Zie ook het gesprek van dokter Nico Mul met Jeugdzorg
Even voorstellen...
Beste allen
Leest u het volgende bericht ?
Onder aan het bericht geef ik u analyse die tegenstrijdig is met de brief van de gemeente Purmerend , u kunt lezen dat de uitspraak van CIZ overgenomen werd door de Gemeente Purmerend. Waarom denkt u dat het Raad van Bestuur zo moeilijk doet om een Dossier uit handen te geven , zelfs bedreigd om angst in te boezemen , we zullen zien wie er angst heeft. We beginnen even met hun eigen nieuws bulletins.
Pakketmaatregelen 2009 Nieuwe regels vanaf 1 januari Vanaf 1 januari 2009 gaan het CIZ en de Bureaus Jeugdzorg nieuwe aanvragen afhandelen volgens de nieuwe beleidsregels indicatiestelling AWBZ. De beleidsregels en een uitgebreide toelichting (de CIZ Indicatiewijzer) worden door het CIZ op zijn website (www.ciz.nl) gepubliceerd. Aanvragen die zijn ingediend vóór 1-1-2009 handelen de indicatiestellers af op basis van de regelgeving over 2008. Het jaar 2009 geldt als overgangsjaar. In dit jaar is er sprake van overgangsrecht voor mensen met een tot in 2009 (of later) doorlopende indicatie in termen van ondersteunende begeleiding (OB) en/of activerende begeleiding (AB). Bij de grondslag psychosociaal probleem (PS) geldt dit ook voor de functie persoonlijke verzorging (PV). De indicatie blijft geldig tot de einddatum van de indicatie, maar uiterlijk tot 1-1-2010. Overgangsrecht Mensen die nog een doorlopende indicatie hebben voor ondersteunende begeleiding (OB) en activerende begeleiding (AB) behouden hun aanspraak op deze functies zolang deze indicatie geldig is, maar uiterlijk tot 1-1-2010. Dit geldt ook voor PV op de grondslag PS. Mensen met een in 2009 doorlopende indicatie voor OB-algemeen met een somatische grondslag behouden ook in 2009 nog hun aanspraak, uiterlijk tot 1-1-2010. Het overgangsrecht van 2008 is voor deze mensen verlengd voor 2009. Als op verzoek van de cliënt of diens vertegenwoordiger een herindicatie wordt aangevraagd, wordt vervolgens onderzoek verricht naar de omstandigheden van de cliënt. Uiteindelijk volgt een indicatie voor de noodzakelijke zorg in termen van de AWBZ-aanspraken, die op het moment van aanvraag gelden. Als een nieuw indicatiebesluit wordt afgegeven, vervalt per definitie de geldigheid van het besluit waarvoor het overgangsrecht geldt. Dat betekent dat de cliënt zich ervan bewust moet zijn dat als hij een nieuw besluit in 2009 aanvraagt, dit gevolgen heeft voor zijn rechten op OB/AB op grond van het overgangsrecht. Gewenningsregeling Met de gewenningsregeling voorziet het ministerie van VWS in de wens van cliëntenorganisaties, gemeenten en Bureaus Jeugdzorg om voldoende voorbereidingstijd te hebben voor alternatieven als de AWBZ-begeleiding wegvalt. Cliënten met een geldige indicatie OB/AB komen bij een herindicatie in aanmerking voor gewenning als zij in 2009 geen indicatie voor begeleiding meer krijgen als gevolg van de per 1-1-2009 verscherpte toegangsmaatregel. Het is hierbij niet van belang om welke reden de indicatie voor OB en/of AB is beëindigd. Voor mensen die zijn aangewezen op langdurig verblijf (en niet zijn opgenomen) is geen gewenning aan de orde. Zij krijgen bij herindicatie een ZZP-indicatie waarin de noodzakelijke begeleiding is opgenomen. Geen gewenning voor grondslag psychosociaal probleem Met ingang van 1-1-2009 worden de gemeenten verantwoordelijk voor de zorg aan cliënten met enkel een grondslag PS. Dit betekent dat het CIZ na die datum niet meer bevoegd is voor het afgeven van indicaties op basis van de grondslag PS. In het kader van overgangsrecht behouden deze cliënten wel hun aanspraak tot aan de einddatum van het indicatiebesluit, uiterlijk tot 1-1- 2010. Omdat cliënten zich tot de gemeenten kunnen wenden, is vanuit de AWBZ voor