(10-10) Telefoongesprekkentussen de inspectie van de luchthaven en de verkeersleiding over de komst van El Al-security manager Motty Ilany naar de verkeersleiding, rond 20.00 uur. ____________________________________________________________________________________
TOREN Toren INSPECTIE Goedenavond mevrouw. Er is nu een vertegenwoordiger van de El Al onderweg naar de RLD om die tape te beluisteren. Hij meldt zich bij de portier. Kunt u regelen dat-ie in contact gebracht wordt met Theo Croon? TOREN Ja prima. Regelen we
19.01.00 Greenwich-tijd. Gesprek tussen verkeersleiders van Approach (APP/VLA) en de toren (TWR/VLA)
· APP/VLA Approach Van Kemenade goedenavond · TWR/VLA Hans met Martin wij worden net gebeld door de inspecteur, er is een vertegenwoordiger van de El Al onderweg naar het gebouw, het verzoek was, hij wilde de tape luisteren, het verzoek was of Theo de man op kon vangen. Is Theo daar? · APP/VLA [Naam] is hier. · TWR/VLA Okay prima bedankt
(10-09) Bladzijde uit het stenografisch verslag van het gesprek tussen de PEC en ex-luchtverkeersleider Theo Croon (op 3 februari 1999) waarin onder meer gesproken wordt over het beluisteren van de gesprekken tussen de verkeersleiding en de bemanning van de 4X-AXG door El Al's security manager Motty Ilany.
______________________________________________________________________________
OVB070
(vastgesteld)
3
ONDERZOEK
VLIEGRAMP BIJLMERMEER
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De
voorzitter : Zonder dit toestel dat in de Bijlmer crashte?
De heer
Croon : Nee, nee, los daarvan, als algemene maatregel, als
algemene idee.
De
voorzitter : Wat moet ik onder dit soort directieven van
Binnenlandse Zaken, om zo min mogelijk over El
Al-vluchten prijs te geven, verstaan?
De heer
Croon : Dat heb ik, naar ik meen, al een keer verteld. Alle El
Al-vluchten bewogen zich onder
begeleiding over het veld. Er was altijd
een auto bij van de luchthaven Schiphol en twee pantserwagens.
Een
van de
maatregelen die ons werd opgelegd - ik meen mij te herinneren
dat dat Binnenlandse Zaken is
geweest, maar dat weet ik echt niet 100%
zeker - was dat passagiersmachines niet langs het zuiden naar
baan
01-links mochten taxiën.
Dan moesten zij namelijk over het
viaduct, over de A4. Dat vond men een
risicovolle omstandigheid. Het werd ons
domweg opgelegd, dat dit niet mocht. Aanvankelijk gold dat
voor
alle El
Alpmachines, tot men die oekaze heeft geschrapt voor de
vrachtmachines. Want dat probleem werd
wel een
beetje heel erg groot, omdat dat vrachtplatform wel heel
dichtbij het begin van baan 01-links lag. De
meest korte route
was dus over dat viaduct. Toen heeft men gezegd: nou daar willen wij wel
een uitzondering
voor maken, dat mag
wel. Anders had die man het hele veld rond moeten rijden. Dat was met
alleen een
ontzettend lange
brandstofverslindende procedure, maar het gaf' voor ons ook wat
verkeersleidingstechnische
problemen.
De voorzitter : Nadat
u belde met de heer Knook, kondigde u aan dat u ook contact zou opnemen
met de
duty-manager. Is dat
gebeurd?
De heer Croon : Nee
De voorzitter :
Waarom niet?
De heer Croon : Daar
heb ik geen tijd voor gehad.
De voorzitter : Wat
was de bedoeling van dat telefoongesprek?
De heer Croon : Ik
had willen vragen aan de duty-manager of hij onder anderen de havenmeester
had
ingelicht.
De voorzitter : U
bent er niet achtergekomen of dat wel of niet heeft plaatsgevonden?
De heer Croon : Nee,
dat heb ik pas de volgende dag vernomen.
De voorzitter : Heeft
u op die bewuste avond een of meerdere mensen van de Luchtvaartpolitie
ontvangen?
De heer Croon : Ik
heb één persoon ontvangen, een functionaris van de rijkspolitie Dienst
Luchtvaart.
De voorzitter : Met
welk verzoek kwam hij?
De heer Croon
: Die had iemand bij zich van El Al. Ik weet
niet wat de functie van die meneer was. Dat kan ik mij niet herinneren. Ik
meen dat hij was van de afdeling security.
Met het verzoek of zij de band mochten
beluisteren, specifiek wat betreft het laatste gedeelte van deze
vlucht.
De voorzitter : Dan
hebben wij het over de radarband?
De heer Croon : Nee,
dan hebben wij het over de audioband.
De voorzitter : De
audioband?
De heer Croon : Ja.
De voorzitter :
Zuiver en alleen om te luisteren of ook om die in beslag te nemen?
De heer Croon : Niet,
want die radarband hadden wij ook nooit zo snel kunnen afspelen als dat
met een audioband wel mogelijk is. Maar er werd niet naar een radarband
gevraagd,
uitsluitend naar de audioband.
De voorzitter : Weet u nog wie die politieman was?
|