Internet-sites als lesmateriaal.Op dit moment zijn er nog weinig scholen die voldoende Internet-aansluitingen hebben om er groepen leerlingen tijdens de les tegelijk mee te laten werken.Het doel van dit CD-ROM programma is een hele klas leerlingen tegelijk tijdens de lessen maatschappijleer in het computerlokaal kennis te laten maken met de mogelijkheden van Internet. Door gerichte opdrachten te geven, gaan de leerlingen zelfstandig op onderzoek uit. Van het programma verschijnt elk half jaar een update, zodat de informatie redelijk actueel wordt gehouden. In het programma worden tevens links aangelegd en behouden naar de echte sites zodat op scholen die beschikken over Internet de leerlingen een rechtstreekse verbinding kunnen leggen en eventueel een email kunnen versturen. De CD ROM laat zien dat er op internet een schat aan actuele informatie voor een vak als
maatschappijleer te verkrijgen is. Informatie die eenvoudig te benaderen en te verwerken is in
opdrachten en onderzoek. Daardoor krijgen de lessen er als het ware een dimensie bij.
Actualiteit. De kracht van Internet-sites is naast de bereikbaarheid voor ieder die een aansluiting heeft,
dat actuele informatie voortdurend kan worden aangepast. Sommige instanties werken dan
ook dagelijks hun gegevens bij. Op een CD ROM is iets dergelijks onmogelijk. De
informatie is vaak al een of meerdere maanden oud en omdat de CD ROM maar twee keer
per jaar wordt uitgegeven, kan de informatie uiteindelijk meer dan een half jaar oud zijn. Als
informatie of op de CD ROM aanwezige adressen niet meer up to date is, dan heeft dat hier
mee te maken. De organisaties die hun site beschikbaar hebben gesteld, zijn hiervoor
uiteraard niet verantwoordelijk. Op de CD ROM is daarom ook de mogelijkheid aanwezig
om de sites rechtstreeks te bereiken (via het onderdeel "organisaties" in het menu).
Toestemming. De instanties die toestemming hebben gegeven voor het gebruik van hun site voor deze CD
ROM zijn uiteraard niet verantwoordelijk voor de wijze, waarop dit is gebeurd. Ook zijn ze
niet verantwoordelijk voor het feit, dat bepaalde gegevens gedateerd kunnen zijn. In de
meeste gevallen zijn dergelijke gegevens op de oorspronkelijke site op Internet ondertussen al
aangepast. Hetzelfde geldt voor email-adressen of zelfs Internet-adressen. Die veranderen
immers voortdurend. Deze veranderingen kunnen echter pas op de volgende CD ROM
worden meegenomen.
Beperkingen Ondanks uitgebreide controle is het mogelijk dat er toch gebreken zijn overzien. Dit kunnen
zowel fouten in de tekst en menu's zijn als verwijzingen die niet juist werken. Het gaat om
zoveel bestanden (63000!), dat het onmogelijk is om dit helemaal te voorkomen. Ook kan
het gebeuren dat sommige onderdelen van een site niet te bereiken zijn of alleen on-line
bereikbaar zijn. De oorzaak daarvan kan liggen in het feit dat een site anders op de CD ROM
te groot zou worden (met name filmfragmenten zijn soms weggelaten, omdat ze veel ruimte
innemen) of dat een bepaald onderdeel niet over te nemen was, omdat het buiten het gebied
lag, waar naar deze onderdelen werd gezocht. Kan op de CD ROM binnen in een site dus niet
alle onderdelen worden opgeroepen, dan ligt dat meestal aan de manier van opslag op de CD
ROM. Over het algemeen kunnen die onderdelen op de oorspronkelijke site wel worden
bereikt.
Tweede fase. Tot nu toe is de ervaring dat leerlingen die eenmaal in aanraking zijn gebracht met bepaalde
sites, deze naderhand gemakkelijker en sneller opnieuw raadplegen: ze weten de weg te
vinden. Het geven van deze stimulans is ons inziens belangrijk omdat het verrichten van
zelfstandig onderzoek vanaf 1998 of 1999 een verplicht onderdeel van maatschappijleer en
aanverwante vakken wordt in de nieuwe onderwijsstructuur van het Voortgezet Onderwijs.
Het zal echter zeker nog wel enige jaren duren, voordat Internet een volledig ingeburgerd
hulpmiddel is in het onderwijs. Wij verwachten dat tot die tijd ons programma goede diensten
kan bewijzen.
Gebruik in een netwerk. Door de CD ROM in een netwerk te activeren kunnen meerdere leerlingen er tegelijk gebruik van maken. Er kunnen dan ook gerichte klassikale opdrachten mee worden uitgevoerd. In de werkboeken of de docentenhandleidingen van Uitgeverij Essener staan een aantal voorbeelden van dergelijke opdrachten. Elk type netwerk werkt verschillend, maar in de meeste netwerken kunnen ook CD ROM's worden gebruikt. Raadpleeg de netwerkbeheerder voor gebruik in een netwerk. Lukt het om een of andere reden niet om in een netwerk de setup op elke computer te installeren, dan kan er als home-directory in Netscape de CD-ROM directory worden opgegeven. Is de CD-ROM drive bijvoorbeeld de d:> drive dan moet er onder "options", "general preferences" d:\internet\start.htm worden opgegeven. Als Netscape daarna wordt gestart, dan wordt automatisch de CD-ROM gestart. Ook kan "START.HTM" in de directory INTERNET op de CD ROM als bookmark worden opgegeven. De CD ROM kan ook eventueel in de mediatheek bereikbaar zijn voor de leerlingen die er voor hun zelfstandig onderzoek gebruik van willen maken. Tenslotte is het ook mogelijk om een CD ROM mee te geven aan leerlingen die thuis een
computer met CD ROM-speler hebben, zodat ze thuis opdrachten kunnen uitvoeren of
onderzoek kunnen doen.
De initiatiefnemers. Dit project is een gezamenlijke activiteit van uitgeverij Essener en Luyben Software. Essener
is opgericht in 1986 door docenten maatschappijleer en is gespecialiseerd in lesboeken
maatschappijleer voor het voortgezet onderwijs. Fred Luyben is ook docent maatschappijleer
en geeft sinds 1990 software-programma's uit voor dit vakgebied. Zowel de lesboeken als de
software worden op enkele honderden scholen gebruikt.
Reacties. Docenten (of leerlingen) die opmerkingen of adviezen hebben over de CD ROM of het
gebruik ervan in de klas of die zelf opdrachten hebben gemaakt, waarvan ze denken dat ook
anderen er gebruik van moeten kunnen maken, dan kunnen eventueel een email sturen naar
Luyben.F@net.HCC.nl (Fred Luyben). De samenstellers. |