OPROEP voor de ALGEMENE LEDEN VERGADERING op 25 mei 2002


Koersgroep . . . . . SDN   Milieudefensie <====> EKC . . . . Klokkenluiders


MOTIE 2. voor de ALV 25 mei '02: Aantal vacatures in het bestuur en het aantal tegenkandidaten.

Als u, met ons, het grote belang van deze Algemen Leden Vergadering voor de democratische en open cultuur binnen de Vereniging Milieudefensie inziet en u wilt de Koersgroepleden steunen in hun nog lang niet gestreden strijd, geeft u zich dan op voor de ALV; zij en onze vereniging zijn het waard.

    Voorstellen voor de Algemene Leden Vergadering van 25 mei

  • MOTIE 1: - Ongeldigheid v.d. verkiezing van een Groepenvertegenwoordiger

  • MOTIE 2: - Aantal vacatures in het bestuur en het aantal tegenkandidaten

  • MOTIE 3: - Ontzetting uit de vereniging van dhr. R. Brockhus.

  • MOTIE 4: - Ontzeggen van het lidmaatschap aan personeelsleden

  • MOTIE 5: - Afstemmen / opschorten van het ABP in de ALV

Aanleiding van de moties m.b.t. het functioneren van Milieudefensie

    Kritisch lid van Milieudefensie Robert Brockhus wordt geroyeerd wegens klokkenluidergedrag
    Televisie-uitzending over het opstappen van Bas Vos gemaakt door Brockhus is reden royement
    Lees daarvoor enkel van de hierachter liggen de pagina's over het gevecht om democratie

    MOTIE 2   ALV van 25 mei '02.  Aantal vacatures in het bestuur en het aantal tegenkandidaten

    Motie 2:  'De leden van de Vereniging Milieudefensie, op 25 mei 2002 in algemene vergadering

                    bijeen, stellen vast dat er in het bestuur van de vereniging vier vacatures bestaan, waarin

                    tijdens deze vergadering voorzien dient te worden en gaan over tot de orde van de dag'.

    Toelichting:

           A. =  Het aantal vacante bestuurszetels.

    Hoewel het bestuur in zijn berichtgeving aanvankelijk heeft gesteld, dat er slechts twee zetels vacant zouden komen en door de druk van de koersgroep dit aantal later op drie is gesteld, kan toch worden gesteld, dat er 4 (vier) bestuurszetels vacant zijn op de ALV van 25 mei '02.

         Rekent u even mee:

    1.  Oud-voorzitter Bas Vos is opgestapt aan het begin van de ALV van 24 nov.'01.

    2.  Penningmeester Wouter Weijand heeft de maximale periode van zes jaar uitgediend.

    3.  Groepenvertegenwoordigster Ada Keur treedt om persoonlijke redenen af.

    4.  Frans Dotinga is benoemd in de  ALV van 17 juni 2000. Ten tijde van zijn benoeming schreven de  

         toen vigerende statuten voor, dat een bestuurslid steeds na twee jaren zal moeten aftreden.

           Dat hij zich vervolgens herkiesbaar zou mogen stellen voor een volgende termijn, maakt het feit,

           dat hij nu met het aflopen van deze termijn moet aftreden, niet anders.

           Daar komt bij, dat hij al in maart '02 te kennen heeft gegeven, dat hij toch al om persoonlijke

           redenen zal aftreden en dus ook niet herkiesbaar is.

    Het aantal vacante bestuurszetels waarin tijdens deze ALV voorzien moet worden, door een keuze te maken uit het totaal van de voorgestelde kandidaten, moet derhalve gesteld worden op 4(vier) zetels.

      B. = Het aantal te stellen (tegen)kandidaten.

    B.1.

    Artikel 6 lid 3 van de nu vigerende statuten stelt:'Met uitzondering van het/de door de lokale groepen benoemde bestuurslid/-bestuursleden geschiedt de verkiezing door de ALV uit een bindende voordracht'. Hieruit volgt dat in ieder geval voor elk van de drie bij  A.1, 2 en 4  genoemde vacatures kandidaten moeten kunnen worden gesteld op een bindende voordracht van tenminste 25 leden gezamenlijk.

      B. 2A = benoeming op voordracht van de Ondernemingsraad??

    Statuten Artikel 6 lid 2 stelt:'Het algemeen bestuur bestaat uit 7 - 11 personen, waaronder één bestuurslid benoemd op een bindende voordracht van de ondernemingsraad en één of twee bestuursleden benoemd door de lokale groepen'. De stelling van het bestuur, dat hieruit zou blijken dat er een kandidaat van de Ondernemingsraad buiten de ALV om zou kunnen worden benoemd en dus de vacature zou kunnen worden verzwegen en er dus door de leden ook geen (tegen)kandidaat kan worden gesteld, houdt geen stand, om de volgende redenen:

    a)   De Wet (=Algemeen Burgerlijk Wetboek—Boek 2) Art.37 lid 5 stelt:'Indien ingevolge de statuten

          een bestuurslid door leden of afdelingen buiten een vergadering wordt benoemd, dan moet aan de

          leden gelegenheid worden geboden kandidaten te stellen'.

