|
Eind mei of begin juni van dit jaar mag de Nederlandse bevolking in een
referendum stemmen over de Europese grondwet. De meningen zijn verdeeld.
|
11 maart 2005
| |
Opinie
Stop het Europese Hof, stem
tegen
De nieuwe EU-Grondwet legt veel te veel macht bij de rechters van het
Europese Hof. De gevolgen, ook voor christenen, zijn niet te overzien.
Jules van Rooyen
Voor Europa hadden de meeste Nederlanders veel sympathie. Helaas is dat met
de paarse Prodi een totaal andere kant uitgegaan. De positieve trend is
inmiddels veranderd in wantrouwen, zo blijkt op deze KN-pagina.
En terecht, we moeten "Europa" en Brussel wantrouwen als de pest. Brussel
lijkt een virtueel bouwwerk, zoals het Babel van de VN. Dat blijkt het
duidelijkst met het ontbreken van de geografische grenzen en de christelijke
wortels in de grondwet en voorts de geforceerde toetreding van Turkije. De
Europese Commissie deinst er zelfs niet voor terug te beweren dat de Turkse
bevolkingsaanwas van islamieten de Europese vergrijzing moet compenseren, i.p.v.
de destructieve abortuspraktijken tegen te gaan en een vruchtbare gezinspolitiek
in de lidstaten te bevorderen.
Brussel wil kennelijk een utopie, virtueel, zonder wortels en grenzen.
Brussel staat een identiteitloos, holistisch, multiculti werelddeel voor ogen.
Het Europa van de volken, met een identiteit en beschaving van eeuwen, gebouwd
op Golgotha, de Acropolis en het Forum Romanum, is niet meer in tel. Brussel
lijkt de ondergang te willen van het joods-christelijke, humanistische Europa.
Macht rechters Het
elimineren van de scheiding der machten van Montesquieu in de grondwet, speelt
een allesbepalende, en op termijn, een beslissende rol. De teloorgang van het
politieke primaat tegenover de uitzonderlijk dominerende bevoegdheden van het
Europese Hof, in alles dat de Unie aangaat, is niet acceptabel.
Die top-down visie op het Hof past niet in de Europese traditie van
Montesquieu en het primaat van de politieke, gekozen staatsorganen. Het Duitse
Constitutionele Hof, ontstaan door Amerikaans toedoen, bestaat pas sinds de
Tweede Wereldoorlog.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| Met een beroep op de
grondrechten kan het Hof inbreken in nationale wetgevingen
|
|
|
|
|
|
| | Nu krijgt de EU, met de
grondwet, ook een dergelijk hof, zoals in de VS. De benoemde rechters in die
gerechtshoven, passen echter niet alleen de wet toe, hetgeen hun enige taak zou
moeten zijn, maar zij gaan (art III-369) ook wetten interpreteren. Dit
toetsingsrecht, kent Nederland niet. Voorts kunnen die benoemde rechters vanuit
art III-369 zelfs ook nieuwe wetten maken, hetgeen hun taak niet zou
mogen zijn.
Als de mogelijkheden er liggen, valt die ontwikkeling niet tegen te houden,
temeer niet daar het Europese Hof geen politieke tegenhanger heeft. Iedereen kan
een beroep doen op het Hof en dit bepaalt zijn eigen agenda. Zelfs een
discrepantie tussen de natiestaten en de Brusselse Commissie, moet het Hof
beslechten. De benoemde rechters van het Hof vormen hiermee een regering, boven
de nationale regeringen.
Ondemocratisch Maar
die ontwikkeling is strijdig met de scheiding der machten van Montesquieu en dus
strijdig met de traditie van de Europese continentale democratieën. Sommigen
brengen naar voren dat de meeste landen een Raad van State hebben; maar dat is
niet hetzelfde.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
| De benoemde rechters van
het Hof vormen een regering, boven de nationale regeringen
|
|
|
|
|
|
| | De Raad van State is ingebed
in het politieke bestel en een politiek geleid orgaan; het Europese Hof, zoals
nu beoogd wordt, niet. Waarom is deze "Amerikaanse" weg van een Hooggerechtshof
gekozen? Waarom hebben onze volksvertegenwoordigers de grootste macht in de Unie
gelegd bij een groep benoemde rechters en een door het EU-parlement - met een
sovjetomvang van bijna 800 leden - benoemde Commissievoorzitter, die hoogst
alleen het "recht van initiatief" heeft? (art I-26) Waarom zijn deze nieuwe,
on-Europese, niet democratische wegen, geaccepteerd? En ten slotte, waarom
heerst er zo'n stilte rond deze fundamentele koerswijzigingen?
Geen tegenwicht Voor
de volken van de Unie en voor de christenen is die omwenteling van cruciale
betekenis. De kans is groot dat de naties en de EU-instellingen overgeleverd
gaan worden aan de kanalen en doelstellingen van radicaal antichristelijke
netwerken, zoals dat in de VS is gebeurd en kortgeleden met Buttiglioni. Het
kwaad in de wereld heeft een structuur. Met een beroep op en het "interpreteren"
van de grondrechten (Constitutie, deel II), kunnen de rechters van het Hof, deze
ook oprekken en vervolgens inbreken in de nationale wetgevingen. Zonder dat een
politieke tegenkracht, op het niveau van de EU, hun tegenwicht kan bieden.
In de VS had de abortuswetgeving geen kans gekregen zonder de "interpretatie"
en het oprekken van de Grondwet door het Hooggerechtshof en het initiëren van
antichristelijke wetten.
Wat ons nu wordt voorgeschoteld onderwerpt de Europese volken en de
natiestaten aan een zeer kleine groep rechters, met God weet welke achtergrond.
Vooral op dit punt is de tekst van de grondwet gevaarlijk en de stilte eromheen
bedreigend. Deze macht is een bedreiging voor de vrijheid van onszelf, van onze
kinderen en kleinkinderen, en dus niet acceptabel.
Jules van Rooyen is publicist en voormalig adviseur van het CDA.
|