De heer K.E. Beumkes Geboren: 31-01-1964 Ik ben onderzoeker en medewerker van Bureau Vooronderzoek Ongevallen en Incidenten. B.V.O.I. Mijn chef was de heer Erhart. Ik werd opgeroepen met een pieper via de RLD. Ik sta op een alarmlijst. Ik was thuis en belde de luchtvaartpolitie. ook de heer Erhart woont in hoofddorp. Samen met de heer Rijssen en Erhart ben ik naar de dienst gegaan. Men zei dat er een El Al toestel was neergestort. Ik ben tussen 7 uur en half acht op het bureau aangekomen en ik bleef daar tot de heer Erhart om drie uur in de ochtend wegging. Samen met de heer Erhart ben ik toen naar huis gegaan. De heer van Rijssen is het hoofd van het bureau. Het plaatsvervangend hoofd was de heer Erhart. Op die avond kreeg ik in gezamenlijk overleg twee opdrachten. Ik moest voldoen aan de richtlijnen van IATA-annex nr. 13 om de buitenlandse relaties in te lichten. De samenstelling van de vrachtlijst moest ik opvragen bij El Al. Over de gevaarlijkheid van de lading weet ik mij niet zo goed meer te herinneren. Over de vrachtpapieren heb ik gehoord in het derde telefoontje met de LVB tegen negen uur. Ik vernam dat men bezig was met het afluisteren van de torentapes. Het gesprek tussen de toren en het vliegtuig. De heer Polman zei dat er iemand was van El Al. Ik was op zoek naar de heer Weinstein omdat hij de stage-manager was. Ik veronderstel dat ik hem gebeld heb. Het was moeilijk om er per telefoon doorheen te komen. De procedure is, dat bij het in beslag nemen van documenten melding daarvan doet. Ik heb aan de heer de Rooij gevraagd of hij zorg kon dragen voor de overdracht van de documenten. Hij deed dat niet zelf, maar belde het coördinatiecentrum van de RLD. De heer Nix heeft om vijf voor twaalf bij het coördinatiecentrum Schiphol de papieren gebracht. Voor de heer Bloemen heeft hij kopieën gemaakt. Om ca. half een kregen wij de papieren binnen. Ik heb het een en ander moeten reconstrueren naar aanleiding van de gegevens van collega's. Ik heb zelf geen kennis van vrachtdocumentatie. En van de heer de Rooij weet ik het niet. Ik heb van niemand een bericht gehad dat er gevaarlijke stoffen in het vliegtuig zouden zitten. De LVB heeft mij dat niet gemeld. Ook heb ik er niet naar gevraagd. Ik was op zoek naar de papieren. Het is niet gebruikelijk om te vragen naar de vrachtbrieven. Ik zocht de heer Weinstein daarvoor op. de kennis heirover van vandaag is een andere dan in die tijd. Dat geldt ook voor de heer Erhart. De verklaring van de heer Erhart berust in vermoedelijk op een misverstand. Ik heb aan de heer van der Maat gevraagd naar zijn bevindingen van 5 oktober en op verzoek van de RLD. Op 4 oktober blijkt dat het geen RLD-functionaris is geweest. Op basis van dat punt is bij de heer Erhart het idee opgekomen dat hij er naar gevraagd zou hebben, maar in werkelijkheid is dat niet zo. Gisteren heb ik dat met hem kunnen reconstrueren. Zaken gaan ineens leven. Om half een kwamen de papieren, en de Rooij heeft ze in ontvangst genomen. Of hij ze bekeken heeft weet ik niet. Samen met mij heeft hij de documenten in de kluis opgeborgen, want ik heb de sleutel. Dat wat ik verklaard heb, heb ik grotendeels gedaan vanuit de reconstructie van de gebeurtenissen.
Eindconclusies van de heer Meijer Parlementaire Enquête Bijlmerramp 1999
Dan is daarmee een eind gekomen aan dit openbaar verhoor. Ik verzoek de griffier de heer Beumkes uit te geleiden en schors de vergadering voor twee minuten.
