Door R.M. Brockhus
ALGEMENE BESCHOUWINGEN
De algehele belastingverlaging die de heer Bolkestein voorstelt leidt weliswaar tot een lager belastingniveau, zoals hij dat ervaren heeft in zijn Shell-periode in de Verenigde Staten van Amerika. Hij kiest daarbij dan wel vóór een schrille tegenstelling van inkomens die bij een dergelijke structuur automatisch ontstaat. De logisch daaruit voortvloeiende verpaupering van miljoenen mensen en de fors stijgende criminaliteit neemt hij dus op de koop toe. Want wanneer je met de vermindering van de staatsuitgaven ook de werkgelegenheid die de staat genereert vermindert, dan creëer je heel bewust massale werkloosheid. Werkgelegenheid die - zie de VS - slechts heel moeizaam of helemaal niet in geprivatiseerde vorm terugkeert met de groei van de koopkracht van de gemiddelde burger. Een reisje naar de VS kan ik elke parlementariër van harte aanbevelen. Maar wel op eigen gelegenheid wel te verstaan, en niet begeleid door een of andere commissie die de zegeningen van de 'workfare' demonstreert; zoals dat een dik jaar geleden is gebeurd.
De vraag is: mag een parlementariër eigenlijk wel voorstellen doen met dergelijke consequenties?
De staatsschuld is een doodgewoon beleggingsfonds voor spaarders, net als alle andere spaarfondsen bij banken en verzekeringsmaatschappijen. De pik hebben op dat ene specifieke fonds dat de staatsschuld vormt, getuigt van weinig financieel inzicht. Want wie betaalt er eigenlijk aan wie, en waarvoor ? Verder zou ik de dames en heren parlementariërs willen wijzen op het merkwaardige fenomeen dat in de miljardennota weliswaar wordt vermeld dat de staatsschuldquote nu nog 79% bedraagt, met een licht dalende tendens voor de komende periode, maar dat er niet vermeld wordt dat een belangrijk deel van de staatsschuld helemaal niet bestaat, omdat het fiscale deel van de in het ABP belegde vermogen een vordering van de staat is op de belastingplichtigen. Dat betekent heel simpel, dat de staatsschuldquote alleen al op basis van de inhouding van belasting over de ambtenarenpensioenen dit de staatsschuldquote met minimaal 10 procentpunt doet verminderen. Een brutering zou, los van de vermindering van de staatsschuld met minimaal 60 miljard gulden, jaarlijks 5 miljard besparing opleveren op de rentelasten van nu nog 30 miljard, Want naast die dertig miljard gulden rente (aan wie?) moet er ook nog eens ca. 9 miljard aan rente worden betaald door lagere overheden, zoals provincies en gemeenten. Een deel daarvan komt weliswaar weer terecht in de schatkist, maar het overgrote deel is net als de staatsschuld op de kapitaalmarkt gefinancierd. Wat de wenselijkheid van lagere rentelasten betreft, ben ik het met de Heer Bolkestein volkomen eens. Dit laatste is evenwel ook door andere maatregelen te bereiken, die los staan van de hoogte van de overheidsschuld als zodanig. Men zou met wetgeving het renteprobleem vrij gemakkelijk kunnen oplossen, door bij wet de renteniveaus voor specifieke obligaties naar beneden bij te stellen. Technisch een peulenschilletje; maar politiek gezien breekt dan wel de pleuris uit, want de beleggers waren nu net zo lekker gewend aan het arbeidsloze inkomen uit financieel (fictief) vermogen. Zo'n privilege geef je niet zomaar op. Dan nog liever de herinvoering van de slavernij met melkertbanen, dan het laten lopen van een eindeloze bron van onverdiend inkomen.
Verder is er een goede oplossing te bedenken om de files en de mobiliteit sterk terug te dringen. Men behoeft slechts een regeling te ontwerpen, waarbij alle werkgevers op voorhand een fikse belastingaanslag per werknemer opgelegd krijgen van bijvoorbeeld 5000 gulden per jaar. De ondernemer kan daaraan ontsnappen door zijn (nieuwe) personeel op korte afstand te werven. Hierbij kunnen bepaalde reiszones worden voorgesteld die, naarmate ze verder van het bedrijf verwijderd zijn, een steeds hogere mobiliteitspremie, ofwel forensenbelasting met zich meebrengen. Elke werkgevers kan daar tegenover een flinke subsidie aanvragen voor het laten verhuizen van een werknemer naar een woning dichter in de buurt van het bedrijf. In een optimale situatie, waarbij alle werknemers in het basisgebied - bereikbaar met de fiets - zouden wonen, zou de werkgever helemaal geen mobiliteitsbelasting meer hoeven betalen. Zelfs een extra subsidie als vorm van beloning voor goed gedrag kan uit de opbrengsten van de mobiliteitsbelasting worden betaald. Het fileprobleem is met een dergelijke regeling gegarandeerd opgelost, en kan het goederenvervoer vlot afgewikkeld worden. We komen nu bij het thema criminaliteit, dat langzaam maar zeker met alle bezuinigingen en privatiseringen naar een Amerikaans niveau zal groeien. Het percentage gevangenen in de VS is nu nog maar vijf maal zo hoog als in Nederland. Vijftien jaar geleden ten tijde van Keerpunt '81, was dat percentage in Amerika twaalf keer zo hoog als in Nederland. Justitie en alles wat daar omheen zit is vandaag een 'booming industry' waar grof geld verdiend kan worden. Wanneer de vrije-markt-fetisjisten hun zin krijgen zal het Amerikaanse criminaliteitsniveau rap ingehaald worden. Het leed dat daarvan het gevolg is, is de vrije-markt-profeten natuurlijk niet aan te rekenen, want ze krijgen politiek en journalistiek ruim baan. Nietwaar?? Kortom het is huilen met de pet op, wanneer een land de toekomst van zijn nageslacht verkwanselt door een idee-fixe na te jagen, dat het sparen en vergaren van geld zo'n beetje het meest optimale is wat je als individu en natie kunt bereiken; en dat de mens wanneer hij geen vermogen bezit zijn heil dient te zoeken in het grondstoffen en energie verslindende arbeidsproces, zodat met het exporteren zoveel kapitaal opgebouwd kan worden dat we de halve wereld kunnen opkopen. Want Nederland is een van de allergrootste exporteurs van kapitaal per capita. Ik ben er echt niet trots op. Waarvan akte. Dames en heren parlementariërs en journalisten. Dit schrijven biedt meer aanknopingspunten om vragen te stellen dan een heel regiment deskundigen zal kunnen beantwoorden. Maar niets houdt u tegen om er aan te beginnen, behalve misschien persoonlijke ambitie of serviliteit. De kerken gaan u voor...!!! en: de brief aan Hare Majesteit de Koningin. 's-nachts, de derde woensdag in september 1996 R.M. Brockhus
|
Politieke Perikelen en Actualiteiten
Tweede Kamervoorzitter Jeltje van Nieuwenhoven in Buitenhof
Overheidslinks.nl - Overzicht Politieke Partijen
De aanloop naar de volgende kamerverkiezingen van 2007
Stichting Sociale Databank Nederland
E-mailadres: sdn@planet.nl
Internet site:
http://www.sdnl.nl/3e-dinsg.htm
Westkade 227, 1273 RJ Huizen (NH)
Tel.: 06-17125374