(04-04) Correctie. _________________________________________________________________________
Op bladzijde 55 staat een alinea die als volgt luidt: 'Het 'verzoek' werd op resolute toon ingediend. Blijkbaar wenste Fuks geen tegenspraak. Stuart Jessup was het niet eens met het besluit van de gezagvoerder, maar hij had geen zin met hem in discussie te gaan. Dat mocht zijn collega van Arrival (Aankomst) doen, aan wie hij de ELY 1862 nu moest overdragen.' Deze alinea moet luiden: 'Het 'verzoek' werd op resolute toon ingediend. Blijkbaar wenste Fuks geen tegenspraak. Die had hij trouwens sowieso niet gekregen, want Stuart Jessup had de opmerking van Ohad niet gehoord. Hij was namelijk al bezig met het overdragen van de in nood verkerende Boeing aan een collega van Arrival (Aankomst).'
__________________________________________________________________________________
![]()
|
(04-04) In hangar 8 van Schiphol zag Dirk van Os dat de inzittenden van de 4X-AXG het noodluik achter de cockpit al gedeeltelijk gereed hadden gemaakt voor een ontsnapping uit een gecrasht vliegtuig. __________________________________________________________________________________
Gedeelte van de verklaring van Dirk van Os tijdens zijn voorgesprek met PEC:
'(…) Bovendien, als je ziet dat zo'n groot vliegtuig zo klein kan worden, raak je een beetje onder de indruk van de krachten die vrij zijn gekomen. Ook de stille getuigen van de mensen die in de cockpit gezeten hebben. Je hebt bijvoorbeeld een geremde katrol. Je haalt de borging los, pakte dat ding vast, gooit het luik eruit en springt naar beneden. Door je gewicht wordt die katrol geremd en zak je tot op de grond. Van de vijf rollen en katrollen die er hangen, hadden ze er al drie losgemaakt. Je ziet de pennen op de grond liggen en denkt: je hebt het toch niet gered. Dat maakt je stil. (…)'
Gedeelte van de verklaring van Dirk van Os tijdens zijn openbare verhoor door de PEC:
'(…) Het zijn katrollen met een handgreep eraan. Die zitten naast het noodluik. Als je dat er na een harde landing of een landing zonder wielen uit gooit, dan pak je die dingen vast en je springt uit de cockpit naar beneden toe. Dan kom je met een normale snelheid op de grond. Van de vijf katrollen waren er drie waarvan de borgpennen al losgehaald waren. Je loopt daar langs en zegt: die heeft het net gered. Je wist dat je een harde landing ging maken, maar je hebt Schiphol toch niet gehaald. (…)'
__________________________________________________________________________________ |