Andere gevallen van uiterst dubieus handelen van Politie, Justitie en Rechterlijke Macht
Ing. A. v. Rooij
Pamela Hemelrijk Drs. Burhoven Jaspers
Frits Veerman
Geval
1
Ad van Rooij tracht met honderden procedures de sluipende vergiftiging van het leefmilieu te laten stoppen. Honderden rechtszaken - ook bij de Raad van State - blijken niet genoeg om de belangenverstrengeling te doorbreken tussen de industrie - die gevaarlijk afval kwijt wil en die hij de milieumaffia noemt - en de ambtelijke top van het ministerie van VROM. Een titanengevecht waarvoor later honderdduizenden mensen ook met gezondheidsschade zullen moeten opdraaien. De Pikmeerarresten van de Hoge Raad maken ambtelijke milieucriminaliteit straffeloos.
Vandaar het beroepschrift voor de Raad van State tegen de weigering te beschikken op een dwangsomverzoek, met kenmerk: SDN/14111/vz door Gedeputeerde Staten van Noord-Brabant; en de overtredingen door het aannemersbedrijf Mourik in samenspanning met de gemeente Eindhoven.
Ing. A.M.L. van Rooij vecht tegen een onwillige overmacht.
Geval
2
"Er is nog recht in Nederland", kraaide mijn vader, toen ik nog klein was, met de regelmaat van de klok. Het was een van zijn meest geliefde stokpaarden. En dan legde hij ons, zijn huizenhoog tegen hem opkijkende dochters, uit hoe prachtig het systeem in elkaar zat: dat je, als je onrecht werd aangedaan, naar de rechter kon stappen. En dat je, als je door die rechter unfair behandeld werd, in hoger beroep kon gaan bij het Hof. En als je dan nog niet tevreden was, dat je dan in cassatie kon bij de Hoge Raad. En dat die rechters volstrekt onafhankelijk waren in dit prachtland, omdat er in dit prachtland zoiets bestond als de grondwettelijk gewaarborgde scheiding der machten. En dat die rechters bovendien voor het leven werden benoemd, zodat ze nooit naar andermans pijpen hoefden te dansen uit angst voor hun baantje. Pamela Hemelrijk was columniste verbonden aan het Algemeen Dagblad. Haar scherpe kritiek op het rechtssysteem was reden om haar te ontslaan. Niettemin blijft zij schrijven voor andere media.
Geval
3
Drs. Burhoven Jaspers levert een ware veldslag tegen de verwording van ons rechtsstelsel waarbij hij zelf sinds 1986 als maar voortdurende boedelscheiding slachtoffer is van afdekking, belangenverstrengeling, ontvreemding, valsheid in geschrift en handjeklap tot aan de Hoge Raad der Nederlanden toe. Hij meent dat Nederland een schijndemocratie is waarin machtsmisbruik, fraude, corruptie en collusie dagelijkse praktijken zijn in met name justitiële kringen. Hij heeft het rechtsbestel ondervonden als een volstrekt corrupt en totalitair bewind dat gebaseerd is op pure macht en machtshandhaving. De merkwaardige benoeming van zijn ex samen met twee anderen uit de projectgroep
van fiscale analyse van de elite in ons land tot raadsheer aan het gerechtshof in Arnhem bewijst de verwording van het rechtssysteem
Geval
4
Frits Veerman was een oud-collega van Abdul Khan die de atoomgeheimen van Urenco bij dubieuze belangenverstrengeling met de Staat der Nederlanden als spion exporteerde naar Pakistan. De houding van de regering t.a.v. deze spion is hoogstmerkwaardig. Het gaat over de diefstal van technologie die in Nederland door FDO-Stork in Amsterdam en Urenco in Almelo was ontwikkeld. Maar die technologie voor de verrijking van splijtbaar uranium werd door dr. Abdul Khan ontvreemd en de Pakistaanse regering aangeboden. Met die gestolen kennis is Pakistan tot een atoommacht geworden. De behoefte om over kernwapens te beschikken was voor Pakistan heel groot, omdat buurland India (waarmee al heel lang een groot conflict bestaat over o.a. Kashmir) atoomproeven had uitgevoerd bij de grens met Pakistan. Frits Veerman was de klokkenluider die in eerste instantie niet serieus werd genomen, en later zelfs werd ontslagen omdat hij dit onrecht niet kon verdragen en zijn wetenschap niet onder de korenmaat wilde houden, ondanks verboden van de Binnenlandse Veiligheidsdienst (BVD) en zijn werkgever om zaken openbaar te maken.
Regina Mac-Nack Johan Veldhuis Ine
Veen Arlette Heskes
Geval
5
Regina Mac-Nack is initiatiefneemster van de Voedselbank -Zuidoost. Zij vraagt
na de blokkade door de centrale Voedselbank Amsterdam om voedsel en een oude bus
nadat de Stichting "Er is Hoop voor Morgen" van Regina Mac-Nack onlangs door de
Voedselbank Amsterdam buiten spel is gezet. Regina is reeds 13 jaar bezig met
haar stichting voor verslaafden te koken en eten te brengen, zowel achter het
centraal station als in de Bijlmermeer. Verder kookt zij op woensdagmiddag voor
kinderen die nergens naartoe kunnen. VBA-voorzitter Theo Fransman van de VBA
besloot eerder geen voedsel meer te leveren aan Mac Nack, omdat zij zich niet
aan zijn dictaten wilde onderwerpen c.q. conformeren. Met tot gevolg dat wij
vrijwilligers van de Stichting van MN alle honderden cliënten moesten
doorverwijzen naar een pand waar zij een voedselpakket konden ophalen. Saillant
detail, het was geen pand maar er werd op straat nota bene aan honderden mensen
voedsel uitgedeeld. Een mensonwaardige toestand. En een zeer beschamende
vertoning. De noodklok wordt geluid om de bureaucratisering van de voedselbanken
te stoppen, maar de menselijke maat te voeren.
Geval
6
Johan Veldhuis in Haaksbergen vecht tegen het afdekken van meineed door de
politietop en de rechtbank in Almelo met metersdikke dossiers, 25 uur aan
opgenomen telefoongesprekken en een aangifte bij Justitie in Almelo tegen
hoofdagent Jos Olde D. wegens poging tot doodslag. Haaksbergen, in de volksmond
beter bekend als de Ster van Twente, is in de ban van de oorlog tussen Johan
Veldhuis en politie en Justitie. Veldhuis zegt bijna te zijn vermoord door de
hoofdagent. Dat gebeurde op een mooie nazomeravond eind vorig jaar. 'Mijn vrouw
Lidwien en ik wandelden in het buitengebied bij het boerderijtje dat ik in 1998
had gekocht. Plotseling naderde met hoge snelheid een bestelauto. Ik stond in de
berm toen de chauffeur zijn wagen op nog geen vijftien meter afstand de berm
instuurde zonder af te remmen. Lidwien, die verderop stond, waarschuwde me nog
net op tijd. In een fractie van een seconde sprong ik weg en redde zo mijn
leven…'
Geval
7 Ine Veen presenteerde samen met prof. Bob Smalhout haar
boek: "Moord namens de "kroon", het ultieme leven van Pim Fortuyn. Het is de
veelzeggende titel van misschien wel het meest complete en spannendste boek over
het leven en de aanslag op Pim Fortuyn. In ruim 410 pagina's onthulde actrice
Ine Veen in haar eerste boek nooit eerder vermelde informatie over het
seksleven, de jeugd en de schokkende moordaanslag op Fortuyn. Dit gebeurde zo
gedetailleerd als nog niet eerder werd gedaan. Ine Veen werd koninklijk
onderscheiden voor haar bijdrage aan de Nederlandse cultuur. Het was toen exact
50 jaar geleden dat ze als balletdanseres naar het buitenland vertrok en er als
gevierde actrice in Duitsland na veertig toneelrollen debuteerde in Nederland.
Ook hier speelde ze decennia lang in TV series, schouwburgen en films. Dit jaar
wordt ze 70 en ieder ander zou op zijn of haar lauweren uitrusten maar daar is
Ine niet het type voor. Ze besloot eens iets heel anders te gaan doen, een boek
te schrijven over een zaak die haar al jaren bezighield: de moord op Pim Fortuyn
want daar bleken heel wat dingen niet te kloppen....
Geval
8 Het pleidooi van Arlette Heskes aan de rechter om haar
emotioneel lijden te beëindigen en haar kind terug te laten geven. De
commerciële belangen van de jeugdhulpinstellingen zijn zo prominent, dat in de
praktijk alles gedaan wordt om een Onder-Toezicht-Stelling of uithuisplaatsing
naar een pleeggezin voorrang te laten hebben boven het belang van de
ouder-kindrelatie. Probleemsituaties zullen er altijd wel zijn, maar de schade
die al te vaak wordt toegebracht aan de ouder(s) en de binding/relatie met een
kind, zijn groter dan de hulpverlening aan oplossing van problemen kan bieden.
In de belevingswereld van veel slachtoffers van de jeugdzorg ontspoort deze in
veel gevallen in pure kinderroof. Het is voor burgers die met deze sector te
maken krijgen belangrijk om te weten wat hen te wachten staat. Met voorlichting,
tips met door Jan Hop ontwikkelde modelformulieren kan de burger zich weerbaar
maken. Op basis van praktijkervaring is er inzicht in de handelwijze van deze
sector; en daarom het advies: blijf er bij hen uit de buurt, omdat je nooit weet
waar je aan toe bent in de sector die zich presenteert als "Kinderbeschermer";
en welke ingrijpende gevolgen hun bemoeienis voor ouders en kinderen kan hebben.