De heer R. Visser
Geboren: 13-03-1956 Ik werd gebeld door mijn moeder die mij op de hoogte bracht. Ik was hoofd van vliegtechnische zaken bij de luchtvaartinspectie. Met de heer Klaren heb ik overlegd. Met de BVOI heb ik geen contact gehad. Mijn bijdrage was geen enkele, behalve het inbrengen van expertise. Op maandagochtend vroeg men mij om te kijken naar de relatie tussen da lading en het ongeval. BVOI had kennelijk geen deskundigheid over de lading. De commissie-Hoekstra heeft onderzoek gedaan naar de samenstelling van de lading. Men heeft daarom bij de afdeling 'dangerous goods' geïnformeerd. Maar dat men met de heer van der Maat rond 9 uur contact heeft gehad is onjuist. De heer van der Maat heeft informatie gekregen over de notoc. Mensen van het CVO, van BVOI en de RLD hebben contact gehad met de heer van der Maat. Hij was op Schiphol voor 'dangerous goods' een bekende figuur. Met hem moest men contact opnemen over gevaarlijke stoffen. Ik raakte vanaf maandagmorgen betrokken bij de vrachtdocumentatie. Er is vermoedelijk een vergadering geweest, maar ik was daarvoor niet uitgenodigd. Ik kwam op kantoor en men heeft mij er naar gevraagd. Wat betreft 'dangerous goods' liepen de zaken via van der Maat. Van de afdeling Vliegzaken heeft niemand dan ik met de heer van de Maat contact gehad. Maandagochtend waren er vrachtdocumenten ter beoordeling. Hoe ze daar zijn gekomen weet ik niet. Misschien door de heer Beumkes gebracht. Ik woon in Den Haag, maar was om acht uur al op kantor aanwezig. De vrachtpapieren waren rond dat tijdstip ook aanwezig. Mijn kennis rond 'dangerous goods' was nihil, want ik had ze nog nooit gezien. Met de heer van der Maat zijn die papieren bekeken. De opdracht was om te kijken of er iets gevaarlijks in zat; met name radioactieve stoffen en explosieven. Naar mijn weten was dat in het kader van het vooronderzoek, en niet specifiek voor de veiligheid en voor de volksgezondheid. Die relatie lag er op die maandagmorgen nog niet. Ik had nauwelijks kennis over vrachtdocumenten. Ik heb een overzicht gemaakt met een analyse op 5 oktober. De commissie Hoekstra geeft achteraf een reconstructie van de stoffen die aanwezig waren. Bij Vliegzaken heeft men zich gebaseerd op de kennis van de heer van der Maat en van de heer Verstappen. Op basis van de conclusies van de heer van der Maat heb ik een notitie geschreven aan de heer Klaren. Uit de beschikbare gegevens bleek dat er geen radioactieve stoffen waren. Men diende m.i. rekening te houden bij het opruimen van de puin en dat er giftige stoffen aanwezig zouden kunnen zijn. Met de heer Klaren heb ik later nog gesproken over de informatie over de ramp. De memo over de restanten van giftige stoffen kwam maanden later pas boven water. De notie van mij is niet aan de heer Klaren gericht maar aan het BVOI. De afdeling Vliegzaken waar de heer Klaren verantwoordelijk was, kreeg een kopie daarvan. Het bericht was een persoonlijke notitie. Op 5 oktober hadden wij nog geen goed overzicht van de vracht. Er ontbraken nog wat vrachtpapieren. Het bestaan van gevaarlijke goederen wordt bepaald n.a.v. de notocs. De ontbrekende airway-bills moesten daarover uitsluitsel geven. De vraag was hoe aan die papieren te komen. Op dinsdag heb ik de resterende documenten opgehaald. Op die dag had ik nog geen expertise over de vrachtdocumenten. Ik kan mij niet herinneren of we gevaarlijke goederen hebben kunnen identificeren; zoals rookmelders waarin kleine hoeveelheden radioactief materiaal verwerkt is.
Eindconclusies van de heer Meijer Parlementaire Enquête Bijlmerramp 1999
Dan is daarmee een eind gekomen aan het openbaar verhoor. Ik verzoek de griffier de heer Visser uit te geleiden en schors de vergadering tot halftwee.
Hij meent dat de volgende prangende vragen ontbraken of onwaarheden werden verteld.
|
Overzicht Bijlmer-enquête
1e Ochtendzitting, verhoor van H. Aaij, en A.J. van Neutegem met A. Goudsblom
1e Middagzitting, verhoor van J. Diepenbrock met W.A. Ewoldt,
Klankbord voor slachtoffers Bijlmerramp
Rubrieken bij de Sociale Databank Nederland
Stichting Sociale Databank Nederland
E-mailadres: sdn@planet.nl
Site adres:
ziezo-24.htm
Westkade 227, 1273 RJ Huizen (NH)
Tel.: (31)-35-5244141 . . . . . Fax: 035-5244142