7 november 2007
Paul Freriks: 'Keuze A15 tracé desastreus'Maandagavond is door een onderzoeksbureau de resultaten bekend gemaakt van een onderzoek om voor te stellen hoe de A15-route tussen Zevenaar en Duiven moet lopen. Daartoe hebben ze gesproken met belangenorganisaties en 'bewonersraden'. Het is zeer de vraag of zij een goede vertegenwoordiging tegenover zich hebben gehad.
De pijn van de doortrekking van de snelŹweg in het voorstel van bureau H+N+S vooral bij Zevenaar te liggen. Het voorstel is de zogeheten 'oostelijke variant' verder uit te werken. In dit geval komt de A15 vanaf het Pannerdensch Kanaal ten zuiden van de Betuweroute te liggen. Onder Groessen moet de snelweg omhoog en rechts om buurtschap Helhoek heen. H+N+S heeft dit scenario aangedragen aan de hand van meningen van bewoŹners en wijkraden.
Daarmee komt de A15 aan te liggen tegen de Zevenaarse wijken De Methen, Heremaethen en Roodwilligen. Bij elkaar een 5000 inwoners. Het bureau H+N+S stelde de zaken wel erg rooskleurig voor. Bomen en vrije doorloopjes zouden het ontstane ongemak kunnen compenseren. Het bureau sprak over maximale geluidsreductie en de onderhandelaars moesten hun 'stinkende best' doen dit gerealiseerd te krijgen. Dergelijke taal hebben we tijdens het proces bij de totstandkoming van de Betuwelijn vaker gehoord. Want dan komen de financiële tegenvallers en moet er bezuinigd worden op de uitvoering. Daarnaast heeft dit bureau geen kennis in milieuonderzoek en kan men ook niet de geluidseffecten voldoende inschatten.
Toch willen de beide colleges deze variant inbrengen in het concept MER (Milie Effecten Rapportage). De raden hebben zich er in dat geval nog niet over uitgesproken. Het plan is dermate desastreus voor Zevenaar dat wat mij betreft deze variant volledig wordt afgeschoten. De 3 genoemde wijken zullen nu 24 per dag, 7 dagen in de week, geconfronteerd worden met snelweglawaai. Een onacceptabel effect wat nooit de bedoeling kan zijn geweest.
Zevenaar, 7 november 2007.