K.H. de Werd Drs. H. Teernstra Ir. L.M.
Nevels R. Verlinden
Geval
9
Zijn naam is Karel de Werd. Hij was aannemer die door machinaties van de vakbond FNV en de kongsi's tussen de Rechterlijke Macht, het Openbaar Ministerie en de vakbeweging met belangenverstrengeling voor miljoenen is gedupeerd. Tot nu toe heeft dat geleid tot een eindeloos juridisch gevecht, waarbij de Officier van Justitie van het parket in Amsterdam er niet voor schromen om bevelen van de het Gerechtshof niet uit te voeren, en daarover onder ede te liegen. Kennelijk omdat het meineed betrof van een bestuurder van de vakbond FNV in zijn zaak die speelde in 1983. Tijdens de civiele procedures tegen de vakbondsmaffia werd door 'n zestal personen, waaronder een drietal 'bondsbestuurders' zo veelvuldig en openlijk meineed gepleegd, dat alle aanwezigen in de zittingzaal daarover geen enkele twijfel konden hebben. Karel de Werd probeert al jaren om de meinedige verklaringen van vakbondsbestuurders te laten vervolgen die hem zijn bedrijf hebben gekost. Hij verzet zich met hand en tand tegen manipulatie en onwettig gedrag van rechters, Officieren van Justitie en advocaten. Als enige Nederlander heeft hij het justitiële apparaat volledig schaakmat, maar het uitblijven van journalistieke aandacht in de media verhindert een afwikkeling van deze grootste zwendelaffaire in de rechtsgeschiedenis.
Geval
10
Harry Teernstra verzucht bij een geval van letselschade: "Mijn grootste tegenstander is degene die mij bij moet staan: mijn advocaat!". Hij probeert de belangenverstrengeling tussen advocaten en verzekeringsmaatschappijen bloot te leggen en letselschade op een objectieve wijze te laten beoordelen. Teernstra verlangt genoegdoening voor de fouten en vergoeding van de schade die advocaten veroorzaken, want hun slachtoffers zijn verplicht aangewezen op de duur of niet te betalen diensten van een al dan niet toegevoegde advocaat. Die blijken zij doorgaans niet te vinden. Het gevolg daarvan is een enorme, vaak explosieve onvrede. Voor slachtoffers van advocaten bestaat geen hulp. Voor hen is er geen slachtofferhulp, voor hen is er niets. Daarom wenden zich vele slachtoffers tot hem en wel zo vele dat hij over onvoldoende middelen en mogelijkheden beschikt om haar noodzakelijk werk goed te kunnen doen. Omdat het Ministerie van Justitie verantwoordelijk is voor de rechtshulp die burgers behoeven, is zij ook verantwoordelijk voor de niet of nauwelijks bestaande hulp voor de slachtoffers van advocaten.
Geval
11
Ir. Leo Nevels is 'n chemicus die (aansluitend op de strijd van Van Rooij) een oplossing heeft ontwikkeld om al het gevaarlijke afval op een efficiënte en definitieve manier onschadelijk te maken. De collusie (belangenverstrengeling tussen overheid en bedrijfsleven) ofwel handjeklap, verhindert het beëindigen van de nodeloze vergiftiging van ons milieu. Al zeer lang groeit de stroom van berichten in de pers m.b.t. falend milieubeleid en milieucriminaliteit. De oorzaak zit hoofdzakelijk in de toenemende angst onder brede lagen van de bevolking in geheel Europa en ook daarbuiten, dat het langzaam maar zeker mis gaat met onze Aarde en onze toekomst. Het boek "Stolen Future" als opvolger van "Silent Spring" geven deze trend aan. De makers van wetten en regels in onze democratieën willen zo traag mogelijk erkennen dat deze ontwikkeling steeds indringender zichtbaar wordt. Uit enquêtes in diverse Europese staten blijkt dat nog een kleine minderheid vertrouwen heeft in de diverse machten in onze samenleving. Men weet dat bijna alles van elkaar afhangt en verstrengeld is. Er is geen sprake meer van de Trias Politica. Officieren van Justitie zijn tevens rechters of advocaten of bestuursleden van stichtingen, politieke partijen, raden van commissarissen of directeuren van grote instellingen en omgekeerd.
