OPROEP voor de ALGEMENE LEDEN VERGADERING op 25 mei 2002

Koersgroep . . . . . SDN   Milieudefensie <====> EKC . . . . Klokkenluiders

Als u, met ons, het grote belang van deze Algemene Leden Vergadering voor de democratische en open cultuur binnen de Vereniging Milieudefensie inziet en u wilt de Koersgroep-leden steunen in hun nog lang niet gestreden strijd, geeft u zich dan op voor de ALV; zij en onze vereniging zijn het waard.

    Voorstellen voor de Algemene Leden Vergadering van 25 mei

  • MOTIE 1: - Ongeldigheid v.d. verkiezing van een Groepenvertegenwoordiger
  • MOTIE 2: - Aantal vacatures in het bestuur en het aantal tegenkandidaten
  • MOTIE 3: - Ontzetting uit de vereniging van dhr. R. Brockhus.
  • MOTIE 4: - Ontzeggen van het lidmaatschap aan personeelsleden
  • MOTIE 5: - Afstemmen / opschorten van het ABP in de ALV

Aanleiding van de moties m.b.t. het functioneren van Milieudefensie

    Kritisch lid van Milieudefensie Robert Brockhus wordt geroyeerd wegens klokkenluidergedrag
    Televisie-uitzending over het opstappen van Bas Vos gemaakt door Brockhus is reden royement
    Lees daarvoor enkel van de hierachter liggen de pagina's over het gevecht om democratie

    MOTIE 1.   ALV 25 mei '02  Ongeldigheid v. d. verkiezing van een Groepenvertegenwoordiger     

    Motie: "Ondergetekenden verzoeken u, om de verkiezing van een groepenvertegenwoordiger in

                 maart '02 wegens ernstige en beslissende onregelmatigheden ongeldig te verklaren".

                 Voor nadere informatie, zie bijgevoegde toelichting.

    Toelichting:

    A. = kandidaatstelling en voordracht.

    1.  Na sluiting van de gestelde inschrijftermijn was Jan Willem van Leenhoff (Koersgroep) de enige

         kandidaat en deze had dus zonder stemming kunnen worden aangewezenen conform het

         Groepenreglement kunnen worden opgenomen in de voordracht van het bestuur. Tegen deze

         voordracht kunnen uiteraard (tegen)kandidaten worden gesteld door tenminste 25 leden

         gezamenlijk.

         NB. Dat het bestuur er niet in was geslaagd, om bijtijds meerdere kandidaten te vinden, kan geen

                beletsel zijn voor het aanwijzen van die ene groepenvertegenwoordiger; deze kandidaat had

                conform het Groepenreglement moeten worden opgenomen in de voordracht van het bestuur

                aan de ALV.

         NB. Het Groepenreglement kan niet door het bestuur buitenwerking gesteld worden door

                veranderde statuten, juist omdat de nieuwe statuten (Artikel 6 lid 4) uitdrukkelijk stellen, dat

                "Al hetgeen de  bestuursverkiezing verder betreft bij reglement wordt geregeld". De

                verkiezingen zelf dienen derhalve volgens dit Groepenreglement te worden uitgevoerd.

         NB. Dat de gekozene(n) volgens de nieuwe statuten buiten de ALV om in het bestuur

                zouden kunnen worden benoemd, is een heel andere zaak met ernstige ondemocratische

                consequenties, die los hiervan nog in de ALV zal moeten worden besproken en beslist.

    Let wel

    In dat geval is het kiezen/aanwijzen van een groepenvertegenwoordiger niet meer een onderhandse
    zaak, die alleen de groepen aangaat, maar betreft het de verkiezing van een bestuurslid.

    Het grote verenigingsbelang dat hiermee is gemoeid vergt dan in ieder geval, dat voor deze
    verkiezing betere regels zijn opgesteld, de controle op de naleving ervan sluitend en overtuigend
    is en de verantwoordingsplicht aan de ALV bindend is opgelegd.

    1.        Het bestuur heeft eigenmachtig besloten, om in weerwil van de regels, de inschrijftermijn met

           een week te verlengen, om meer kandidaten te kunnen zoeken.

    1. Bovendien is het bestuur/bureau actief gaan zoeken naar een voor bestuur en bureau  

          aanvaardbare kandidaat,. Deze door hen gewenste kandidaat is Martin Hoek; hij is werknemer 

                 geweest op het  hoofdbureau.

