OPROEP voor de ALGEMENE LEDEN VERGADERING op 25 mei 2002
Koersgroep . . . . . SDN Milieudefensie <====> EKC . . . . Klokkenluiders
Als u, met ons, het grote belang van deze Algemen Leden Vergadering voor de democratische en open cultuur binnen de Vereniging Milieudefensie inziet en u wilt de Koersgroepleden steunen in hun nog lang niet gestreden strijd, geeft u zich dan op voor de ALV; zij en onze vereniging zijn het waard.
Voorstellen voor de Algemene Leden Vergadering van 25 mei
Aanleiding van de moties m.b.t. het functioneren van Milieudefensie
Kritisch lid van Milieudefensie Robert Brockhus wordt geroyeerd wegens
klokkenluidergedrag MOTIE 2 ALV van 25 mei '02. Aantal vacatures in het bestuur en het aantal tegenkandidaten Motie
2: 'De leden van de Vereniging Milieudefensie,
op 25 mei 2002 in algemene vergadering bijeen, stellen vast dat er in
het bestuur van de vereniging vier vacatures bestaan, waarin tijdens deze vergadering
voorzien dient te worden en gaan over tot de orde van de dag'. Toelichting:
A. = Het aantal vacante bestuurszetels.
Hoewel
het bestuur in zijn berichtgeving aanvankelijk heeft gesteld, dat er slechts
twee zetels vacant zouden komen en door de druk van de koersgroep dit aantal
later op drie is gesteld, kan toch worden gesteld, dat er 4 (vier)
bestuurszetels vacant zijn op de ALV van 25 mei '02. Rekent u even mee:
1.
Oud-voorzitter Bas Vos is opgestapt aan het begin van de ALV van 24
nov.'01.
2.
Penningmeester Wouter Weijand heeft de maximale periode van zes jaar
uitgediend.
3.
Groepenvertegenwoordigster Ada Keur treedt om persoonlijke redenen af.
4. Frans
Dotinga is benoemd in de ALV van 17
juni 2000. Ten tijde van zijn benoeming schreven de toen vigerende statuten voor, dat een bestuurslid steeds na twee jaren zal moeten aftreden.
Dat hij zich vervolgens herkiesbaar zou
mogen stellen voor een volgende termijn, maakt het feit,
dat hij nu met het aflopen van deze
termijn moet aftreden, niet anders.
Daar komt bij, dat hij al in maart '02
te kennen heeft gegeven, dat hij toch al om persoonlijke
redenen zal aftreden en dus ook niet
herkiesbaar is.
Het
aantal vacante bestuurszetels waarin tijdens deze ALV voorzien moet worden,
door een keuze te maken uit het totaal van de voorgestelde kandidaten, moet
derhalve gesteld worden op 4(vier) zetels. B. = Het aantal te stellen (tegen)kandidaten.B.1. Artikel 6 lid 3 van de nu vigerende statuten stelt:'Met uitzondering van het/de door de lokale groepen benoemde bestuurslid/-bestuursleden geschiedt de verkiezing door de ALV uit een bindende voordracht'. Hieruit volgt dat in ieder geval voor elk van de drie bij A.1, 2 en 4 genoemde vacatures kandidaten moeten kunnen worden gesteld op een bindende voordracht van tenminste 25 leden gezamenlijk.