Geval
12
Robert Verlinden meldt: in juli 2005 zijn meer dan 1000 aanpassingen in de Algemene Wet Bestuursrecht geëffectueerd. Hieronder het afschaffen van de 'Actio Popularis, het procesrecht 'van een ieder' in de volksmond ook wel 'klokkenluidersrecht', genoemd. Het was het recht van derdenbezwaar op overheidsbesluiten. Door deze wijzigingen waarvan bijna niemand officieel op de hoogte is lopen veel burgers, groepen en maatschappelijke organisaties, die een rol als waakhond of klokkenluider of ander belang hebben het risico niet ontvankelijk te worden verklaard. In juli 2005 zijn meer dan 1000 aanpassingen in de Algemene Wet Bestuursrecht geëffectueerd. Hieronder het afschaffen van de 'actio popularis, het procesrecht 'van een ieder' in de volksmond ook wel 'klokkenluidersrecht', genoemd. Het was het recht van derdenbezwaar op overheidsbesluiten. Door deze wijzigingen waarvan bijna niemand
officieel op de hoogte is lopen veel burgers, groepen en maatschappelijke organisaties, die een rol als waakhond of klokkenluider of ander belang hebben het risico niet ontvankelijk te worden verklaard.
Rob Kahlman Ab Flipse Pierre Heijboer
Ad van Velsen
Geval 13
Robert Kahlman is slachtoffer van het moeten werken in de gezondheid ernstig bedreigende werkomstandigheden.
Men moet bewijzen dat al deze ontregelingen en lichamelijke klachten en medische ellende rond zieketoestanden niet zijn ontstaan door die werkplek met chemisch afvalstoffen in een geheim gehouden, onwettig en vergunningloos ondergronds laboratorium. Corus-Hoogovens met hun afdeling HTS-E&E heeft Robert Kahlman laten werken met giftige gevaarlijke chemicaliën en afvalstoffen. Veel van die stoffen zijn chemicaliën die de gezondheid aantasten en als zwartelijststoffen zijn omschreven. Deze stoffen moest Kahlman verwerken en uittesten onder barre omstandigheden waarbij de ARBO-wetten en gezondheidscondities grof en extreem werden overtreden. Corus-Hoogovens is gigantisch in dit alles te kort geschoten. Ook de wettelijke zorgplicht van de werkgever(s) waren zodanig slecht dat zij al bij voorbaat en bij verstek zijn veroordeeld tot het betalen van opgelegde beboeting.
Geval
14
Ab Flipse is initiator van de stichting 'Toezicht op het Toezicht'. Eén van de affaires waar Flipse aandacht voor vraagt is de wetswijziging per 13 september 1999 waarbij het fiscale regime voor onder meer (kleine) kapitaalverzekeringen drastisch is gewijzigd. Door middel van een petitie heeft zijn stichting STN met een serie vragen dit probleem onder de aandacht gebracht van de wettelijke toezichthouders, de ministers van Financiën, Economische Zaken en Justitie, alsmede tientallen andere branche-instanties. Het is gebleken dat verzekeraars en tussenpersonen ook na 13 september 1999 nog op grote schaal kapitaal- en spaarverzekeringen hebben afgesloten, waarvan de consument in de
veronderstelling verkeerde - en verkeert - dat deze polissen te zijner tijd belastingvrij zullen worden uitgekeerd, terwijl in werkelijkheid niet langer aan de voorwaarden van belastingvrije uitkering per 13 september 1999 wordt voldaan. Een drama voor de betrokken consumenten ligt in het verschiet!
Geval
15
Pierre Heijboer was commentator voor Twee Vandaag op televisie over de parlementaire enquête over de Bijlmerramp. Hij beschouwt de enquête als een schijnvertoning van het epidemiologisch onderzoek naar de medische gevolgen van de Bijlmerramp. Veel mensen die aanwezig waren op en nabij de plek waar in 1992 in de Bijlmermeer een El Al-vliegtuig neerstortte werden in de jaren erna ziek. Ook voordien supergezonde brandweer- en politiemensen. Door alle Nederlandse overheidsinstanties, inclusief gezondheidsinstellingen, werd jaren lang ontkend
dat er sprake kon zijn van een relatie tussen hun ziekten en de ramp. Bedrijfsartsen en huisdokters meenden eveneens met stellige zekerheid te weten dat de ziekten niets met de ramp te maken hadden. Waar ze die zekerheid vandaan haalden konden ze hun patiënten niet vertellen. Ze durfden er hun vingers niet aan te branden. Eén was er die het wél durfde: een huisarts in de Bijlmermeer. Hij constateerde dat bij mensen die in de buurt van de rampplek waren geweest bepaalde ziekteverschijnselen (miskramen, misvormingen, huidziekten, longproblemen, gewrichtspijnen) vaker voorkwamen dan bij mensen die níet op die plek waren geweest. Maar ook hij wilde de voor de hand liggende relatie niet te leggen. Hij vond zichzelf daartoe niet onderlegd genoeg.
