-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De heer Gaalman : Tot
verleden jaar wel. Toen kwam er een vrouw die vlieger wilde worden.
Zij heeft het
voor het gerechtshof
gewonnen en zij wordt nu piloot.
De voorzitter : U doet
de technische inspectie.
De heer Gaalman : Dat
doe ik al 30 jaar. Dat is voor mij dus routine.
De voorzitter : Hoeveel
tijd is daar globaal mee gemoeid?
De heer Gaalman : Als ik
moet bekijken wat op de lijst staat die ik u zojuist heb gegeven,
ben ik binnen 20
minuten klaar.
De voorzitter : Dat is
de papieren inspectie.
De heer Gaalman :
Inderdaad. Ik vraag eerst of de kist oké is. Als die niet oké is ga
ik naar boven, als die
wel oké is, loop ik er
eerst omheen. Want als ik een wiel moet verwisselen en dat bij KLM
of Martinair moet
halen — dat duurt soms
uren — kan ik dat wiel meteen bestellen. Ook als ik onderdelen moet
hebben of
plaatwerk, kan ik dan
meteen actie nemen.
De voorzitter : Mag ik
daaruit concluderen dat niet iedere kist, ieder vliegtuig door u
persoonlijk wordt
betreden c.q. wordt
bezien? Als de gezagvoerder zegt dat er geen problemen zijn, tekent
u dit formulier...
De heer Gaalman : Nee,
ik moet tekenen. Als de volgende crew wat vindt, ben ik de klos.
De voorzitter : U gaat
dus te allen tijde naar binnen. U gaat naar het toestel toe en u
gaat de cockpit in. U
komt dus daadwerkelijk
in ieder toestel dat u controleert.
De heer Gaalman : Ik
loop om het hele toestel heen. Er zijn tientallen dingen waar ik
naar moet kijken.
Daarna loopt de BWK, de
boordwerktuigkundige, of de copiloot er ook weer omheen. Die
controleert dus
ook en als die wat
vindt, krijg ik een ambtelijk rapportje aan mijn broek. Dat is niet
best voor je carrière.
De voorzitter : Wordt
dat wel eens uitgeprobeerd?
De heer Gaalman : Ik heb
een keer gehad dat een BWK een vogel in de landing-gear vond, die ik
niet had
gezien. Dat was zeer
slordig.
De voorzitter :
Is een van uw opdrachten om te kijken of de
cockpit voice recorder aan boord is?
De heer Gaalman :
Zonder cockpit voice recorder en flight
recorder gaat de kist niet weg.
De voorzitter : Dus
ieder vliegtuig dat opstijgt op Schiphol heeft een cockpit voice
recorder aan boord en
altijd op dezelfde plek,
achter in het toestel bij de staart.
De heer Gaalman : Ja, op
een rekje staan de cockpit voice recorder en de flight recorder. Als
de vrachtdeur
opzij sluit, moet ik de
hele kist door en alle pallets controleren en dan zie ik automatisch
een rode box en een
andere box. Als die
missen neemt de crew de kist niet eens mee. Als er geen flight
recorder in zit, kunnen ze
de oorzaak van een ramp
niet onderzoeken. Ik heb nog nooit meegemaakt dat daarmee gerommeld
werd. Ik
teken de kist dan ook
niet af en dan gaat die niet weg.
De voorzitter :
Als er geen cockpit voice recorder aan boord
zou zijn...
De heer Gaalman :
Teken ik niet af.Hij mag overigens onder
bepaalde voorwaarden kapot zijn.
De voorzitter : ...zou u
uw handtekening niet onder het formulier zetten.
De heer Gaalman : Nee.
Ik krijg dan Israël qualitycontrol op mijn dak en dan wordt mijn
licence ingetrokken,
want dan zeggen ze: die
man is niet te vertrouwen. Als ik een handtekening zet voor een
vliegtuig dat niet
luchtwaardig is, is het
meteen gebeurd.
Mevrouw Augusteijn-Esser
: U zei zojuist in een tussenzinnetje: hij mag onder bepaalde
voorwaarden kapot
zijn.
|