ook. De mist onttrekt de terrorismeclausule (en haar gebrekkige inhoud) en de mogelijkheid van opzegging van verzekeringsovereenkomsten aan het zicht. Wellicht kan AFM klaarheid in deze materie brengen. Met vriendelijke groet, Hoogachtend, Stichting Toezichthoudend Nederland: A.E. Flipse
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-14.htm">
nt 16: Brief d.d. 15 juli 2003 van STN aan NMa. (Bijlage 2). Hoogachtend,
Reageren: info@toezicht.nl
|
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-01.htm"> Inhoud van de correspondentie met NMA, AFM, STN en publicaties
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-02.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan Autoriteit Financiële markten van 15 oktober 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-08.htm">
Brief van de Bond van Verzekeraars van 15 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-14.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan NMa van 15 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-19.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de Minister van Financiën van 17 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-20.htm">
Persbericht van de Stichting Toezichthoudens Nederland van 16 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-21.htm">
Brief van de NMa aan de Stichting Toezichthoudens Nederland van 18 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-24.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de NMa van 13 augustus 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-28.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de NMa van 19 augustus 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-33.htm">
Brief van de NMa aan Stichting Toezichthoudens Nederland van 22 augustus 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-34.htm">
Brief van Ministerie van Financiën aan de Stichting Toezichthoudens Nederland van 9 september 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-36.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de NMa van 11 september 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-43.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de Minister van Financiën van 22 september 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-47.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan de NMa van 7 oktober 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-48.htm">
Brief van de Eerste Kamer aan de Stichting Toezichthoudens Nederland van 7 oktober 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-49.htm">
Brief van de Stichting Toezichthoudens Nederland aan Verzekerings Blad van 15 oktober 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-54.htm">
Assurantiemagazine 20 juni 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-56.htm">
Verzekerings Blad Magazine van 3 juli 2003
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-59.htm">
Assurantie Magazine van 11 juli 2003 (terrorismedekking)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-60.htm">
Assurantie Magazine 11 juli 2003 (herverzekeraar)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-61.htm">
Algemeen Dagblad van 12 juli 2003 (opzegging)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-63.htm">
Assurantie Magazine van 1 augustus 2003 (terreuracties)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-64.htm">
De Telegraaf van 2 augustus 2003 (consument kan geld besparen)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-65.htm">
VVP van 6 augustus 2003 (STN beticht verzekeraars van kartelvorming)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-66.htm">
De Telegraaf van 9 augustus 2003 (polis opzeggen)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-67.htm">
De Telegraaf van 9 augustus 2003 (polishouder tijdig geïnformeerd)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-68.htm">
Verzekerings Blad van 14 augusatus 2003 (deadline en terrorismeclausule bevat hiaten)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-69.htm">
De Telegraaf van 16 augustus 2003 (verzekeraars schieten te kort)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-70.htm">
De Volkskrant van 16 augustus 2003 ( verzekeraar informeert klant alsnog)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-71.htm">
Verzekerings Blad Magazine van 28 augustus 2003 (terrorismebrief van verzekeraars vooraf gepland)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-72.htm">
Brief van Delta Lloyd van 22 september 2003 (schadeverzekering aan verzekerde)
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-74.htm">
Brief van de AMF van 25 september 2003 (schadeverzekering aan verzekerde)
St. Sociale Databank Nederland
href="http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-02.htm">
http://www.sdnl.nl/toezicht-polis-02.htm
E-mail: sdn@planet.nl
Westkade 227 - 1273 RJ Huizen
035-5244141 - Fx 035-5244142