Geval
16
Ad van Velsen zat als verdachte ootmoedig voor de Utrechtse politierechter mr. P. Krepel. Dit leek een juridisch karweitje dat zo klaar als een klontje was. Officier van Justitie mr. R. den Otter deelde kort en zakelijk de beschuldiging mee: 'Verdachte heeft zich op 28 januari niet verwijderd uit een gebouw aan de Schippersdreef in Driebergen, nadat hem dit was gesommeerd.' Ad van Velsen bekende onmiddellijk: 'Dat klopt.' Rechter Krepel zei: 'Nou, dat is het in feite.' Het had de kortste rechtszaak ooit kunnen worden, maar Van Velsen wilde toch nog wel even de achtergronden van zijn actie toelichten. Van Velsen maakte landelijk naam als ´politiestalker´, toen hij een Rotterdamse politiecommissaris, rechters en topambtenaren van Justitie belaagde met telefonades, brieven en huisbezoekjes, nadat hij ten onrechte was gearresteerd na een valse aangifte wegens poging tot moord en verkrachting van zijn echtgenote. Door de affaire raakte hij toen ook al zijn woning en zijn bezittingen kwijt. Dit is het verhaal van de man, die te lastig is voor de autoriteiten. ´Later verliet hij als politiek vluchteling Nederland met een asielaanvrage eerst naar Canada en later naar Venezuela.
Jan Hop Ing. John Sanders
Henk Klomp E.A.J. Derkx-Passage
Geval
17
Jan Hop vecht al jaren om als deskundige op te kunnen treden in echtscheidingszaken waarbij voogdij en ondertoezichtstelling aan de orde komt. Ook hier is belangenverstrengeling een mogelijke oorzaak, omdat vooral bij de OTS grote bedragen omgaan. Zijn persoonlijk geval is de basis voor zijn vakmatige hulpverlening aan mensen die het gezag over hun kind(eren) kwijtraakten door valse beschuldigingen, willekeur, onkunde en gemanipuleerde rapporten. met zijn internetsite geeft hij voorlichting over de Raad voor de Kinderbescherming, Bureau Jeugdzorg en de (gezins)voogdij. Het is voor burgers die met deze sector te maken krijgen heel belangrijk om te weten wat hen te wachten kan staan. Met voorlichting, tips en modelformulieren op deze internetsite kan de burger zich weerbaar maken. Hop bestudeerde deze sector jarenlang namens klagers en heeft veel procedures gevoerd en op basis van veel praktijkervaring inzicht gekregen in de handelwijze van deze sector. Ik geef daarom als eerste advies blijf er bij uit de buurt omdat je nooit weet waar je aan toe bent in deze sector en welke ingrijpende gevolgen hun bemoeienis voor ouders en kinderen kan hebben.
Geval 18
Ing. Sanders ontwikkelde een trekhaak voor caravans die het slingeren en scharen kon verminderen en voorkomen. De ANWB die eerst de zaak goedkeurde als een mooie oplossing, ook voor de verkeersveiligheid, kraakte het apparaat af nadat bleek dat Sanders geen 5 procent van de omzet aan de ANWB wenste te betalen voor vermelding in de Kampioen. Hij meende dat hier chantagepraktijken werden toegepast die je alleen van de maffia zou verwachten. Daarnaast steunt ing. J. Sanders een ex- werkneemster die ziek is geworden van haar werk op de slipbaan van de ANWB door besmetting die op de slibbaan aanwezig bleek te zijn. De ANWB was op de hoogte daarvan gesteld, maar deed er niets aan. Wel probeert de ANWB haar verantwoordelijkheid t.a.v. personeel te ontlopen.
Geval 19
Henk Klomp looft een beloning uit van 25000 gulden voor diegene die hem een advocaat kan leveren die zijn zaak tot een eerlijk en redelijk einde kan brengen en daarbij het feilen van het juridische systeem als zodanig aan te vechten. Jaren ben ik door de Staat der Nederlanden met terreurdaden bestookt. De reden daarvan was dat ik een aantal witteboordcriminelen voor de rechter wilde dagen. De overheid heeft daar jarenlang stelselmatig een stokje voor gestoken. Voor deze terreurdaden wil ik de overheid nu zelf voor de rechter dagen. Om nu een
advocaat te krijgen die de overheid en haar kornuiten voor de rechter brengt wil ik niet wederom de martelgang maken langs de Dekens van Advocaten, Hof van Discipline enz., enz. omdat er wederom wordt geweigerd. Na jarenlange ervaring hiermee weet ik dat de wet daaromtrent niet werkt. Men houdt zich daar niet aan. De heren bedenkers van de wet weten dit maar al te goed, maar laten het zo slecht als het is. Waarom ????