hen geen gewenningsregeling van toepassing. Nieuwe aanvraag Cliënten dienen zich uiterlijk zes weken voor het verstrijken van de indicatiedatum te melden voor een nieuwe indicatie. Als iemand zich veel eerder dan zes weken voor herindicatie meldt – zonder dat de omstandigheden van/voor de cliënt zijn gewijzigd breekt het CIZ de aanvraag af. Het CIZ zal dan geen nieuw indicatiebesluit afgeven: men heeft immers al toegang tot AWBZ-zorg. Als het CIZ een aanvraag in behandeling heeft genomen en constateert dat de cliënt niet in aanmerking komt voor de functie BG maar wel voor gewenning, dan zal het CIZ dit in een brief aan de cliënt duidelijk maken. Het gaat zowel om de hoeveelheid zorg als om de periode dat men recht heeft op gewenning. De cliënt hoeft dus bij een negatieve aanvraag voor BG niet opnieuw een verzoek in te dienen voor gewenning. Toekenning van gewenning Het CIZ zal de gewenning toekennen in termen van OB-algemeen, OB-dag, AB-algemeen en/of AB-dag. Het gaat dan om dezelfde omvang van OB-dag, OB-alg, AB-dag en AB-Alg zoals vermeld op de laatst geldige indicatie. Deze indicatie wordt geëxporteerd via de AZR. Alle toekenning en zorglevering in termen van OB en AB, stopt per 1-1-2010. Zorglevering op basis van de gewenningsregeling loopt dus niet door in 2010. Herindicatietraject Het CIZ zal alle mensen met een in 2010 doorlopende (extramurale) indicatie voor OB en of AB in 2009 actief benaderen voor een herindicatie. Dit geldt voor mensen met alle grondslagen, met uitzondering van de grondslag psychosociaal probleem. Hier uit blijkt dus dat CIZ wel degelijk indicatiebesluiten verzorgt voor Jeugdzorg , deze zijn vervalst omdat wij inzicht kregen dat Reinier nergens genoteerd stond hoe kon er dan een hulpverleningsplan worden opgesteld zonder enige indicatie ? Commentaar eindejaarsdrukte Arjan Vermeulen: ’De onafhankelijke indicatiestelling moet vanuit het cliëntperspectief blijvend inhoud krijgen.’ 4 Dit betekent niet dat het CIZ het, vergeleken met vorig jaar, rustiger aan kan doen. Hoewel we beter zijn voorbereid, zijn de wijzigingen die moeten worden doorgevoerd veel verstrekkender. De druk staat er bij ons dan ook goed op. De medewerkers worden geschoold, de systemen worden gewijzigd, ons informatiemateriaal wordt aangepast en niet te vergeten: als onze relaties worden bijgepraat en voorgelicht over wat er gaat gebeuren.Sinds de oprichting in 2005 hebben wij het aan een einde van een jaar altijd extra druk. Niet met Sinterklaas of Kerstmis maar met de voorbereidingen van de invoering van beleidswijzigingen per 1 januari – of Pakketmaatregelen zoals die tegenwoordig heten. We hebben in vergelijking met vorig jaar wel een stap vooruit gezet. Toen werd op Prinsjesdag pas duidelijk welke wijzigingen in het indicatiebeleid aangebracht moesten worden. Daarnaast moest er toen veel gebeuren in eigenlijk te weinig tijd. Dit jaar gaat het beter. We zijn al vanaf de zomer in nauw overleg met het Ministerie van VWS over de voorgestelde wijzigingen in de AWBZ. Doordat we al vroeg meedenken, dragen we er aan bij dat voorstellen op uitvoerbaarheid – ook voor ons – zijn getoetst. gen over de indicatiestelling in het kader van de Pakketmaatregelen die niet door Postbus 51 beantwoord kunnen worden, kan iedereen terecht bij ons nieuwe Centraal Informatiepunt AWBZ-zorg: 0900 – 1404. Omdat voor velen buiten de wereld van echte kenners het niet altijd even duidelijk is op welke gronden een indicatiebesluit tot stand komt, publiceren we tegelijk met de nieuwe beleidsregels een toelichting. In dit – ik geef toe, uitgebreide – document valt precies te lezen hoe en volgens welke criteria zorg mag worden toegekend. We hebben, mede op verzoek van cliëntenorganisaties en brancheorganisaties, de toelichting ‘CIZ Indicatiewijzer’ gedoopt. Het CIZ moet open en helder zijn over zijn werkwijze en deze indicatiewijzer draagt daaraan bij. Wij zijn wel erg benieuwd naar uw reactie! Opmerkingen en suggesties voor verbetering nemen we graag in ontvangst. Wanneer ik kijk naar de rol die het CIZ in 2009 en verder moet blijven vervullen, zie ik dat de ontwikkeling zoals deze in het SER-advies en in onze position paper ‘De Balans’ (zie www.ciz.nl) naar voren komt, de richting bepaalt. Er is een dringend verzoek om vanuit cliëntperspectief de onafhankelijke indicatiestelling blijvend inhoud te geven. Uniform en gestandaardiseerd met maatwerk waar dit nodig is. Voor de zorgaanbieders geldt dat zij snel zorg willen leveren en geen last willen hebben van (onnodige) bureaucratie. Het enthousiasme van de zorgaanbieders voor onze Aanmeld-Functionaliteit is groot en geeft vertrouwen voor de toekomst. Door één gegevensopslag voor de AWBZ en de Wmo kan de weg naar zorg gemakkelijker worden afgelegd. Voor de overheid op gemeentelijk maar mijns inziens ook op landelijk niveau geldt dat zij vooral baat hebben bij een integrale cliëntbenadering. Voor alle ketenpartners hebben wij een prima aanbod voor de AWBZ, de Wmo en wellicht in de toekomst ook voor de Zvw. Ons aanbod zal overigens doorlopend aan de eisen van de tijd worden aangepast. Neem bijvoorbeeld de roep om steekproefsgewijs te indiceren. Wij nemen die roep serieus en onderzoeken mogelijke antwoorden vanuit het centrale perspectief van de cliënt. We gaan onderzoeken of het werken met cliënten risicoprofielen passend is. Ik wens u prettige feestdagen. Arjan Vermeulen, Voorzitter Raad van Bestuur We zullen u een juridische correspondentie laten zien wie pleegt er nou fraude in onze zaak ? Wie staat er nou te liegen als zijnde CIZ en mag een ( el ) logo Burgermeester Dreigen ? Hiermee ga ik u aantonen dat CIZ valsheid in geschriften heeft gepleegd , men zo vast kwam te zitten dat men alles uit de kast probeerde te trekken om ons monddood te maken. Ik hoop dan ook dat de gelederen moeite doen om hier kennis van te nemen. Roep dan ook PHR in om een brief uit te laten gaan om opheldering te vragen aan de minister van VWS, de tekortkoming van de raad van bestuursleden. http://jure.nl/bk1694 LJN BK1694, Rechtbank Rotterdam, 339504 / J1 RK 09-1424 Datum uitspraak: 20-10-2009 Datum publicatie: 30-10-2009 Rechtsgebied: Personen-en familierecht Soort procedure: Eerste aanleg - meervoudig Zaaknummers: 339504 / J1 RK 09-1424
Inhoudsindicatie: Uitspraak De behandeling is echter, door de grote weerstand en het verzet van de jeugdige om mee te werken aan de behandeling, niet goed van de grond gekomen en hij is thans, hoewel hij [datum] 2009 achttien jaar wordt, (nog) niet in staat zelfstandig in de maatschappij te functioneren. Voor de jeugdige is een CIZ-indicatie afgegeven voor de duur van 5 jaar voor een verblijf in een SGLVG-instelling, een besloten instelling voor verstandelijk gehandicapten voor zeer intensieve behandeling en begeleiding. De Bruggen, een SGLVG-instelling in deze regio en een van de vijf SGLVG-instellingen in Nederland, heeft zich, na een positief verlopen intake-gesprek, bereid verklaard zich alsnog te beraden over de opname van de jeugdige, nu De Bruggen feitelijk de enige instelling is die de jeugdige behalve een verblijf ook een behandeling kan bieden. Het enige alternatief voor een verblijf in De Bruggen is een verblijf in een LVG-instelling, een instelling voor licht verstandelijk gehandicapten. In een LVG-instelling vindt echter geen behandeling plaats, terwijl de
jeugdige deze wel behoeft. Daarbij komt dat de
wachtlijsten voor een plaatsing in een
LVG-instelling tussen de vijf en tien jaar bedragen. Op 3 november 2009 besluit De Bruggen of de jeugdige kan worden geplaatst.