B. 2A = benoeming op voordracht van de Ondernemingsraad??Statuten Artikel 6 lid 2 stelt:'Het algemeen bestuur bestaat uit 7 - 11 personen, waaronder één bestuurslid benoemd op een bindende voordracht van de ondernemingsraad en één of twee bestuursleden benoemd door de lokale groepen'. De stelling van het bestuur, dat hieruit zou blijken dat er een kandidaat van de Ondernemingsraad buiten de ALV om zou kunnen worden benoemd en dus de vacature zou kunnen worden verzwegen en er dus door de leden ook geen (tegen)kandidaat kan worden gesteld, houdt geen stand, om de volgende redenen: a) De Wet (=Algemeen Burgerlijk Wetboek—Boek
2) Art.37 lid 5 stelt:'Indien ingevolge de statuten een bestuurslid door leden of afdelingen
buiten een vergadering wordt benoemd, dan moet aan de leden gelegenheid worden geboden
kandidaten te stellen'. Gelet hierop, was en is het bestuur
conform de Wet en de statuten verplicht, om alle vacatures aan de leden bekend te maken en leden de
gelegenheid te bieden om voor alle vier de vacatures kandidaten te stellen. De nu gevolgde handelwijze van het
bestuur is daarmee in strijd met zowel de Wet, als met de door haar zelf opgestelde statuten. b) Van benoeming van een lid van de
Ondernemingsraad op een bindende voordracht buiten de ALV om, kan evenmin sprake zijn, om de
volgende redenen: Ten eerste is de Ondernemingsraad
geen orgaan van de Vereniging en is bovendien niet door de statuten of reglementen bevoegd
verklaard, om een bindende voordracht te doen. Ten
tweede kan een betaalde werknemer van de Ondernemingsraad niet in het
bestuur zitting hebben, omdat de statuten Art (6 lid
7). uitdrukkelijk stellen, 'dat bestuursleden als zodanig geen bezoldiging mogen ontvangen, noch
middellijk noch onmiddellijk'. En daarbij lid 8 stelt, 'dat bestuursleden geen directe of indirecte
zakelijke binding mogen hebben met de werkzaamheden van de vereniging'. NB. Wel zou een door de ALV benoemd bestuurslid de taak van vertegenwoordiging van de Ondernemingsraad opgedragen
kunnen krijgen van de andere bestuursleden. In alle gevallen is zo'n
bestuurslid op een bindende voordracht van een van de daartoe gemachtigden door de ALV
benoemd. B. 2B. = benoeming van een groepenvertegenwoordiger buiten de ALV om?? De
stelling van het bestuur, dat groepenvertegenwoordigers voortaan buiten de ALV
om rechtstreeks door de groepen in het bestuur zouden worden benoemd en er door
de leden dus geen (tegen)kandidaten zouden kunnen worden gesteld, houdt geen
stand om de volgende redenen: a). De Wet (Algemeen Burgerlijk Wetboek—Boek
2) Art. 37 lid 5 stelt:'Indien ingevolge de statuten een bestuurslid door de leden of
afdelingen buiten een vergadering wordt benoemd, dan moet aan de leden gelegenheid worden geboden
kandidaten te stellen'. Dus ook hier was en is het bestuur
verplicht, om conform de statuten de vacature bekend te maken en de leden de gelegenheid te
bieden om kandidaten te stellen. Ook hier heeft het bestuur gehandeld in strijd met de Wet, als ook
in strijd met de door hen zelf opgestelde statuten. b). Dat de door de groepen gekozen
groepenvertegenwoordiger buiten de ALV om rechtstreeks in het bestuur benoemd zou kunnen worden, hangt
bovendien geheel af van wat de ALV daarover beslist. Immers, de statuten Art.6 lid 2
stellen:'De ALV stelt met inachtneming van het vorenstaande het aantal bestuursleden en het aantal van
hen te benoemen door de lokale groepen vast'. Weliswaar bepalen de statuten, dat er
één of twee groepenvertegenwoordigers in het bestuur moeten zitten, maar momenteel zit er al
één groepenvertegenwoordigster in het bestuur (Willemien Troelstra) De ALV kan bepalen, dat de groepen met
die ene voldoende vertegenwoordigd zijn. Een besluit daartoe ligt voor de hand als men weet,
dat er momenteel naast Willemien Troelstra nog meerdere bestuursleden zijn, die tevens lid zijn
van een groep en dus net zo goed de belangen van de groepen in het algemeen zullen kunnen
behartigen. Het betreft hier de
bestuurs-groeps-leden: Pieter
Jansen van de groep Nijmegen, Chris Smitskamp van de groep Delft, Pieter de Krom
van de groep Leiden. Barry Vroomen van de groep St.Oedenrode. Met deze 5(vijf)bijzondere
bestuursleden, die feitelijk allemaal speciale aandacht aan de groepen besteden, zijn de groepen nu al zeer
sterk over-vertegenwoordigd. Als daar nog een tweede door de groepen gekozen vertegenwoordiger
(Martin Hoek) bij zou komen, dan zouden ze met zijn zessen zelfs de meerderheid in
het bestuur vormen. Dit is ongewenst; de verhoudingen
zijn getalsmatig nu al scheef en zouden een nog schevere verhouding
betekenen als men weet dat er 31.000 leden zijn en slecht zo'n
300 groepsleden, waarvan waarschijnlijk het grootste deel niet eens lid is van de Vereniging
Milieudefensie. In deze situatie is een tweede
vertegenwoordiger niet nodig, ja zelfs ongewenst. Gelet
op het bovenstaande kan nogmaals gesteld worden, dat het aantal vacante
bestuurszetels op vier(4) moet worden gesteld en dat tijdens de ALV van 25 mei
2002 in dat aantal zal moeten worden voorzien door een keuze te maken uit het
totaal van de voorgestelde kandidaten. Harry
Kerkhof Eit
Algra |
Stichting Sociale Databank Nederland
E-mailadres: sdn@planet.nl
Internet site:
http://www.sdnl.nl/motie-2.html