Melkerts wijzigingen slaan op het harde sanctiebeleid dat sociale diensten krachtens de Wet Boeten en Maatregelen vanaf 1 januari 1997 dienen te voeren tegen misbruik en fraude. De eerste reactie van kamerleden was dat Melkert ondergeschikte punten van die wet aanpakt. De PvdA-minister erkent nog niet voluit dat er een samenhang bestaat tussen fraude en armoede. Kennelijk heeft hij het artikel van zijn partijgenoot Simons, oud staatssecretaris en nu wethouder van sociale zaken in Rotterdam, in het novembernummer van Sociaal Bestek nog niet gelezen. Onder de kop 'Fraude uit armoede en armoede door fraude' beschrijft Simons hoe 'fragmentarisch overheidsbeleid' overkomt bij de medewerkers van de sociale diensten. 'Treinreizigers die van Perron Fraude naar Perron Werk naar Perron Armoede worden gedirigeerd.' Sinds de troonredes van 1995 en 1996 lijkt de bestemming definitief Perron Armoede te zijn. Maar de sociale diensten zeulen wagonladingen maatregelen tegen fraude met zich mee, erfenissen van de PvdA-staatssecretarissen van Sociale Zaken Ter Veld en Wallage uit het vorige kabinet. Kort gezegd bepaalt de nieuwe Wet Boeten: sociale diensten, hoe klein de fraude ook is, Gij zult niet alleen terugvorderen, maar ook straffen. Daaraan doen Melkerts aanpassingen niets af. Hoe dat harde beleid uitpakt schetst Simons aan de hand van een prakvoorbeeld. Een 52-jarige vader van vier kinderen zit na zeven jaar afzien in de bijstand zo in de schulden, dat hij, ondanks zijn slechte gezondheid, stiekem een maandje voor een uitzendbureau gaat werken. De sociale dienst en het ministerie van Volkshuisvesting komen erachter en vorderen te veel betaalde bijstand en huursubsidie terug. Als de Wet Boeten ingaat, komt daar nog een strafkorting bovenop. Het maandelijkse zakt nu al tweehonderd gulden onder het sociaal minimum. Het gezin raakt nog dieper in de schulden. Een medewerker van de sociale dienst gaat aan de slag om de schuld te saneren. Maar de voornaamste schuldeisers werken niet mee. Volgens de statistieken zijn dat de sociale diensten zelf. Ze hebben anderhalf miljard uitstaan bij hun eigen cliënten. Melkert heeft voor betere schuldsanering zijn hoop gevestigd op een wijziging van de Faillissementswet. Die maakt het mogelijk alle schuldenaars, dus niet alleen ondernemers die drie jaar hebben geleefd op 90 procent van het sociaal minimum, van hun schuldeisers te verlossen. Maar deze Wet Schuldsanering Natuurlijke Personen, waaraan al tien jaar wordt gewerkt, is stil komen te liggen in de Eerste Kamer. De reden is kritiek van de rechterlijke macht, de advocatuur en de vereniging van de (verzelfstandigde) gemeentelijke kredietbanken, de NVVK. Minister Sorgdrager van Justitie, die verantwoordelijk is voor de wet, zoekt in overleg met deze drie partijen een oplossing. Uitgangspunt van Justitie is dat de wet niets extra mag kosten. De vergoeding voor de bewindvoerders moet uit de boedel van de schuldenaren komen, is. De redenering. 'Een schier onmogelijke opdracht', meent voorzitter Siebols van de NVVK. 'Het gaat juist om kale kikkers, die geen boedel hebben.' Een klein probleem tekent zich nog af. De Wet Boeten en de Wet Schuldsanering vertonen een strijdigheid. De Wet Boeten maant de sociale diensten hard op te treden tegen fraude, hoe klein en uit wat voor nood dan ook gepleegd. De diensten mogen alleen afzien van terugvordering van een bijstandsschuld als het ontstaan ervan niet aan de cliënt te verwijten valt. De sociale dienst drijft zo de bijstandsgerechtigde uit de casus van Simons uiteindelijk in de armen van de rechter, waarbij op grond van de Faillissementswet schuldsanering kan aanvragen. Maar in die wet is bepaald dat de rechter het verzoek kan afwijzen, als de schuld niet te goeder trouw is gemaakt. De rechter kan natuurlijk uitmaken of een schuld ondanks fraude toch te goeder trouw kan zijn gemaakt. Maar nu Melkert toch bezig is de Wet Boeten te repareren, is het eenvoudiger als hij ook naar dit punt kijkt. Dan doet hij echt recht wat hij in zijn nota over armoede zelf opmerkt over de relatie armoede en fraude.
