Door Peter Verstegen
Klaphekken 7
5821 AR Vierlingsbeek
Tel.: 0478-634100 Fax: 0478-634099,
E-mail P. Verstegen@inter.nl.net
Bij deze wil ik u graag iets opmerkelijks onder de aandacht brengen.
Het wordt hoog tijd dat de agrarische sector en met name onze vakbondsleden zich bewust worden van moderne communicatietechnieken om hun standpunt in de samenleving te laten doorklinken. Wat bijna niet mogelijk is om steeds weer uit alle delen van het land bij elkaar te komen, is via het internet een peulenschil. De vraag is alleen:
Hoe krijgt de Nederlandse bevolking te weten wat we zeggen willen?
Ik denk dat wij over de middelen beschikken om actie te voeren, zonder al te veel moeite en praktisch zonder kosten. Wanneer onze leden en andere geïnteresseerde in de agrarische sector en visserij de koppen bij elkaar steken en aan den volke met een billboard actie laten weten dat we er zijn, dan weet heel Nederland los van de omroepen en de gedrukte pers wat we willen en hoe we de problemen denken op te lossen. Het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij moet dan wel naar ons luisteren en kan de feiten niet meer ontkennen.
Doe wat mogelijk is om de mensen om je heen, maar vooral de mensen die langs onze bedrijven rijden, (bij de vissers is dat precies andersom want die varen langs de weilanden en wegen) met een zoekwoord naar het actie-adres op internet te verwijzen. Een voorbeeld staat hieronder.
De hoogste Coöperatiebestuurders van Friesland-Campina, Kees Wantenaar, Sybren Attema
zijn veel te weinig echte boerenbestuurders
De Duitse en Franse landbouwministers en uit zes andere landen eisen in een gezamenlijke
brief aan Europees commissaris Mariann Fischer Boel aanvullende maatregelen voor zuivelsector
De Dutch Dairymen Board (DDB) stapt uit het ketenoverleg over de zuivelcrisis.
Dit heeft de organisatie vandaag bekendgemaakt.
Het zogenaamde ketenoverleg heeft één concreet ding opgeleverd:
LTO en de boerenbonden DDB en NMV zijn het volledig oneens.
Ruim eenderde van alle melkveehouders slaagt er ondanks de lage melkprijzen
nog steeds in om te voldoen aan de aflossingsverplichtingen.
De hoge heren van FrieslandCampina hebben gesproken.
Daar werd je niet vrolijk van.
De bruto inkomsten van het gemiddelde melkveebedrijf zijn in het eerste
halfjaar van 2009 met bijna 37.000 euro, ofwel 41 procent gedaald.
Jos de boer: Niet alleen de bollentelers verkeren in zwaar weer.
De gehele agrarische sector deelt dit leed.Gelukkig zijn de banken coulant
Nederlandse melkveehouders blijven meer melkquotum aankopen.
Dit blijkt uit de jongste gegevens van het Productschap Zuivel (PZ)
De melkaanvoer bij FrieslandCampina en ook bij enkele andere zuivelbedrijven blijft
onverwacht hoog Dit blijkt uit gegevens en uitlatingen van de betreffende bedrijven.
De melkpoederprijzen op de internationale internetveiling van de Nieuw-Zeelandse
zuivelgigant Fonterra zijn 25,8 procent gestegen.
Particuliere melkverwerker Nemelco houdt de melkprijs gelijk
op een niveau van € 22,56 per 100 kilo exclusief btw.
De Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV) en de Dutch Dairymen Board (DDB)
organiseren mogelijk nieuwe melkacties in Nederland.
Nu komt Pieter van Vollenhoven er weer mee: er moet meer onteigend worden
voor de realisering van de Ecologische Hoofdstructuur (EHS).
"LTO neemt regie om uit melkprijsimpasse te komen". Dat was het opwekkende nieuws
van de LTO-vakgroep Melkveehouderij. Of is het een lachertje?
De melkprijzen zijn op twee manieren zorgelijk. Ten eerste zijn ze veel te laag en
ten tweede zijn de verschillen tussen de coöperaties te groot.
De productie van zuivel in de Verenigde Staten krimpt. Dat blijkt uit gegevens van NASS,
het statische bureau voor de Amerikaanse landbouw