Indien De Bruggen een positief besluit neemt is er binnen enkele weken zo
niet direct een plek voor hem beschikbaar. Gelet hierop heeft de advocaat primair verzocht het verzoek van de stichting
af te wijzen en subsidiair de machtiging voor kortere tijd dan verzocht te
verlenen.
Op grond van de aan het verzoek ten grondslag gelegde motivering, de
overgelegde stukken en het verhandelde ter zitting overweegt de rechtbank
als volgt. De voortzetting van een gesloten plaatsing na het
bereiken van de 18-jarige leeftijd dient om te voorkomen dat een
hulpverleningstraject aan een
jeugdige in een gedwongen kader abrupt wordt afgebroken doordat de jeugdige
de meerderjarigheidsleeftijd bereikt. Daarbij dient steeds een afweging
gemaakt te worden van alle betrokken belangen en ook dient te worden
aangegeven welke vooruitzichten er op korte termijn bestaan ten aanzien van
de voortzetting van het behandeltraject
en wanneer het traject wordt afgerond, aldus de bedoelde Memorie van
Toelichting.
Nu ter zitting is gebleken dat op 3 november 2009 zal worden beslist of de
jeugdige in De Bruggen terecht kan en ter zitting voorts is aangegeven dat
er geen dan wel een minimale wachtlijst bestaat, zodat verwacht kanworden
dat hij na acceptatie kort na 3 november 2009 zal worden geplaatst, zal de
machtiging voor de duur van één maand
worden verleend en zal het verzoek voor het overige worden
aangehouden, met het verzoek aan de stichting de rechtbank schriftelijk op
de hoogte te stellen over de stand van zaken. Gedragswetenschapper = geen psycholoog ? mag deze een indicatie stelling uitbrengen ? Kijk nou: naar art. 5 van het Europees Verdrag ter bescherming van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden, hierna: het EVRM, gewezen op de uiterst beperkte mogelijkheid tot plaatsing in gesloten jeugdzorg van meerderjarigen. één maand worden verleend Dat is geen 2 jaar zoals bij Reinier wat heeft het CIZ te verbergen om geen Dossier af te geven ? PHR zal hier actie op moeten ondernemen. https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2009-3501.html |
Merkwaardige feit is dat veel jeugdzorginstellingen in Nederland een vestiging hebben op o.a. Curaçao
Welke behalve financiële reden kan daar achter zitten? Toch niet het belang van het kind of ouders?
Zwartboek Kinderbescherming
26 februari 2007 bij Een Vandaag op TV!
Commentaar van anderen op de uitzending van Een Vandaag
Brief van Bureau Jeugdzorg aan Arlette Heskes met vragen (over geboden hulp)
Overzicht van enkele schokkende ervaringen over begeleiding door Jeugdzorg
Mirjam Greveling en Ada Busman maakten een analyse en petitie over de jeugdzorg
Het belang van de 'zorg' overstijgt al te vaak het belang van kind en ouder
Enquête door cliëntenonderzoek en jeugdzorg, 103 mensen namen aan deze enquête deel
Feit is dat veel jeugdzorginstellingen uit Nederland een vestiging hebben op o.a. Curaçao
Aangifte wegens fraude, nalatigheid en chantage vanwege St. Bureau Jeugdzorg in Flevoland
Problemen met de jeugdzorg eist veel slachtoffers en is oorzaak van veel leed
André Fleeré werpt zich op om de mistoestanden in de Jeugdzorg te verhelpen
Problemen met de jeugdzorg eist veel slachtoffers en is oorzaak van veel leed
Terug naar het begin
St. Sociale Databank Nederland
http://www.sdnl.nl/fleere-jeugdzorg.htm
E-mail: a.fleere@hotmail.com
|