|
De terugkeer van de loonslaaf door bezuiniging op de sociale zekerheid
Voorstel voor 'n Kamermotie voor wetswijziging m.b.t. invordering van schulden
Armoede in België. Circa 1.500.000 Belgen leven op/onder de armoedegrens
Armoede in Nederland. Circa 2.475.600 Nederlanders leven op de armoedegrens
Aantal gezinnen verviervoudigd dat afhankelijk is van gratis voedselpakketten
Voedselbank Limburg-Zuid trapt op de rem: ruim 400 gezinnen op de wachtlijst
Stichting Vangnet om dalende huizenprijzen op te vangen
Ton Nuiten schetst een somber beeld m.b.t. de politiek en de media
Robert Brockhus: De oorlog tegen de armen is nu echt begonnen
De oplossing voor het woningtekort en armoede is een stilstandsbelasting
De media komen nu pas over de brug met informatie over proces van verpaupering
Actualiteitenprogramma van Netwerk geef aandacht aan armoede in Rotterdam
Armoede van miljoenen Nederlanders eindelijk op tv
De misvatting in de discussie bij NOVA over noodzaak van bezuinigen
Zoeken bij de Woonbond geeft: Helaas niets gevonden voor "huurverlaging"
Martin Dessing pakt de staat aan wegens onderwaardering van de gulden
Minister de Geus zegt: "Hervorming van de sociale zekerheid biedt perspectief"
Commentaar op de presentatie van Kamerlid Blok (VVD) en de flat-tax
Consument houdt hand stevig op de knip en de burgers zijn blutgegraaid
Commentaar op de presentatie van Tweede Kamerlid Blok (VVD) van de flat-tax
Herstructurering Sociale Zekerheid met de wet Algemene Wet Inkomensvoorziening
Sociale prestatie van Nederland inclusief de AOW
Herstructurering Sociale Zekerheid met de wet Algemene Wet Inkomensvoorziening
Sociale prestatie van Nederland inclusief de AOW
Probeer de onderstaande quiz van de Raad van Kerken eens goed in te vullen
Geen kind is thuis zonder problemen
Grote groep ouderen in de schulden, incassobureau ziet veel stille armoede
Grondvest, Henry George en "Progress and Poverty"
Armoedecongres in Zwolle toont sociaal failliet van pers en politiek
Het harde sanctiebeleid dat sociale diensten krachtens de Wet Boeten
Gemeente Bergh redt minima uit isolement
Brood stelen uit noodzaak allang in de wet geregeld
Gemeente Bergh hoopt op navolging armoedebeleid
Het Armoededebat, wat is armoede? De omschrijving van het begrip armoede
Armoede in Nederland, veel gezinnen in de bijstand zitten in diepe armoede
CBS: Koopkracht van minima in 20 jaar 23 procent gedaald
Gemeente Leeuwarden: 'Werken levert vaak minder op dan uitkering'
Ongelijkheid in armoedebestrijding
Mars in Amerika voor economische mensenrechten, werkloosheid en sociale uitsluiting
Koopkracht, de fistel in het polder-koldermodel
Ministerie van Sociale Zaken speelt stommetje over koopkrachterosie minima
Vragen rond verarming en verrijking
Waarom stemden de saneringswijken massaal op Pim Fortuyn; dus rechts ??
Het cadeau van de minima voor de aflossing van de staatsschuld
Overdenkingen over de Amerikaanse maatschappijstructuur in het Engels
Wanneer vermelden de media de vindplaatsen van particuliere informatie?
SDN-rubrieken
Stichting Sociale Databank Nederland
E-mailadres: sdn@planet.nl
Internet site:
http://www.sdnl.nl/armoede3.htm
Westkade 227, 1273 RJ Huizen (NH)
Tel.: 06-17125374