Geval
20
De milieugroep in Buggenum probeert al heel lang om de milieu- en geluidsoverlast van de Kolencentrale Demkolec aan de milieunormen en wetten te laten voldoen, maar de provincie Limburg en de elektriciteitscentrale die met steenkool gestookt wordt mag nu zelfs 'biomassa' gaan vergassen. Biomassa die groene stroom zou moeten leveren, maar waarin veel giftig afval zit zoals slib, geïmpregneerd hout en met zware metalen vervuilde kippenmest. Het convenant tussen de energiemaatschappijen en de ministeries van VROM en Economisch Zaken zijn volstrekt onverantwoord t.a.v. de uitstoot via de schoorsteen van ultrafijne deeltjes zware metalen. Dat blijkt uit de Milieu Effect Rapportage die is opgesteld om het bijstoken
van secundaire brandstoffen mogelijk te maken. Die extra marge in de vergunning
is volgens Nuon nodig, omdat het nog niet helemaal duidelijk is welke secundaire
brandstoffen het bedrijf eventueel in de verdere toekomst wil gaan meevergassen.
Bovendien wil Nuon door het opnemen van deze extra marge voorkomen dat het
straks het verwijt krijgt dat bij vergassing van mogelijk andere grondstoffen de
emissiegrens wordt overschreden.
Paul Quekel Aad Bos
Hans Smolders ing. A. vd
Voort
Geval
21
Paul Quekel sr. schreef een brief aan de heer Docters van Leeuwen ter informatie.
Hij schreef: Het is de tijd geworden dat bedrijven zoals Fortis, Delta Lloyd daadwerkelijk worden aangepakt. Als een directeur van een klein bedrijf de zaak belazert, dan komen Belastingdienst, het Gak met zijn sociale rechercheurs en alle andere instanties in het geweer. Echter als een bedrijf als Delta Lloyd vervolging afkoopt met het geld van haar beleggers, pensioenverzekerden en polishouders blijven de verantwoordelijke bestuurders immuun en worden niet op hun verantwoording gewezen of veroordeeld. Ze blijven gewoon in functie en laven zich aan hun fantastische salarissen en optieregelingen. Het lijkt wel of dit soort bedrijven een eigen Pikmeerarrest van de Nederlandse
overheid hebben gekregen.
Geval
22
Aad Bos is de klokkenluider over de bouwfraude. Zoals in de video van het
televisieprogramma B&W van 16 februari duidelijk werd, is continuïteit van de
bouwbedrijven van doorslaggevend belang voor de rechtspraak. Ook de fiscus heeft
groot belang bij die continuïteit om fiscale afschrijvingen door faillissementen
te voorkomen en winstbelasting te kunnen innen. Er zitten altijd twee kanten aan
een zaak. Los van echte fraude - die verwerpelijk is - worden er zaken gedoogd
door het Openbaar Ministerie, zoals ook duidelijk werd met de opmerking van
oud-PvdA-Kamerlid Rob van Gijzel: "Dat het OM niet wenst te vervolgen". Dat
laatste geldt ook voor de strafbare aanvallen op de voorzitter van het College
van Procureurs-genraal van het OM zelf, de minister van Justitie en de Nationale
Ombudsman, zoals uit een mail aan alle Tweede Kamerleden blijkt. Iedereen zwijgt
als het graf !! Alleen Pieter Hofstra van de VVD erkende in het Kamerdebat dat
zijn broer ook meedeed aan deze praktijken, want iedereen wist hoe het er aan
toeging.
Geval
23
Hans Smolders heeft in de afgelopen jaren veel landelijke media-aandacht
gekregen. Hij heeft er voor gezorgd dat de moordenaar van Pim Fortuyn vlak na de
aanslag opgepakt werd, en behoedde hij Nederland voor mogelijke chaos en
anarchie. Want wat zou er zijn gebeurd als Volkert van der Graaf niet gepakt
was? Smolders wil niets meer met de Haagse politiek te maken hebben. Na de
tragische gebeurtenissen op die 6e mei van het jaar 2002 werd hij op de lijst
van de LPF gekozen als Tweede Kamerlid. Maar de 42-jarige Tilburger is nog
steeds boos over de demonisering van Pim Fortuyn en doet er alles aan om ook
internationaal te laten doordringen dat Fortuyn goede bedoelingen had: "Pim was
geen racist, echt niet."
Geval
24
Nederland heeft ruim 300.000 kleine en middelgrote ondernemingen waarvan er plm. 3500 per jaar failleren. Conservatief ingeschat zijn er plm. 300 zelfdodingen te betreuren als gevolg van de problematiek, voortvloeiend uit deze faillissementen.
Ik, Arnold van der Voort, heb met die ervaring mij verenigd met andere gedupeerden en gefailleerden. Er is nu een intensieve communicatie tussen mijzelf, politieke partijen, kerkgenootschappen, verenigingen, stichtingen, ministeries, universiteiten, scholen en kenniscentra. Ook met leraren, hoogleraren, officieren van Justitie en vele anderen over dit onrecht.
Als conclusie meent hij te kunnen stellen, dat de problemen wel erkend worden.
Die kunnen slechts in een versnelling komen bij voldoende en brede aandacht. In
het bijzonder middels publicatie van dit probleem, waarvan de oplossing zo
simpel is. Namelijk toegang tot de rechter.
dr. F.J. Beukeveld Mr.
