's-Gravenhage, 19 juni 1997
Bijdrage debat Europese Top Amsterdam
door lid Th.J.M. Hendriks, 10 juni 1997
Plenair debat
Voorzitter,
Allereerst wil ik dat de regering reageert op een bericht op internet bij
de Sociale Databank Nederland, dat door invoering van
de euro een zeer forse inflatie dreigt.
De geldmiddelen in het euro-betalingsverkeer zullen per 1-1-1999 geen valuta-vertraging meer
ondervinden. Het speculatie-circuit binnen de Unie zal eveneens verdwijnen. Kortom er komen
honderden miljarden aan valuta vrij uit het wegvallende Europese valuta- en speculatieverkeer,
wat grote inflatie tot gevolg kan hebben. Hoe denkt de regering dit gevaar te keren?
Voorzitter,
Wat gaat de regering daarnaast doen met onze deviezenreserve? De Nederlandse
burgers hebben hiervoor immers met hun arbeid producten geleverd aan de
overige lidstaten. Per 1 januari 1999 zullen de nationale munten verdwijnen.
Daarmee dreigt de koopkracht van de deviezen weg te vallen, of zie ik dat
verkeerd? Hierover zag ik niets in het verdrag van Amsterdam.
Mijn vraag: ligt het in het voornemen van de regering om tegen die tijd het
saldo van de deviezen tot nul terug te brengen? En op welke wijze denkt de
regering dat te realiseren?
Gaat Nederland voor 1 januari 1999 het Europese deel van de deviezen
(totaal 40 miljard) besteden aan producten in de overige lidstaten? flat zal
dan tot gevolg hebben dat in de Unie veel werkgelegenheid wordt gecreëerd.
Er ligt hier voor de Unie Ca. 500 miljard gulden aan werkgelegenheid voor het
oprapen.
Maar, doen de overige lidstaten met HUN deviezenvoorraden, onder dreiging
van eenzelfde verlies aan deviezenkoopkracht, en vanuit hun eigen belang t.a.v.
de overige lidstaten dan hetzelfde? Is daarover op de Euro-Top gesproken?
Voorzitter,
U begrijpt nu waarom ik de grote deviezenvoorraden koppel aan de
werkgelegenheid. Want de politiek zal aan de burgers nooit kunnen uitleggen,
dat het geld dat met hun arbeid is verdiend in EEN KLAP zal worden VERNIETIGD
met het verdwijnen van de euro-deviezen. Het gaat hier uitsluitend om de
politieke wil om de werkloosheid in Europa te bestrijden! Was die op de Top
niet aanwezig?
Met het door mij gesignaleerde deviezensaldo zal de regering helaas de
staatsschuld NIET kunnen mogen verlagen. Wel zal de regering kunnen overwegen
om hiermee de jarenlange greep uit de pensioenkas van het Algemeen Burgerlijk
Pensioenfonds ongedaan te maken, danwel dit saldo te gebruiken voor het
versterken van het AOW-fonds, zoals ik twee jaar geleden ook al voorstelde te
doen met de 30 bankfusiemiljarden. De Ecofin-Raad heeft hierover nog steeds
geen oordeel gegeven. Komt dat nog?
Wel moet ik toegeven dat deze laatste fraaie alternatieve oplossing - het
vormen van spaarpotten - voor ons land en de Unie vandaag geen enkel uur aan
werkgelegenheid oplevert. En die willen we toch zo graag allemaal in Europa
bevorderen..!!
SRC="http://www.sdnl.nl/hendriks.htm">Homepage van Kamerlid Hendriks
Zie het vervolg met schriftelijke vragen
Kamerlid Hendriks had 2,5 minuten de tijd om deze tekst uit te spreken. Hij had juist vanwege zijn beperkte spreektijd en de daarop aangepaste lengte van de tekst kamervoorzitter Bukman een afschrift door de bode laten aanreiken om deze te informeren. Meestal signeert de voorzitter dan wel voor akkoord. Deze dag echter bleef de paraaf voor akkoord uit, en hield Bukman zich zodanig strak aan de tijd, dat de laatste alinea niet eens uitgesproken mocht worden. Op een knorrige zeer cruë manier gebood hij de volksveretegenwoordiger zijn rede af te breken. Het getuigt van weinig respect voor de democratie en voor de bovenstaande inbreng van de heer Hendriks. Kamervoorzitter Bukman is van het CDA. Goed onthouden voor de volgende verkiezingen