          Gelet hierop, was en is het bestuur conform de Wet en de statuten verplicht, om alle vacatures 

          aan de leden bekend te maken en leden de gelegenheid te bieden om voor alle vier de vacatures

          kandidaten te stellen.

          De nu gevolgde handelwijze van het bestuur is daarmee in strijd met zowel de Wet, als met de

          door haar zelf opgestelde statuten.

     

    b)   Van benoeming van een lid van de Ondernemingsraad op een bindende voordracht buiten de ALV

          om, kan evenmin sprake zijn, om de volgende redenen:

          Ten eerste is de Ondernemingsraad geen orgaan van de Vereniging en is bovendien niet door de

          statuten of reglementen bevoegd verklaard, om een bindende voordracht te doen.

          Ten tweede kan een betaalde werknemer van de Ondernemingsraad niet in het bestuur zitting

          hebben, omdat de statuten Art (6 lid 7). uitdrukkelijk stellen, 'dat bestuursleden als zodanig geen

          bezoldiging mogen ontvangen, noch middellijk noch onmiddellijk'. En daarbij lid 8 stelt, 'dat

          bestuursleden geen directe of indirecte zakelijke binding mogen hebben met de werkzaamheden

          van de vereniging'.

          NB.  Wel zou een door de ALV benoemd bestuurslid de taak van vertegenwoordiging

                  van de Ondernemingsraad opgedragen kunnen krijgen van de andere bestuursleden.

                   In alle gevallen is zo'n bestuurslid op een bindende voordracht van een van de daartoe

                   gemachtigden door de ALV benoemd.

     


    B. 2B. =  benoeming van een groepenvertegenwoordiger buiten de ALV om??


    De stelling van het bestuur, dat groepenvertegenwoordigers voortaan buiten de ALV om rechtstreeks door de groepen in het bestuur zouden worden benoemd en er door de leden dus geen (tegen)kandidaten zouden kunnen worden gesteld, houdt geen stand om de volgende redenen:

     

    a).  De Wet (Algemeen Burgerlijk Wetboek—Boek 2) Art. 37 lid 5 stelt:'Indien ingevolge de statuten

          een bestuurslid door de leden of afdelingen buiten een vergadering wordt benoemd, dan moet aan

          de leden gelegenheid worden geboden kandidaten te stellen'.

          Dus ook hier was en is het bestuur verplicht, om conform de statuten de vacature bekend te

          maken en de leden de gelegenheid te bieden om kandidaten te stellen. Ook hier heeft het bestuur   

          gehandeld in strijd met de Wet, als ook in strijd met de door hen zelf opgestelde statuten.

     

    b).  Dat de door de groepen gekozen groepenvertegenwoordiger buiten de ALV om rechtstreeks in het

          bestuur benoemd zou kunnen worden, hangt bovendien geheel af van wat de ALV daarover

          beslist.

          Immers, de statuten Art.6 lid 2 stellen:'De ALV stelt met inachtneming van het vorenstaande het

          aantal bestuursleden en het aantal van hen te benoemen door de lokale groepen vast'.

          Weliswaar bepalen de statuten, dat er één of twee groepenvertegenwoordigers in het bestuur

          moeten zitten, maar momenteel zit er al één groepenvertegenwoordigster in het bestuur

          (Willemien Troelstra)

          De ALV kan bepalen, dat de groepen met die ene voldoende vertegenwoordigd zijn. Een besluit

          daartoe ligt voor de hand als men weet, dat er momenteel naast Willemien Troelstra nog meerdere

          bestuursleden zijn, die tevens lid zijn van een groep en dus net zo goed de belangen van de

          groepen in het algemeen zullen kunnen behartigen.

          Het betreft hier de bestuurs-groeps-leden:  Pieter Jansen        van de groep   Nijmegen,

                                                                          Chris Smitskamp   van de groep   Delft,  

                                                                          Pieter de Krom      van de groep   Leiden.

                                                                          Barry Vroomen      van de groep   St.Oedenrode.

          Met deze 5(vijf)bijzondere bestuursleden, die feitelijk allemaal speciale aandacht aan de groepen

          besteden, zijn de groepen nu al zeer sterk over-vertegenwoordigd. Als daar nog een tweede door   

          de groepen gekozen vertegenwoordiger (Martin Hoek) bij zou komen, dan zouden ze

          met zijn zessen zelfs de meerderheid in het bestuur vormen. Dit is ongewenst; de verhoudingen

          zijn getalsmatig nu al scheef en zouden een nog schevere verhouding betekenen als men weet

          dat er 31.000 leden zijn en slecht zo'n 300 groepsleden, waarvan waarschijnlijk het grootste deel

          niet eens lid is van de Vereniging Milieudefensie.

          In deze situatie is een tweede vertegenwoordiger niet nodig, ja zelfs ongewenst.

    Gelet op het bovenstaande kan nogmaals gesteld worden, dat het aantal vacante bestuurszetels op vier(4) moet worden gesteld en dat tijdens de ALV van 25 mei 2002 in dat aantal zal moeten worden voorzien door een keuze te maken uit het totaal van de voorgestelde kandidaten.

    Harry Kerkhof       

    Eit Algra