Paul Ruys Prof.dr.ir. A.F.P. van
Putten Perry van der Elst
HREF="http://www.sdnl.nl/nelson-hoofdof2.htm" target="new">Geval
25
dr. F.J. Beukeveld over machtsmisbruik van politie en de gemeente Coevorden. Volgens hem is men alleen maar bezig met het uit de wind houden van bestuurders. Hierbij mag gerust wat onrecht richting de burger geschieden. Als de lokale driehoek maar buiten schot blijft. Gezamenlijk zitten de burgemeester, politie en Justitie in dit driehoeksoverleg om zich o.a. met drugsbeleidszaken bezig te houden. Zelfs driekwart jaar na de inval in Lord Nelson zijn beleidszaken nog niet klaar.
Daarnaast deed hij aangifte van verkrachting van Mevr. J. Ho in de herentoilet
van Lord Nelson te Coevorden door een vrouwelijk politiebeambte die deel
uitmaakte van het politieteam. Nadere details van de omstandigheden staan
beschreven op blz 20 en 49. Gezien het feit dat alleen de burgemeester de
bevoegdheid heeft in het kader van artikel 13b Opiumwet op te kunnen treden,
worden alle gedragingen van de politie tijdens de inval in Lord Nelson d.d. 28
mei 1999 aangemerkt, als gedragingen van de burgemeester van Coevorden.
Geval
26
Paul Ruys deed in 1996 samen met enkele andere burgers een onderzoek naar
belangenverstrengeling binnen de rechterlijke macht. Dat onderzoeksverslag - het
IRM rapport (Integriteit Rechterlijke Macht) - werd destijds aangeboden aan
Tweede Kamerleden, de minister en de Hoge Raad en leidde tot discussies
over de verborgen/verboden nevenfuncties van rechters en de inzet van advocaten
als rechter, vooral in 'eigen' rechtbank. Veel rechters en plaatsvervangend
rechters negeren nog steeds de sindsdien geïntroduceerde wettelijke verplichting
om nevenfuncties bekend te maken en als nooit tevoren fungeren advocaten - met
volle instemming van de Hoge Raad en de minister - als rechter in 'eigen'
rechtbank. Met de Raad van de Rechtspraak in oprichting (op 21 mei jl. werd over
dat wetsvoorstel in de vaste Kamercommissie van Justitie vergaderd) richt de
auteur zich weer tot o.a. politiek en juridisch Nederland. Zijn boek kan gezien
worden als een logische aanvulling, op een verduidelijking van het IRM rapport.
Geval
27
Prof. dr. ir. A.F.P. van Putten verzette zich als klokkenluider tegen de HBO-fraude bij de Fontys Hogeschool in Eindhoven en werd daarom op staande voet ontslagen toen hij dat meldde aan de Europese Commissie. Hij ontdekte dat door het bestuur van Hogeschool Fontys met een valse handtekening van hem een aanvraag voor Europese subsidie was gedaan (buiten zijn medeweten) in het kader van het Copernicus-programma. In het interview attendeert hijh op het onwettig handelen m.b.t. de openbaarheid van gerechtelijke uitspraken en vonnissen bij de rechtbank in Rotterdam. Belangenverstrengeling, vriendjespolitiek en afhankelijkheid van verplichte procesvertegenwoordiging noopten hem om een
rechtvaardig oordeel over de wraakneming van het Fontys-bestuur bij de rechter af te dwingen. Fontys had het namelijk ook voor elkaar gekregen om twee rechtsongeldige arresten te laten betekenen en executeren, die niet ondertekend waren door de raadsheren en niet afgegeven voor eensluidend afschrift conform de minuutakte. De ondertekening geschiedde zelfs door een dame van de administratie. Dat is te gek voor woorden.
Geval
28
Perry van der Elst is als timmerman slachtoffer geworden van chemische vergiftiging met wolmanzouten, waardoor zijn zenuwbanen beschadigd zijn als gevolg van het verwerken van geïmpregneerd hout. Soms was het hout nog nat van het impregneren. Hij wist toen niet hoe gevaarlijk dat wel was. Nu zit hij in de WAO en is voor zijn leven (nu 35) aangewezen op bijzondere voorzieningen. Hij heeft als signaal naar de samenleving de Staat Der Nederlanden en in persoon de minister-president Jan Peter Balkenende aansprakelijk gesteld voor de schade. Hij stelde daarbij slechts een symbolische bedrag van 100.000 euro. Sommige mensen zijn echt veel te bescheiden.