          NB. Micha Kuiper (Koersgroep), die zich in de extra periode als eerste had  aangemeld, is

                 aanvankelijk door het bestuur geweigerd. Toen daarna Martin Hoek was gevonden heeft

                 Micha Kuiper zijn kandidatuur  ingetrokken ten gunste van Jan Willem van Leenhoff.

    B. = onregelmatigheden mbt. het verloop en uitvoering van de stemming. 

    1.a)  Heel wat groepen en groepsleden hebben geen stembiljetten gekregen en hebben dus

            ook geen stem kunnen uitbrengen. Het betreft hier tenminste 8 gevallen met 32 - 72  betrokkenen.

       b)  Heel wat groepen hebben slechts 1 stembiljet gekregen; tenminste 14 gevallen.

            Omdat er geen regels bekend zijn gemaakt over wie wel en wie niet mag stemmen,

            hebben deze groepen slechts 1 stem uitgebracht, terwijl er wel meer leden hadden

            mogen stemmen. Dit betreft tenminste 14 gevallen met tenminste 30 betrokkenen.

       c)  In tenminste 2 gevallen kwamen de stembiljetten te laat (na de sluitingsdatum) binnen

            en kon er dus niet meer een stem worden uitgebracht.

    d)  Tenminste twee niet-groepsleden hebben wel een stembiljet gekregen.

     

    2.  In totaal a), b) en c) gaat het nu al om tenminste 62 tot 100 stemmen (het onderzoek is

         nog gaande), die niet zijn uitgebracht als gevolg van de gebrekkige informatie-

         voorziening en de onzorgvuldige handelwijze van het daarvoor verantwoordelijke hoofdbureau.

         De uitslag is: Martin Hoek 61 stemmen  en Willem van Leenhoff  53 stemmen.

         In totaal zijn er dus 114 stemmen uitgebracht  en het verschil is dus slechts 8 stemmen.

         Nu het aantal niet-uitgebrachte stemmen 62 tot 100 (50-100%) is en het onderlinge

         verschil van 8 stemmen dus vele malen wordt overtroffen, staat vast dat deze aantallen

         van beslissende invloed zijn op de uitslag.

         Om deze reden alleen al dient deze verkiezing ongeldig te worden verklaard.

     

    C. = onduidelijkheden over wie wel en wie niet stemgerechtigd is.

    Volgens het Groepenreglement Art.1 lid 2 bestaan MD-groepen uit leden die op plaatselijk/regionaal

           niveau de doelstellingen en het beleid van de Vereniging mede realiseren. Het landelijk bureau

           zou hier een ledenbestand van bijhouden.

    NB. Nog afgezien van het feit dat feitelijk niet bekend is wat de doelstellingen en/of het beleid van de

           Vereniging is (dit zou pas weer vastgesteld kunnen worden na een brede open discussie over

           Visie, Doel en Strategie), is het kennelijk op het bureau niet bekend welke personen deze feitelijk        

           onbekende zaken mede zouden realiseren.

           Onduidelijk is ook, of bedoelde personen lid van de Vereniging Milieudefensie moeten zijn, of

           slechts bij een groep betrokken hoeven te zijn; evenmin is bekend op welke wijze en in welke

           mate zij betrokken dienen te zijn, om als lid van VMD aangemerkt te kunnen worden.
     

    NB. Het gevolg is, dat er nu bestuursleden kunnen worden benoemd mede door
           stemmen van personen die niet lid zijn van de Vereniging Milieudefensie.

     

    D. = onduidelijkheid over de manier waarop deze verkiezing is uitgevoerd.

    1.  In geval van deze verkiezing is zowel de organisatie van de stemming, de  

         informatievoorziening naar leden, het versturen van de stembiljetten, het instrueren van

         de stemgerechtigden, het inzamelen van de stembiljetten, het aanwijzen van de

         stemcommissie, het tellen van de stemmen, als ook het bekendmaken van de uitslag, 

         geheel in handen van het bureau. Feitelijk alles onttrekt zich dus aan elke controle door

         de leden/ALV; verantwoording aan de leden/ALV wordt evenmin afgelegd.

    2.  Typerend voor deze situatie is het feit, dat een verzoek van het groepslid Frans

         Koopman, om zich hierover te verantwoorden tot nu toe onbeantwoord is gebleven.

    Harry Kerkhof

    Eit Algra