Robert Hörchner Drs. N.C. Burhoven Jaspers Martin Dessing
Geval
29
Robert Hörchner is slachtoffer geworden van manipulatie van een rechtszaak. Hij vraagt zich af: Kan je vrouw in Nederland zonder arrestatiebevel opgepakt en gegijzeld worden, alleen maar om jou te dwingen iets te bekennen wat je niet gedaan hebt? Ja, dat kan. Maar kan dat ook, wanneer er tegen jou niet de minste aanwijzing bestaat? Ja, ook dat kan. Kan dat lukrake arresteren zonder enige aanwijzing meerdere keren opnieuw gebeuren? Ja. En als dat allemaal gebeurd is, en de rechtbank constateert dat er inderdaad niet de minste aanwijzing tegen je is, kan het dan zijn dat het Openbaar Ministerie in hoger beroep gaat? Ja, dat kan. En als het Gerechtshof je veel later definitief en zeer beslist vrijspreekt en het OM druipt af, kan het dan zijn dat je een procedure ex art. 12 moet starten omdat men de vervalsing van een processtuk niet wil vervolgen, waar men de rechter mee op het verkeerde been heeft willen zetten? Ja. Maar - we verzinnen het niet - is het mogelijk in Nederland dat men dan wel aangifte tegen jou doet wegens laster en smaad? Helaas: ja, dat gebeurt allemaal.
Geval
30
Drs. N.C. Burhoven Jaspers stelt: "Kun je het met chantage in Nederland tot raadsheer schoppen?" Op 1 december 2003 was bij de Raad van State daarover openheid geëist van Gerrit Zalm. De minister van Financiën weigert namelijk halsstarrig uitleg te geven over de gelijktijdige benoeming in 1999 van drie juristen van het ministerie van Financiën tot raadsheer bij het Gerechtshof van Arnhem. De 'Drie van Arnhem' maakten deel uit van een geheimzinnige projectgroep op Financiën, die van 1996 tot 1998 onderzoek gedaan zou hebben naar het fiscale gedrag van vooraanstaande politici en bestuurders als Lubbers, Peper en Leemhuis-Stout. Dit onderzoek zou zijn stilgelegd op aandringen van oud-premier Lubbers. Van één van de 'Drie van Arnhem' is met zekerheid bekend dat zij valsheid in geschrift gepleegd heeft en bovendien belasting ontdoken.
Als toenmalig gerechtsauditeur fiscale zaken van de Hoge Raad is mr. Tilleke de Kroon echter nimmer veroordeeld. Wel stelde de Nationale Ombudsman vast hoe zij vanuit haar functie bij de Hoge Raad misbruik gemaakt heeft van haar bevoegdheden. De belasting gaf de gerechtsauditeur ten onrechte privégegevens van haar ex, een misdrijf dat de toenmalige minister van Financiën Wim Kok, op het oordeel 'onbehoorlijk gedrag' van de Ombudsman kwam te staan. Evengoed weigerde Kok als premier in 1998 een onderzoek naar zijn voormalige medewerkster te laten instellen. Tot drie maal toe werden er vragen in de Kamer over haar gesteld; zonder veel effect.
Minister van Financiën Gerrit Zalm weigert eveneens openheid van zaken te geven, omdat dit in strijd zou zijn met de 'privacy'. Van minister van Justitie Sorgdrager viel al helemaal niets te verwachten, omdat die als procureur-generaal van het Hof in Den Haag al in een eerder stadium geweigerd had vervolging in te stellen. Dit ondanks het feit dat ook het fiscale gedrag van Mr. de Kroon verdenkingen had opgeroepen. Maar ondanks een FIOD-onderzoek (waarvan Zalm de inhoud achterhoudt), langdurige schorsing en uiteindelijk ontslag bij het ministerie van Financiën, en ondanks een klacht bij oud-minister van Justitie Korthals, kon mr. de Kroon op 7 juni 1999 toch samen met twee collega's, mr. Valk en mr. Kooijmans, benoemd worden tot raadsheer van de fiscale kamer van het Gerechtshof Arnhem. Waarnemers spreken van 'zwijggeld'.
Geval
31
Martin Dessing is deed aangifte tegen minister Zalm wegens frauduleus handelen en devalueren van de gulden bij het overgaan naar de euro. Martin Dessing (70), oud-raadslid voor de VVD in Laren, startte in 1997 een onderzoek naar de achtergronden van de invoering van de euro. Het resultaat publiceerde hij in het boek 'De euroramp treft ons allemaal'. Zijn visie werd 30 april van dit jaar onverwacht bevestigd door Henk Brouwer, directeur van de Nederlandsche Bank. Deze erkende dat de gulden tien procent was ondergewaardeerd bij de omwisseling naar de euro. Voor Dessing aanleiding een schadeclaim bij de staat in te dienen, die hij binnenkort in kort geding hoopt af te dwingen. Hij kreeg in opdracht van minister Zalm het woord niet nadat prof. Smalhout hem aanwees als deskundige. De omroep gehoorzaamde braafjes en censureerde daarmee Dessings inbreng (20.25 uur, Ned. 3)
|